Cyberprzestępcy atakują konta klientów, a nie same banki
Większość aktualnych ataków cyberprzestępców nie jest wymierzona w banki, a w samych klientów - użytkowników korzystających z bankowości mobilnej. Cyberprzestępcy potrafią manipulować użytkownikami i podszywać się pod banki. Te z kolei wdrażają wiele zaawansowanych systemów zabezpieczeń, ale część z nich można po prostu ominąć, zazwyczaj wykorzystując nieuwagę właścicieli kont.
Uwaga na oszustów
Ten artykuł powstał, aby wzbudzić czujność i pokazać zabezpieczenia, z których warto skorzystać i chronić swoje pieniądze.
Jak zabezpieczyć konto w banku?
Limity
Warto jest ustawić różnego typu limity na swoim koncie bankowym. W większości przypadków można je zmienić szybko, ręcznie, w aplikacji. Czasami konieczny jest telefon do banku. Można ustawić maksymalną kwotę przelewu, dzienny limit transakcji zbliżeniowych, BLIK, przelewów, etc. Ważny jest również limit wypłat i płatności kartą. Warto jest je ustawiać, wiele osób oszukanych metodą na OLX lub pracowników banku uratowała pieniądze, których kradzież uniemożliwiły ustawione limity np. transakcji internetowych.
Autoryzacje transakcji przez aplikację mobilną banku
Ten sposób potwierdzania jest jednym z najlepszych. Przewyższa również potwierdzanie kodami wysyłanymi SMS-em. Oszuści mogą łatwo te kody przejąć za pomocą złośliwej apki lub duplikatu karty SIM.
Potwierdzanie transakcji w aplikacji mobilnej jest bezpieczniejsze, a poza tym daje bankowi istotną informację – o lokalizacji, w której znajduje się właściciel konta. To może być analizowane przez bankowe algorytmy antyfraudowe, które wykrywając anomalię, zablokują transakcję pochodzącą z podejrzanej lokalizacji.
Powiadomienia o logowaniu i transakcjach
Nie warto wyłączać powiadomień z banku. Dzięki temu, jeśli ktoś podejmie próbę zalogowania się do konta lub wykona jakąś transakcję, będziemy mogli szybko zareagować i np. zablokować konto. Banki mają różne opcje powiadomień, czasami można nawet określić kwotę, powyżej której otrzymamy powiadomienie, a nie co chwilę, przy każdej najmniejszej transakcji.
Szyfrowanie komunikacji z bankiem
Historia transakcji, aktualne saldo i dane o kredytach to bardzo cenne informacje przede wszystkim dla firm reklamowych. Jeśli dokumenty nie są szyfrowane, to skrypty reklamowe mogą je analizować, a oszuści po prostu wykraść. Dostęp do nich powinien być możliwy tylko po wpisaniu odpowiedniego szyfru.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Oszustwo na Orlen. Na czym polega i jak je rozpoznać?
- SMS z numeru 511048627. Uwaga na oszustwo „na Allegro”
- Plaga cyberprzestępczości w Polsce. "Zostałam okradziona na sumę ponad 32 tysiące złotych"
Autor: Diana Ryściuk
Źródło: niebezpiecznik.pl
Źródło zdjęcia głównego: Oscar Wong/Getty Images