Wymianą klocków hamulcowych często zajmują się właściciele aut, motocykli i rowerów. Wymaga to jednak odpowiedniego przygotowania i pewnej wiedzy technicznej.
Dlaczego nie warto zwlekać z wymianą klocków hamulcowych?
Opóźnianie wymiany klocków hamulcowych wynika często z oszczędności. Zwlekanie jest jednak niekorzystne zarówno dla klocków, jak i dla portfela. Właściciele aut nierzadko decydują się na wymianę, gdy jest już za późno, a wtedy koszty rosną. Nadmiernie zniszczone klocki hamulcowe są powodem tarcia blaszki nośnej o tarczę hamulcową, co prowadzi do konieczności wymiany nie tylko klocków, ale i tarcz hamulcowych czy też kompletnego remontu całego układu hamulcowego.
Zniszczone klocki hamulcowe są także bardziej podatne na różne warunki atmosferyczne. Jeżeli na ulicy jest mokro i temperatura się zmienia, klocki mogą zacząć korodować. Wymiana klocków hamulcowych tylnych i przednich bywa wówczas koniecznością również dlatego, że pojawiają się na nich mikropęknięcia, będące nierzadko powodem całkowitego rozpadu części. W ekstremalnej sytuacji klocek może nawet wysunąć się z zacisku i sprawić, że wypadnie hamulec.
Kiedy należy wymieniać tarcze i klocki hamulcowe?
Trudno jednoznacznie wskazać, co ile kilometrów wymieniać klocki hamulcowe. Według niektórych mechaników należy to robić zawsze po przejechaniu od 40 do 50 tysięcy kilometrów. Niemniej jednak pierwszym sygnałem ostrzegawczym powinien być metaliczny dźwięk podczas hamowania, oznaczający ocierające się o siebie blaszki. W przypadku klocków bez blaszek sygnałem ostrzegawczym będzie specyficzny pisk. Niektóre auta wyposażone są w system, który informuje kierowcę, kiedy należy wymienić klocki.
To, ile trwa wymiana klocków, zależy np. od stopnia ich zużycia. Jeżeli nie są zbytnio zniszczone i nie trzeba dodatkowo wykonywać innych usług, wymiana nie powinna trwać dłużej niż jeden dzień. Każdy kierowca powinien regularnie sprawdzać stan klocków, aby wymienić je w odpowiednim momencie.
Wymiana klocków hamulcowych krok po kroku
Wbrew pozorom nie jest to trudne zadanie. Aby je wykonać, wystarczy mieć podstawowe narzędzia, smar oraz wolne popołudnie. Tymi narzędziami są klucze, imbus, np. rozmiar 7, podstawki oraz smar ceramiczny i miedziowy. Dodatkowo warto wyposażyć się w szczotkę drucianą i nasadkę na wiertarkę, aby oczyścić zacisk.
Wymianę klocków hamulcowych przednich należy rozpocząć od przygotowania wszystkich niezbędnych części. Pojazd trzeba koniecznie zabezpieczyć przed stoczeniem się, a w tym celu można użyć np. drewnianych klocków lub klinów. Gdy auto jest zabezpieczone, można poluzować śrubę koła i podnieść auto za pomocą lewarka.
Kolejny krok podczas wymiany klocków hamulcowych przednich polega na odkręceniu zacisku. Tu warto użyć smaru lub płynu penetracyjnego, gdyż śruby od strony nadkola są często zapieczone. Po zdjęciu zacisku należy odłożyć go w odpowiednie miejsce, aby nie przeciążał przewodu hamulcowego. Niezbędne jest także cofnięcie tłoczka znajdującego się w zacisku. Do wykonania tego zadania trzeba użyć siły, co może być nieco problematyczne. Warto wspomóc się gwintowym ściągaczem.
Każdy, kto zastanawia się, co ile wymieniać klocki hamulcowe, powinien kierować się ich stanem technicznym. Aby je wyjąć, należy odczepić zawleczki zabezpieczające okładzinę. Jeżeli ich blaszki mocujące są starte, obowiązkowo trzeba wymienić je na nowe.
Przedostatni etap całego zabiegu polega na zdjęciu tarczy hamulcowej, wyczyszczeniu piasty i montażu nowych klocków. Po ponownym założeniu koła należy uruchomić pojazd i wcisnąć hamulec, aby tłoczki dosunęły się do klocków.
Jak wymienić klocki hamulcowe w rowerze?
Schemat wymiany tylnych i przednich klocków hamulcowych w rowerze jest nieco podobny do tego, jaki stosuje się w autach. Najpierw należy odkręcić zacisk od adpatera, aby wypchnąć klocki i wymienić je na nowe. Jeżeli chce się je jedynie wyrównać, warto zastosować papier ścierny o drobnej granulacji. Podczas obsługiwania klocków hamulcowych nie należy używać twardych narzędzi, gdyż mogą uszkodzić powierzchnię.
Jak wymienić klocki hamulcowe w motocyklu?
Wymianę tylnych klocków hamulcowych w motocyklu należy rozpocząć od odkręcenia zacisków i wyjęcia zużytych klocków. Przed założeniem nowych trzeba dokładnie umyć prowadnicę, aby później nie doszło do zablokowania hamulców. Skutecznym narzędziem będzie druciana szczotka i preparat czyszczący lub denaturat. Niewskazane jest używanie rozpuszczalników ani benzyny, gdyż mogą zniszczyć uszczelki. Tak samo wygląda również wymiana klocków hamulcowych w skuterze. W obydwu przypadkach po założeniu klocków należy wymienić płyny i podpompować tłoczki.
Wymianę klocków i tarcz hamulcowych można wykonać samodzielnie lub zlecić zaufanemu mechanikowi. W tym drugim przypadku jest to o tyle wygodne, że specjalista często lepiej wie, kiedy wymienić klocki hamulcowe, a kiedy je wyłącznie naprawić.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Pomyliła gaz z hamulcem i zdemolowała piętrowy parking. Auto przebiło ścianę budynku na wylot
- Plaga kradzieży katalizatorów. "Jest prosty sposób, żeby to ukrócić"
- Jak kolor samochodu wpływa na jego cenę? Wyniki badań mogą zaskakiwać
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: slobo/Getty Images