Motoryzacja

O czym należy pamiętać przed wizytą u mechanika? 5 sprawdzonych porad

Motoryzacja

Autor:
Teofila
Siewko
Źródło:
Motointegrator.com
Mechanik samochodowy
alfexe/Getty ImagesO czym należy pamiętać podczas wizyty u mechanika? 5 sprawdzonych porad

Wizyta u mechanika samochodowego może być nie mniej stresująca, niż ta u dentysty. Obawiając się wysokich kosztów naprawy, czy to zęba, czy auta, możemy odkładać ją w nieskończoność. Warto jednak się zmobilizować, aby uniknąć zwiększenia kosztów przez nawarstwianie się usterek. Sprawdź, co zrobić, aby wizyta u mechanika przebiegła bezstresowo i komfortowo. 

Kiedy trzeba udać się do mechanika?

Mechanika warto odwiedzać za każdym razem, kiedy coś podejrzanego dzieje się z naszym autem. Nie warto czekać do większej usterki, ponieważ może to spowodować podniesienie ostatecznych kosztów naprawy. Warto też zapoznać się z instrukcją obsługi auta - część osób nie zdaje sobie nawet sprawy, że taka istnieje. Może być w niej wyjaśniona część kluczowych informacji, np. jak wymienić wycieraczki - takie drobne kosmetyczne naprawy można spróbować zrobić samodzielnie.

Motoryzacja

Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów Dzień Dobry TVN
wideo 2/6

Wszelkie stukanie, pukanie (jeśli nie jest spowodowane przez coś w samochodzie, np. luźno turlającą się butelkę) czy niepokojący zapach, powinno się zgłaszać do mechanika. Co zrobić, aby nasza wizyta przebiegła możliwie bezstresowo i pomyślnie?

5 zasad - jak przygotować się do wizyty u mechanika

Kierować się opiniami

Pierwszym krokiem jest znalezienie odpowiedniego warsztatu. Warto kierować się opiniami, np. na portalach internetowych lub wśród znajomych. Według platformy Motointegrator.com: "wirtualne polecenia są ważne dla co trzeciego kierowcy szukającego warsztatu". Dobrym sposobem na szukanie serwisu jest sprawdzanie wyszukiwarek warsztatów, na których te mogą się ogłaszać, a klienci wystawiają im oceny. W ten sposób zwiększamy swoją szansę na trafienie do dobrego specjalisty.

Sprawdzić kompleksowość usługi

Podczas wyboru warsztatu powinniśmy się kierować kompleksowością świadczonych usług. Wąsko wyspecjalizowani mechanicy mogą nie dokonać odpowiedniego przeglądu i może okazać się, że będzie potrzebna kolejna wizyta w warsztacie. Dodatkowo, jeśli w danym miejscu specjaliści naprawiają wiele rodzajów usterek, jest również szansa na dobrej jakości różnorodny sprzęt. W przypadku braku narzędzi lub umiejętności, mechanik może odmówić wykonania usługi. 

Porozmawiać o aucie

Zanim mechanik zacznie naprawiać nasze auto, trzeba z nim porozmawiać i poinformować, z jakim problemem się przychodzi. Dobry fachowiec powinien wypytać o historię samochodu, tj. wcześniejsze naprawy, sytuacje, które mogły mieć wpływ na stan techniczny pojazdu oraz problem, z którym się zjawiamy. Nawet błahe szczegóły mogą być bardzo ważne dla specjalisty, dlatego nie powinniśmy niczego zatajać. Podczas rozmowy może paść również propozycja wspólnej "jazdy testowej", która ma na celu poznanie problemu, np. niepokojącego stukania czy terkotania. 

Ustalić kwestie finansowe

Bardzo ważną kwestią sa również finanse. Ceny naprawy powinny zostać ustalone przed jej dokonaniem, tak, aby kierowca wiedział czego się spodziewać i ustalić, czy się na takie rozwiązanie zgadza. Można również poprosić o kosztorys, w którym powinny znaleźć się takie informacje, jak: opis zakresu prac, wycena pracy mechanika, użyte części podczas naprawy (oryginalne - droższe i pewniejsze, czy zamienniki - tańsze i mniej pewne). 

Porozmawiać o czasie, jaki zajmie naprawa

Ostatnią kwestią jest ustalenie, jak długo może potrwać naprawa. Drobne usterki mogą zostać usunięte w kilka godzin - o ile mechanik ma miejsce na "wciśnięcie" dodatkowego klienta w swój grafik. Z kolei większe naprawy mogą sprawić, że czas się wydłuży nawet do kilku tygodni. Poznanie czasu, ile zajmie naprawa, pozwoli nam ocenić, na jak długo pozostaniemy bez samochodu i czy jest to w tej chwili dla nas wygodne bądź możliwe. Część warsztatów dodatkowo oferuje usługę powiadomienia SMS-em lub telefonicznie o tym, że samochód jest gotowy do odebrania. 

Zobacz także:

Autor:Teofila Siewko

Źródło: Motointegrator.com

Źródło zdjęcia głównego: alfexe/Getty Images

Pozostałe wiadomości