Polska fabryka samochodów - historia rodziny Stoewer
Przywykliśmy już do tego, że od czasów tzw. "malucha" nic nowego w Polsce nie zostało wyprodukowane, ale historia motoryzacji w Polsce jest bardziej złożona i jak się okazuje, wiele samochodów powstawało przeszło 80 lat temu w Szczecinie.
- Szczecin znany jest pewnie wielu miłośnikom motoryzacji z produkcji motocykli, a to okazuje się, że także i samochody, ale to trochę bardziej zamierzchła historia, sięgająca jeszcze przełomu wieku XIX i XX, kiedy to drugie pokolenie z rodziny fabrykanckiej Stoewer - dwóch braci - rozpoczyna swoją karierę z motoryzacją. Zaczynając od rowerów - opowiedział w programie dr Andrzej Wojciech Feliński.
Stoewer Greif - niepowtarzalny samochód
W Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie zobaczyć można Stoewera Greifa, którego egzemplarzy zostało na świecie jedynie czternaście. Czym wyróżniał się ten model na tle innych aut z XIX wieku?
- Greif, którego posiadamy w kolekcji jest jednym z 14 zachowanych z 34 tysięcy, które zostały wyprodukowane w latach 1935-1938. Ten jest z roku 1938 - zauważył dr Feliński. - Ten samochód jest mocno zabezpieczony, więc dla złodzieja byłoby to problemem, jak uruchomić. Potrzebny jest kod szyfrujący. Nie jest chłodzony wodą, jest chłodzony powietrzem, co wcale w tamtym okresie nie było takie powszechne, a było bardzo mocno chwalone w opinii klientów, którzy przysyłali swoje listy do firmy. Podobało im się to, że samochód odpalał w każdych warunkach. Nawet zimą.
Zobacz także:
- Piękno zabytkowych Wołg. "Gdzie nie jadę, to każdy kiwa, każdy trąbi"
- Bieżnikowanie opon – tańsza metoda na dobre ogumienie
- Mandat z Niemiec ‒ jak go zapłacić?
Autor: Milena Jaworska
Reporter: Anna Zjawińska