W Szczecinie powstawały samochody. Jakie auta wyprodukowano w nadmorskiej fabryce?

Stoewer Grief
Wyjątkowy samochód w Szczecinie
Źródło: Dzień Dobry TVN
Jeden z czternastu egzemplarzy auta wyprodukowanego przeszło 80 lat temu w Polsce można podziwiać w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie. Czym wyróżnia się na tle motoryzacyjnym minionego czasu Stoewer Grief?

Polska fabryka samochodów - historia rodziny Stoewer

Przywykliśmy już do tego, że od czasów tzw. "malucha" nic nowego w Polsce nie zostało wyprodukowane, ale historia motoryzacji w Polsce jest bardziej złożona i jak się okazuje, wiele samochodów powstawało przeszło 80 lat temu w Szczecinie.

- Szczecin znany jest pewnie wielu miłośnikom motoryzacji z produkcji motocykli, a to okazuje się, że także i samochody, ale to trochę bardziej zamierzchła historia, sięgająca jeszcze przełomu wieku XIX i XX, kiedy to drugie pokolenie z rodziny fabrykanckiej Stoewer - dwóch braci - rozpoczyna swoją karierę z motoryzacją. Zaczynając od rowerów - opowiedział w programie dr Andrzej Wojciech Feliński.

Stoewer Greif - niepowtarzalny samochód

W Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie zobaczyć można Stoewera Greifa, którego egzemplarzy zostało na świecie jedynie czternaście. Czym wyróżniał się ten model na tle innych aut z XIX wieku?

- Greif, którego posiadamy w kolekcji jest jednym z 14 zachowanych z 34 tysięcy, które zostały wyprodukowane w latach 1935-1938. Ten jest z roku 1938 - zauważył dr Feliński. - Ten samochód jest mocno zabezpieczony, więc dla złodzieja byłoby to problemem, jak uruchomić. Potrzebny jest kod szyfrujący. Nie jest chłodzony wodą, jest chłodzony powietrzem, co wcale w tamtym okresie nie było takie powszechne, a było bardzo mocno chwalone w opinii klientów, którzy przysyłali swoje listy do firmy. Podobało im się to, że samochód odpalał w każdych warunkach. Nawet zimą.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości