Smyk - polski samochód w wersji mini. "Mój czajnik szybciej wodę gotuje niż on się do 80 km/h rozpędzał"

Źródło: Dzień Dobry TVN
Smyk – polski samochód w wersji mini
Smyk – polski samochód w wersji mini
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
W 1957 roku Janusz Zygadlewicz zaprojektował mikrosamochód Smyk. Auto łączyło mobilność i kompaktowość. Dlaczego nie zostało wyprodukowane seryjnie? Jaka jest jego historia?

Smyk - historia mikrosamochodu

Janusz Zygadlewicz to polski projektant wzornictwa przemysłowego i inżynier architekt. W 1957 roku stworzył malutki samochód o rozkosznej nazwie Smyk.

- To jest samochód, który zupełnie inaczej wygląda - powiedział Jerzy Lemański z Nardowego Muzeum Techniki w rozmowie z Katarzyną Jaroszyńską, reporterką Dzień Dobry TVN.

Jak dodał, Polacy mieli ambicje, by stworzyć coś swojego. - To miał być samochód, który przewiezie Kowalskiego, jego żonę i jeszcze dwójkę dzieci. [...] Samochód nie posiadał bagażnika. Z tyłu był silnik, a z przodu musiały być otwierane drzwi. Bagaże brało się na kolana - wyjaśnił rozmówca

Do Smyka wsiadało się odchylając cały przód auta. - Gdyby te samochody miały dwoje drzwi, to podwyższałyby swoją cenę. Jednodrzwiowe były łatwiejsze, szybsze w wykonaniu - przekazał Zbigniew Mikiciuk z Muzeum Motoryzacji i Techniki w Otrębusach.

Smyk miał 295 cm długości. Najszybciej można było pojechać nim 80 km/h z wiatrem. - Powiem szczerze, mój czajnik szybciej wodę gotuje niż on się do 80 km/h rozpędzał. Dlatego że to był silnik bardzo słaby i to długo trwało - zaśmiał się Jerzy Lemański.

Samochód Smyk - polski design

Wykładowczyni ASP Krystyna Łuczak-Surówka w swoim podcaście wybrała 12 najlepszych polskich projektów pod względem designu. Wśród nich znalazł się samochód Smyk. - To jest jedna z ciekawszych polskich konstrukcji, takich nowatorskich. On jest atrakcyjny, przyciąga uwagę. Jest niepowatarzalny - mówiła ekspertka od designu.

Co ciekawe, sprawa produkcji seryjnej była na tyle poważnie rozważana, że Smykiem zainteresowała się Polska Kronika Filmowa. - W 1957 powstał niedługi materiał filmowy. Pokazane jest, jak Smyk jeździ, wnętrze tego samochodu i nadzieja, że na prototypie się nie skończy. Pojedynek na produkcję seryjną wygrał mikrus. Smyk niestety nigdy nie był seryjnie produkowany - tłumaczył Jerzy Lemański.

Więcej o projektach Janusza Zygadlewicza znajdziesz w materiale wideo. Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

Autor: Dominika Czerniszewska

Reporter: Katarzyna Jaroszyńska

Źródło zdjęcia głównego: Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości