Silniki elektryczne do np. do łodzi umożliwiają płynną i szybką jazdę. Jednak montuje się je także do innych pojazdów, dzięki czemu znacznie przyspieszają wykonywanie różnych zadań.
Co to jest silnik elektryczny?
Silnik elektryczny służy do przetwarzania energii elektrycznej na mechaniczną. Maszyna wykorzystuje w tym celu pole magnetyczne, czyli przestrzeń, w której siły działają na ładunki elektryczne. Wynalazcą jednego z pierwszych silników elektrycznych był Michael Faraday. Uczony wynalazł go w 1821 r., a tamtejszy silnik zbudowany był z przewodu zanurzonego w rtęci, która znajdowała się w rowku otaczającym magnes. Drugim uczonym, który zbudował kolejny silnik elektryczny był Thomas Davenport. Mężczyzna w 1834 r. stworzył silnik, używający rdzenia wewnątrz solenoidu, czyli cewki o jednej warstwie uzwojenia. Wynalazcą silnika elektrycznego, lecz w nowoczesnym wydaniu, jest Zenobie Gramme. To on połączył uzwojenia dynama ze źródłem prądu – wynalazek powstał w 1873. Z kolei pierwszy mikrosilnik powstał 7 lat później, a wymyślił go Thomas Edison. Jego silnik zasilała już bateria, a jego wymiary wynosiły 2,5 cm i 4 cm. Zanim silnik elektryczne trafiły do łodzi czy innych pojazdów, musiało trochę czasu. Wyróżnia się różne rodzaje tego typu silników, a podziału dokonuje się ze względu na sposób zasilania, i są to silniki: zasilane napięciem stałym, czyli obcowzbudne, elektryczne bocznikowe i szeregowe, zasilane napięciem przemiennym, czyli silniki elektryczne jednofazowe, silniki elektryczne trójfazowe, synchroniczne.
Gdzie używa się silników elektrycznych?
Silniki elektryczne do pontonów oraz innych środków transportu to tylko niektóre z zastosowań jednostek napędowych tego typu. Używa się ich również jako rozruszników napędzających ruchome schody, tokarki, frezerki i szlifierki. Silniki elektryczne trójfazowe używane i nowe znalazły swoje zastosowanie np. w chłodniach. Z kolei silniki zaburtowe elektryczne już od dawna cieszą się powodzeniem wśród wędkarzy, a silniki elektryczne do łodzi o dużej mocy zasilają np. łodzie podwodne. Coraz większa popularnością cieszą się silniki elektryczne do samochodów, mimo iż korzystanie z nich w polskich realiach jest nieco kłopotliwe. Powodem jest brak odpowiedniej infrastruktury oraz niewielki wybór aut. Co ciekawe, polskie silniki elektryczne mają dużą wydajność oraz są bardziej dynamiczne niż wiele zagranicznych jednostek napędowych tego typu. Małe silniki elektryczne rodzimej produkcji, trójfazowe i jednofazowe, także cieszą się dobrymi opiniami wśród użytkowników i używane są m.in. do prac stolarskich.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie używanego silnika elektrycznego?
Silniki elektryczne trójfazowe znalazły swoje zastosowanie np. w rowerach. Każdy, kto zamierza zamontować taki silnik w rowerze powinien podczas oględzin zwrócić uwagę na moc oraz system obsługujący napęd. Najpopularniejsze są silniki o mocy 250 W, pozwalające na osiągnięcie prędkości 25 km/h. Oprócz nich istnieją także jednostki o mocy 350W, 500W i 750W. Warto też zwrócić uwagę na wersję zasilania – najpopularniejsze to 24V, 36V i 48V. Można również naładować trójfazowy silnik elektryczny pod 230 V. Przy zakupie warto też zwrócić uwagę na ogólny stan techniczny jednostki, a w przypadku starych silników elektrycznych również na stan m.in. podpory wirnika czy łożysk kulkowych.
Jak są zbudowane silniki elektryczne?
Silniki modelarskie np. elektryczne oraz pozostałe silniki tego typu są zbudowane w podobny sposób. Do podzespołów, z których są zbudowane zaliczają się stojan z magnesem trwałym, komutator, wirniki z uzwojeniem twornika i szczotki. Silniki elektryczne prądu stałego zawierają dwa magnesy zwrócone do siebie biegunami, co umożliwia powstawanie pola magnetycznego. Warto jednak pamiętać, że wspomniane silniki modelarskie, np. przeznaczone do samolotów, nie zawsze posiadają szczotki.
Jakie są zalety i wady używanych silników elektrycznych?
Modelarskie silniki elektryczne, silniki elektryczne rowerowe lub inne silniki tego typu mogą być bardzo przydatne, gdyż są przede wszystkim dość tanie. Zaletą jest także duża dostępność części oraz dobry dostęp do wszelkich informacji na temat tych urządzeń. Posiadacz silnika elektrycznego w pojeździe ma do dyspozycji dodatkową moc – żeglarze mogą użyć takiego silnika jako wspomagającego, służącego do manewrów. Używane i nowe silniki elektryczne trójfazowe są także proste w obsłudze. Najwięcej wad silników elektrycznych wysokoobrotowych lub też innych silników elektrycznych o dużej mocy mogą wskazać posiadacze samochodów napędzanych w ten sposób. Przede wszystkim uskarżają się na niski zasięg, który nie przekracza 200 km. Silniki elektryczne samochodowe są również mało odporne na niskie temperatury, a ich wydajność podczas mrozów może spaść nawet o połowę. Poza tym nowe silniki elektryczne mogą dla niektórych być po prostu wydatkiem zbytnio przekraczającym domowy budżet.
Zobacz także:
- Oskar Stańczak z "Prince Charming" ostro o stereotypach: "Gej to nie jest koleś w różowych gaciach biegający z tęczą"
- Czekali z seksem aż do ślubu. "Nie było łatwo". Jak radzili sobie, gdy pojawiała się namiętność?
- "Milionerzy". Pytanie o rzepiary. Gracz nie był pewny odpowiedzi
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Reza Estakhrian/Getty Images