Gwintowane zawieszenie to jeden z elementów tuningowania auta. Jego zastosowanie powoduje możliwość obniżenia zawieszenia. Dzięki temu zabiegowi samochód wygląda bardziej atrakcyjnie, a poza tym, w zdecydowanym stopniu poprawia się jego trakcja. Dzięki gwintowaniu zawieszenie można regulować, a w bardziej zaawansowanych technicznie modelach możliwa jest też modyfikacja ustawienia sztywności zawieszenia. Zawieszenie można obniżyć metodą pneumatyczną lub hydrauliczną. Są to jednak metody dużo droższe i nie mają dobrego wpływu na sztywność zawieszenia, w przeciwieństwie do metody gwintowanego zawieszenia.
Co to jest gwintowane zawieszenie?
Budowa zawieszenia gwintowanego jest dosyć prosta. Zbudowane jest ono z czterech elementów resorujących, które składają się ze sprężyny i zamontowanego w jej środku amortyzatora. Na zewnątrz amortyzatora znajduje się gwint, który odróżnia zawieszenie gwintowane od zawieszenia klasycznego. Do takiego zestawu dołączane są talerze i nakrętki, które pozwalają na przesuwanie sprężyn w celu regulacji zawieszenia. Aby można było tej regulacji dokonać, niezbędny jest też specjalny klucz.
Motoryzacja
Aby wyregulować zawieszenie należy podnieść samochód ze strony, którą chcemy poprawić. Po zdjęciu kół trzeba ustawić jedną nakrętkę na odpowiedniej do naszych potrzeb wysokości i skontrować drugą nakrętką, oczywiście przy użyciu specjalnego klucza. Po założeniu koła można ocenić, czy o taki efekt chodziło. Jeżeli nie, czynność trzeba powtórzyć. Bardzo ważnym elementem montażu zawieszenia gwintowanego jest umieszczenie rozpórek w przedniej i tylnej części pojazdu. Dzięki temu pracować będzie nie tylko zawieszenie, ale i karoseria samochodu. Zapominając o rozpórkach, narażamy się na ryzyko pojawiających się pęknięć na zgrzewie blachy, a nawet pękających szyb.
Gwintowane zawieszenie - czym się wyróżnia?
Regulowane zawieszenie przede wszystkim umożliwia zmniejszenie prześwitu pomiędzy podwoziem samochodu a drogą. Dzięki temu przeniesiony zostaje środek ciężkości, a samochód charakteryzuje się dużo większą przyczepnością. Także dużo łatwiej się go prowadzi.
Innym elementem jest wygląd pojazdu. Niskie zawieszenie i szerokie felgi powodują, że samochód wygląda niezwykle atrakcyjnie. I właśnie właściciele posiadający pojazdy o dużych felgach najczęściej decydują się na gwintowane zawieszenie. Bez tego zabiegu w samochodzie pojawia się duża przestrzeń między kołem a nadkolem, co nie wygląda zbyt efektownie. Dopiero po zastosowaniu obniżonego zawieszenia, można cieszyć oko efektownym wyglądem samochodu.
Gwintowane zawieszenie - koszt montażu
Gwintowane zawieszenie nie należy do tanich elementów samochodu - może kosztować nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Do tego należy jeszcze dorzucić koszty montażu, a nawet dla doświadczonego mechanika jest to czynność pracochłonna. Wynika to z tego, że najczęściej trzeba dokonywać przeróbek w samochodach, ponieważ gwintowany resor rzadko kiedy pasuje idealnie do samochodu fabrycznego i niezbędne są przeróbki.
Sumaryczny koszt takiego podrasowania samochodu może osiągać nawet 30 tys. zł. Po zamontowaniu gwintowanego zawieszenia samochód uzyskuje zupełnie inne parametry. Przede wszystkim gwintowane kolumny są dużo lżejsze od klasycznych (nawet o około 40%). Niewątpliwą zaletą ich mniejszej wagi jest lepsze reagowanie zawieszenia na warunki drogowe, a także lepszego tzw. czucia drogi przez kierowcę. Poza tym sama możliwość regulacji zawieszenia pozwala na dostosowanie jego pracy do warunków nawierzchni, po której pojazd będzie się poruszał.
Gwintowanie zawieszenia - czy warto w to inwestować?
Gwintowane zawieszenie to jeden z podstawowych elementów tuningu auta. Jak jednak wyżej zostało napisane - jest to bardzo drogi element. Dlatego decyzja o takiej przeróbce powinna zostać podjęta po bardzo głębokich przemyśleniach.
Gwintowane zawieszenie to jednak domena samochodów sportowych. W zwykłych pojazdach poruszających się w mieście lub po trasie taki wydatek na pewno się nie zwróci. To, co daje gwintowane zawieszenie, najlepiej wykorzystywane jest w czasie bardzo dynamicznej jazdy - przy pokonywaniu ostrych zakrętów samochód prowadzi się lepiej. Poza tym pojazd szybciej reaguje na sygnały pochodzące z kierownicy, a przeniesiony środek ciężkości daje duże i mocne wrażenia w czasie jazdy. Natomiast sam komfort podróży jest znacznie ograniczony. Zwłaszcza ze względu na zły stan polskich dróg, jazda na twardym zawieszeniu może być bardzo uciążliwa. Duża wrażliwość pojazdu z gwintowanym zawieszeniem na warunki drogowe powoduje bardzo silne odczuwanie w pojeździe poruszania się po wszelkiego rodzaju dziurach, uskokach czy koleinach.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Nowe fotoradary. Będą w stanie jeszcze lepiej rejestrować wykroczenia, a nawet twarz kierowcy
- Nie dbasz o czystość samochodu? Możesz słono za to zapłacić
- Plaga kradzieży samochodów. Złodzieje korzystają z nowej technologii
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: wathanyu/Getty Images