Można uznać, że jest to w pewnym sensie wzajemny outsourcing usług. Z jednej strony sprzedawca przekazuje realizację samego zamówienia hurtowni czy producentowi, natomiast producent nie zajmuje się poszukiwaniem klienta tylko outsourcuje tę usługę sprzedawcy. W związku z tym sprzedawca może skupić się wyłącznie na organizacji rynku zbytu, a producent na przygotowaniu odpowiednich towarów.
Dropshipping – jak to działa?
Proces realizacji dropshippingu można opisać w kilku podstawowych krokach. Pierwszym z nich jest złożenie zamówienia przez klienta na określony towar. Sprzedawca, do którego dotrze zamówienie, zaczyna sprawdzać jego dostępność u producenta. Towaru poszukiwać może również w hurtowniach czy u innych dystrybutorów. W możliwie jak najszybszym terminie hurtownia czy producent informuje sprzedawcę o dostępności towaru. Jeśli okaże się, że towar jest dostępny, sprzedawca zamawia go, a producent rezerwuje określoną liczbę zamówionych towarów. Kolejnym krokiem jest opłacenie towaru przez kupującego. Kiedy wpłata dotrze do sprzedawcy, przekazuje ją do hurtownika czy producenta, pomniejszoną o należną mu marżę. Ostatnim krokiem jest przesłanie towaru do klienta. Jeśli zdarzy się, że w hurtowni nie ma danego towaru, to sprzedawca poszukuje go u innego dostawcy, ewentualnie klient decyduje się poczekać, aż towar będzie dostępny u producenta.
W dropshippingu szczególną rolę odgrywa skuteczna reklama. Internet daje bardzo dużo możliwości. Można wykorzystać e-mail marketing, media społecznościowe, SEO czy współpracę z blogerami.
Dropshipping – jak zacząć tego rodzaju działalność krok po kroku?
Dropshipping zaczyna się od dosyć oczywistej sprawy, czyli wyboru dystrybutora czy producenta, z którym będziemy współpracować. Wybór uzależniony jest asortymentu w naszym sklepie – czy dropshipping związany będzie ze sprzedażą zabawek, odzieży, elektroniki czy też biżuterii. Dropshipping w Polsce staje się coraz bardziej popularny, a około 400 firm oferuje swoje usługi na zasadzie dropshippingu. Daje to ogromną możliwość wyboru odpowiedniej branży, ale też determinuje do dokładnego przemyślenia strategii i wyboru konkretnej działalności. Kolejny krok to pokazanie się światu, czyli po prostu otwarcie sklepu internetowego. Na początek, dla ograniczenia kosztów, warto skorzystać z funkcjonujących w sieci sklepów internetowych. Przy relatywnie niskim abonamencie można otworzyć swój własny sklep, a nawet otrzymać wsparcie, czasem w postaci kontaktów do hurtowni dropshippingowych. Następnie trzeba podpisać stosowną umowę z dostawcą produktów. Umowa musi być jasno i precyzyjnie określona, zawierać prawa i obowiązki obu stron oraz zasady współpracy. Kiedy wszystko jest gotowe, można rozpocząć działalność. Trzeba pamiętać o wymaganiach prawnych – jeśli w określonym obszarze działalności wymagana jest kasa fiskalna, to trzeba się w nią zaopatrzyć. Nadchodzi czas na wystawienie w sklepie swojej oferty. Oparta jest ona na liście produktów, którą dostarcza producent czy hurtownik. Najlepszym sposobem jest zaimportowanie tej listy, wraz z cennikiem i parametrami towarów, poprzez specjalną wtyczkę ecommerce.
Zalety i wady dropshipping
Największą zaletą dropshippingu jest brak konieczności logistycznej obsługi zamówienia. To zadanie leży po stronie hurtownika/producenta. Dzięki temu sprzedawca odciążony jest od obowiązku przygotowania towaru do wysyłki, a przede wszystkim jego składowania, co znacznie obniża koszty prowadzenia przedsięwzięcia. Niezaprzeczalną zaletą jest brak zamrażania kapitału. Sprzedawca nie musi wydawać swoich własnych środków na towar, którym handluje. Ten element należy do producenta. Bardzo istotną zaletą jest również niewielkie ryzyko finansowe przedsięwzięcia, bowiem sprzedawca nie musi ponosić dużych inwestycji. I to jest kolejna zaleta dropshippingu. Aby rozpocząć działalność, nie trzeba posiadać dużych zasobów finansowych. Korzyść z tego rodzaju działalności odnosi również klient, bowiem czas realizacji zamówienia skraca się bardzo istotnie.
Dropshipping nie jest jednak oczywiście pozbawiony wad. Może okazać się, że towar, który reklamowany jest na naszej stronie, nie jest dostępny u producenta. Taka sytuacja negatywnie wpływa na wiarygodność sklepu. Dosyć istotnym problemem mogą okazać się reklamacje i zwroty towarów. Klient może być nieco zdezorientowany i nie do końca wiedzieć, do kogo ten towar powinien zwrócić. Oczywiście ograniczeniem tego problemu będzie stworzenie jasnego i precyzyjnego regulaminu.
Zobacz także:
- Polacy chcą być eko, czyli jak nie dać się "zielonym oszustom". Dowiedz się czym jest "greenwashing"
- Zawrotne ceny na targach i w marketach. "Powinniśmy przygotować się na kolejne szoki cenowe"
- Monika Mariotti: "Targowanie to coś więcej niż sprzedać i kupić..."
Autor: Adrian Adamczyk