Materiał promocyjny

Legendarny sterowiec Goodyear Blimp na polskim niebie. To jeden z największych takich obiektów na świecie

Wielki sterowiec wzbił się w powietrze nad Wrocławiem
Od początku czerwca nad Europą lata sterowiec Goodyear Blimp, który jest amerykańską ikoną – to nie tylko znak rozpoznawczy firmy Goodyear, ale też symbol amerykańskiej kultury. Jego obecność na europejskim niebie jest związana z powrotem marki do aktywnego zaangażowania w Motorsport. Z tej okazji gigant zawitał także do Polski i w dniach 31 lipca - 2 sierpnia można zobaczyć go w okolicach Wrocławia. Jaka jest historia jednego z największych sterowców na świecie?

Goodyear Blimp w Polsce

W czerwcu rozpoczął się sezon WTCR 2021 – Pucharu Świata Samochodów Turystycznych FIA, gdzie drugi rok z rzędu Goodyear jest wyłącznym dostawcą opon. Marka jest też oficjalnym partnerem Nürburgringu – niemieckiego toru wyścigowego.

W związku z powrotem marki Goodyear do aktywnego zaangażowania w Motorsport, nad Europą pojawił się sterowiec Goodyear Blimp, który zapewnia wyjątkowe relacje z najważniejszych wyścigów, a także pełni funkcję doskonałego ambasadora marki. Na przełomie lipca i sierpnia widoczny będzie w okolicach Wrocławia i przeleci nad prawie całym Dolnym Śląskiem.

- To wyjątkowa okazja i historyczna chwila, że legendarny sterowiec Goodyear gości dzisiaj w Polsce na Dolnym Śląsku we Wrocławiu. To jest część europejskiego tournée, w ramach którego Blimp odwiedza kilka miejsc w Europie i towarzyszy dużym wydarzeniom z dziedzin moto-sportu. To są głównie wyścigi samochodowe. Dzisiaj jest pod Wrocławiem i choć tutaj wyścigu samochodowego nie mamy, to jest on w drodze na wyścig samochodów elektrycznych, który odbędzie się za kilka dni w Danii. (...) Będzie latał nad tym wyścigiem, a swoje tournée zakończy we Francji podczas legendarnego wyścigu Le Mans - opowiadał w Dzień Dobry Wakacje dyrektor zarządzający biznesem opon osobowych Goodyear w regionie Europy Wschodniej-Północ, Leszek Szafran.

Odwiedzający Polskę model to Zeppelin NT, który mierzy ponad 75 m długości (to prawie trzy czwarte długości boiska do piłki nożnej) i prawie 18 m wysokości. Jest to ten sam rodzaj sterowca, który wykorzystywany jest przez markę w Stanach Zjednoczonych, gdzie Goodyear posiada trzy tego typu maszyny, najczęściej widywane podczas dużych imprez sportowych, w tym wyścigów NASCAR, rozgrywek NBA i PGA. Sterowiec Goodyear Blimp jest jednak dobrze znany również w Europie.

Sterowiec może poruszać się z maksymalną prędkością 125 km/h - to mniej więcej tyle, ile najszybsi narciarze zjazdowi. Wysokość, którą może osiągnąć to nawet 300 m (nieco poniżej szczytu Wieży Eiffla), a najdłuższy jednorazowy lot może trwać 22 godziny. Kieruje nim jedna z dwóch na świecie pilotek sterowca, Katherine Board.

- Byłam pierwszą pilotką, która latała sterowcem. Jestem z tego bardzo dumna. (...) Zajmuję się tym od wielu lat i bardzo cieszę się, że w tej branży pojawia się coraz więcej dziewczyn i może rzeczywiście im jest troszeczkę łatwiej. (...) Ten rodzaj sterowca to jest takie połączenie - można powiedzieć - statku i śmigłowca, bo możemy nim sterować, zawisnąć w powietrzu i podobnie kierować. (...) Oczywiście możemy lecieć do przodu jak w samolocie, również regulować go w pionie, a także przesuwać silniki w różne strony i obracać je, także jest to bardziej skomplikowane niż w przypadku samolotu - zdradziła pilot obsługująca loty sterowca, Katherine Board.

mat. prasowe

Historia Goodyear Blimp

Pierwszy prototyp sterowca Goodyear, B1, wzniósł się w niebo nad Chicago w 1917 roku. Następnie, w 1930 roku sterowiec Goodyear Defender, jako pierwszy statek powietrzny w historii, przeniósł oświetlony napis. W latach 50. XX wieku maszyny te zostały wykorzystane jako pierwsze platformy powietrzne do transmisji ogólnokrajowego sygnału telewizyjnego na żywo. Dekadę później, gdy w Los Angeles odbywały się pierwsze zawody Super Bowl, sterowiec Goodyear Columbia zapewnił transmisję telewizyjną na żywo.

Gigant po raz pierwszy przyleciał do Europy w marcu 1972 roku, a w czerwcu tego samego roku wykonał dziewiczy lot do Cardington w Anglii. Sterowiec Europa pojawiał się na europejskim niebie przez kolejne 14 lat, biorąc udział w wielu ważnych wydarzeniach sportowych i kulturalnych, m.in. Grand Prix Niemiec na Nürburgringu w 1985 roku czy French Open na Rolland Garros w 1986 roku. Stał się także świadkiem ważnych wydarzeń w pop kulturze, m.in. był obecny w dniu ślubu księżnej Diany i księcia Karola w Wielkiej Brytanii.

Co ciekawe, sterowce Goodyeara występowały także w wielu hollywoodzkich filmach (po raz pierwszy na ekranie już w 1932 roku). W 1965 roku Goodyear Mayflower pojawił się gościnnie w klipie "Help!" zespołu The Beatles.

Po potężnych trzęsieniu ziemi w San Francisco w 1989 roku, zaangażowany w filmowanie trzecich rozgrywek w ramach zawodów baseballowych World Series sterowiec Columbia zapewnił kluczowe wsparcie podczas akcji ratowniczych.

Sterowiec Goodyear Blimp powrócił na europejskie niebo w 2020 roku i był obecny podczas legendarnego wyścigu LeMans 24h.

mat. prasowe

Goodyear i Motorsport

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie. Posiada dwa Centra Innowacji w Akron (Stany Zjednoczone) i Colmar-Berg (Luksemburg), które dostarczają najnowocześniejsze rozwiązania w zakresie produktów i usług, będących wyznacznikiem standardów i technologii w przemyśle. Jest wyłącznym dostawcą opon do klasy LMP2 ELMS - na tych oponach ściga się m.in. Robert Kubica z zespołem WRT (wygrali dwa pierwsze wyścigi ELMS w swojej klasie).

Marka jest również współzałożycielem i wyłącznym dostawcą opon do PURE ETCR, czyli pierwszej serii wyścigów w pełni elektrycznych samochodów turystycznych wielu marek, a dodatkowo, z sukcesami rywalizuje w Długodystansowych Mistrzostwach Świata FIA.

mat. prasowe

Zobacz także:

Wszystkie odcinki Dzień Dobry TVN i Dzień Dobry Wakacje znajdziesz w serwisie Player.pl

Autor: Adrianna Kowalczyk

Materiał promocyjny
podziel się:

Pozostałe wiadomości