Co czeka dzieci od września? Badania przesiewowe, nauczanie hybrydowe - są nowe pomysły

Szkoła
Compassionate Eye Foundation/Robert Daly/OJO Images/Getty Images
Nikt nie jest w stanie przewidzieć, jak będzie wyglądać sytuacja pandemiczna w naszym kraju za miesiąc. Stąd też nie można dać ostatecznych wskazań, jak powinna przebiegać edukacja dzieci od września. Problemem są także różnice epidemiologiczne w różnych regionach, które również mogą wpłynąć na decyzje rządzących.

Dzieci od września 2021 r. wracają do szkół

- Na dziś decyzja jest taka, że dzieci wracają od września do szkoły. Jeśli jednak wzrośnie ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa, można oczekiwać wprowadzenia nauki hybrydowej - zapowiedział we wtorkowym wywiadzie dla "Dziennika Gazety Prawnej" Krzysztof Saczka, kierujący Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

"DGP" zapytał Głównego Inspektora Sanitarnego o scenariusz na czas IV fali pandemii oraz, czy można spodziewać się ogólnopolskich lub regionalnych lockdownów.

"Problemem są ogromne różnice epidemiologiczne między regionami: są powiaty, gdzie odsetek zaszczepionych wynosi 20 proc., oraz takie, gdzie sięga 70 proc. Oczywiste jest, że w tych ostatnich ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa jest mniejsze. A wprowadzanie ograniczeń uzależnione jest od liczby zachorowań" - wyjaśnił. Dodał, że "granica, o której mówi minister zdrowia, to 1 tys. przypadków dziennie".

Pytany, czy jest ryzyko, że dzieci nie wrócą do szkoły od września, Saczka podkreślił, że "na dziś decyzja jest taka, że dzieci wracają do szkoły". "Jeśli jednak sytuacja epidemiczna diametralnie się zmieni, czyli wzrośnie ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa, można oczekiwać wprowadzenia nauki hybrydowej" - zastrzegł.

"Nie zapominajmy, że szczepieniu podlegają dzieci od 12. roku życia, ale poziom ich wyszczepialności w kraju nie jest wysoki. Do tego dzieci przechodzą często zakażenie bezobjawowo lub skąpoobjawowo, dlatego mogą stanowić duże zagrożenie dla innych osób" - dodał.

Czy w szkołach będą badania przesiewowe?

Pytany, czy może rozwiązaniem jest wdrożenie badań przesiewowych, gdyż pojawił się już pomysł, by testować uczniów przy wejściu do szkoły, główny inspektor sanitarny przyznał: "Jestem za tym". "Ale patrząc na doświadczenia Słowacji, widzimy, że nie stanowią one gwarancji sukcesu" - zaznaczył. "Pamiętamy, jak pod koniec 2020 r. Słowacja przetestowała wszystkich swoich obywateli na obecność koronawirusa. Ostatecznie wnioski były mylne. Liczono na wyłowienie osób zakażonych, tymczasem tak się nie stało. Wiele osób chorowało po dwóch, trzech dniach od wykonania testu" - przypomniał.

Na pytanie, co w takim razie z mierzeniem temperatury przy wejściu, Saczka oznajmił: "Nie rekomendujemy pomiaru temperatury wszystkich uczniów". "Jeżeli pracownik szkoły zaobserwuje u ucznia objawy mogące wskazywać na infekcję dróg oddechowych (w szczególności temperatura powyżej 38 st. C, kaszel, duszności), należy odizolować ucznia w odrębnym pomieszczeniu lub wyznaczonym miejscu, zapewniając min. 2 m odległości od innych osób, i niezwłocznie powiadomić rodziców/opiekunów o konieczności pilnego odebrania ucznia ze szkoły" - objaśnił.

Dopytywany, co w sytuacji, gdy w szkole zostanie ujawniona osoba chora i czy są w związku z tym są nowe zasady postępowania, Saczka zaprzeczył. "Obowiązują zasady wcześniej wypracowane. Choć pamiętajmy, że w poprzednim roku szkolnym uległy zmianie" - podkreślił.

Zobacz także:

Nawet łagodny przebieg COVID-19 może dawać powikłania. Część chorych ma problemy z pamięcią

Mózg po COVID-19. Naukowcy: Zobaczyliśmy ogromne obszary uszkodzeń

Ponowne zakażenie COVID-19. Kto jest najbardziej narażony?

Obejrzyj wideo: Katarzyna Kolenda-Zaleska o pracy dziennikarza: Jesteśmy tolerancyjni, uważam, że prawa człowieka są najistotniejsze

dziendobry.tvn.pl

Autor: Ewa Podleśna-Ślusarczyk

Źródło: PAP

podziel się:

Pozostałe wiadomości

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana
Materiał promocyjny

Serowe arcydzieła na talerzu Andrzeja Polana