Świętowanie wzmacnia poczucie własnej wartości u dziecka
Warto świętować, choćby dlatego, że kiedy doceniamy dziecko za cały rok pracy w szkole, widzi ono, że jest dla nas bardzo ważne. W tym celebrowaniu nie chodzi o wręczanie drogich prezentów, a o pokazanie, że rodzic ma czas dla dziecka i chce mu go poświęcić. Warto też dać możliwość decydowania o tym dniu i o aktywnościach w trakcie świętowania.
- Poczucie własnej wartości jest pewnym konstruktem, który rozwija się etapami, powoli. Jednym z jego budulców są sytuacje, w których dziecko czuje się widziane, dostrzeżone, ważne. Świętowanie daje takie poczucie, choćby nawet miało znaczyć, że idziemy z dzieckiem na długi spacer albo do kina. Pokazujemy w ten sposób, że chcemy celebrować z dzieckiem ważne dla niego momenty życiowe, jakim bez wątpienia jest koniec roku - wyjaśnia psycholożka, Katarzyna Kucewicz.
Kiedy świętować zakończenie roku szkolnego?
Zdarza się, że świętujemy z dzieckiem zakończenie roku szkolnego, tylko kiedy uzyska bardzo dobre wyniki, czy zdobędzie czerwony pasek. Warto jednak pokazać dziecku, że jest bezwarunkowo akceptowane przez rodziców i świętować starania również wtedy, gdy wyniki nie są najlepsze.
- Jeśli rodzic świętuje czerwony pasek to dla dziecka z jednej strony jest to sympatyczne, ale z drugiej rodzi poczucie presji i przekaz: poświęcam Ci czas pod warunkiem, że się dobrze uczysz. Jeśli rodzic oznajmia dziecku, że bez czerwonego paska nie ma świętowania, uczy je, że znaczy coś tylko wtedy, kiedy jest najlepsze. To nie jest dobry przekaz. Takie komunikaty sprawiają, że jako dorosłe osoby, dzieci mogą posiłkować się tą sama zależnością, np. w pracy. Albo daje z siebie 100% zaangażowania albo nie nadaje się do pracy i powinno się mnie zwolnić. Celebrowanie końca roku nie powinno być zatem celebrowaniem czerwonego paska - tłumaczy Kucewicz.
Jak świętować zakończenie roku?
Istotny jest również sposób świętowania zakończenia roku szkolnego. Okazuje się, że kluczowym i najważniejszym dobrem, jakie można ofiarować dziecku jest obecność i czas spędzony z nim.
- Zawsze najważniejsze jest poświęcenie dziecku czasu, rozmowa, jakościowe chwile spędzone razem. Na przykład podczas aktywności na powietrzu. Mam sceptyczne podejście do wręczania zabawek, ale to tylko dlatego, że wiem, jak dzieci strasznie tęsknią za rodzicami, którzy w dzisiejszych czasach mają tak olbrzymia presję zawodową. Czasem łatwiej im, o zgrozo, odmówić czasu dziecku niż przełożonemu - podsumowuje Kucewicz.
Zobacz wideo: Z jakich powodów uczniowie rezygnują z lekcji religii?
>>> Zobacz także:
Rozmawiaj, nie szpieguj. Jak bezpiecznie odkrywać z dzieckiem świat Internetu?
To był trudny rok szkolny. Czy praca nauczycieli jest po nim bardziej doceniania?
Autor: Daria Pacańska