- Teleplatforma Pierwszego Kontaktu to pierwszy etap reformy nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej – wskazał we wtorek minister zdrowia Adam Niedzielski.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu - co to jest?
Narodowy Fundusz Zdrowia utworzył Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, na którą można dzwonić poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Dzwoniąc pod bezpłatny numer TPK 800 137 200 pacjenci otrzymają poradę medyczną, a w razie potrzeby również e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie.
- Oddajemy do Państwa dyspozycji Teleplatformę Pierwszego Kontaktu, która poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych pozwoli uzyskać poradę medyczną. W razie potrzeby można uzyskać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. To I etap reformy nocnej i świątecznej pomocy lekarskiej – napisał we wtorek na Twitterze minister Niedzielski.
Z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu można skorzystać w sytuacji:
- nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia pacjenta.
Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, jej personel zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ), kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 - 18.00, od poniedziałku do piątku), a a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna poza godzinami pracy Podstawowej Opieki Zdrowotnej, czyli:
- od poniedziałku do piątku w godzinach od 18:00 do 8:00 następnego dnia
- w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy, w godzinach od 8:00 do 8:00 następnego dnia.
Nocna i świąteczna pomoc lekarska - teleplatforma
Pod wspólnym numerem dla całej Polski dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze. W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Jeśli uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje go do lekarza, podczas tego samego połączenia.
Połączenie jest bezpłatne i może być wykonane tylko z Polski - platforma jest przeznaczona tylko dla osób ubezpieczonych i mieszkających w naszym kraju.
Porady - jak podał NFZ - udzielane są w kilku językach m.in. angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Z platformy mogą korzystać osoby niesłyszące.
Zobacz wideo: Uwaga! TVN: Ma groźnego raka, ale wciąż przekładają jej operację. "Wychodzi na to, że jak nie mam Covidu, to mogę umrzeć"
Zobacz też:
Matki na rynku pracy. Zarabiają mniej i mają trudności z powrotem na rynek pracy
Pani Jola oddała nerkę swojemu partnerowi. "Gdybym go nie kochała, to bym tego nie zrobiła"
Z przepracowania umiera rocznie ponad 745 tys. ludzi. Kto jest najbardziej narażony?
Autor: Jola Marat
Źródło: PAP| NFZ
Źródło zdjęcia głównego: E+