Profilaktyka zdrowia

Jak poprawić odporność u dziecka i dorosłego? Dieta, sport i hartowanie. Ale to nie wszystko

Hartowanie organizmu stosuje się, aby podnieść odporność, więc często przypomina się o nim dopiero jesienią, w okresie powszechnie występujących infekcji. Tymczasem, aby hartowanie ciała przyniosło spodziewany efekt, należy stosować je regularnie, najlepiej przez cały rok. Jak się hartować, aby nie chorować? Jak wzmocnić odporność dziecka i niemowlęcia? Gościem Dzień Dobry Wakacje był Łukasz Durajski, rezydent pediatrii, lekarz medycyny podróży.

Hartowanie organizmu to najczęściej schładzanie się chłodną wodą czy obniżanie temperatury w mieszkaniu. Niewiele osób wie, że hartowanie ciała to także kąpiele słoneczne.

Co to jest hartowanie organizmu?

Hartowanie organizmu to jeden ze sposobów poprawy odporności. Polega na regularnym schładzaniu – lub ogrzewaniu! – ciała i doprowadzaniu go z powrotem do normalnej temperatury. Dzięki temu regulacja cieplna organizmu się poprawia, a odporność na różnego rodzaju infekcje się zwiększa.

>>> Zobacz także:

Dzięki ekspozycji na zmiany temperatury ciało z czasem lepiej na nie reaguje. Poprawia się także krążenie krwi, co przekłada się na dotlenienie komórek.

Hartować się można za pomocą:

  • wody,
  • powietrza,
  • promieni słońca.

Jak hartować dziecko?

Metody na bezpieczne hartowanie dzieci :

  • codzienne wychodzenie na jedno- czy dwugodzinne spacery, niezależnie od temperatury i pogody,
  • zachęcanie do aktywności, szczególnie na świeżym powietrzu,
  • utrzymywanie temperatury 19–20 st. C w mieszkaniu w dzień, a ok. 18 st. C w nocy,
  • wietrzenie mieszkania codziennie przed snem lub częściej.

Aktywność fizyczna dziecka na powietrzu nie zawsze jest, niestety, korzystna. Przed wyjściem na dwór, szczególnie zimą, powinno się sprawdzać, jaki jest poziom zanieczyszczenia powietrza. W sezonie grzewczym, kiedy ludzie przegrywają walkę ze smogiem, warto jak najczęściej wybierać się za miasto, w miejsca, gdzie zanieczyszczeń jest mniej.

Ważne, aby nigdy dziecka nie przegrzewać. Spocone dziecko bawiące się na zewnątrz jest podatne na infekcje. Chodzące już dziecko należy ubierać w tyle warstw, ile ma na sobie dorosły.

Jak hartować niemowlę?

Malutkie dziecko w wózku można od urodzenia wyprowadzać na codzienne spacery – to najlepszy sposób na hartowanie organizmu niemowlęcia od samego początku. Tak jak powyżej, przed wyjściem należy sprawdzić poziom smogu, gdyż wystawianie dziecka na jego szkodliwe substancje przyniesie więcej szkody niż pożytku.

Na spacery należy dziecko ubierać w tyle warstw, ile zakłada dorosły, plus jedną więcej – z tego względu że niemowlę jeszcze się nie porusza na tyle, by się rozgrzać.

Temperatura w pokoju, gdzie dziecko śpi, powinna wynosić w dzień 19–20 st. C, a w nocy 18 st. C. Warto korzystać ze specjalnego śpiworka do spania dla niemowląt, dopasowanego do wieku dziecka, dzięki któremu maluch w nocy się nie odkryje, lub po prostu ubierać dziecko w jedną warstwę więcej.

Metody hartowania organizmu dorosłych

Kilka metod hartowania organizmu dla dorosłych:

  • wkładanie stóp do chłodnej wody,
  • polewanie ciała pod prysznicem raz ciepłą, raz zimną wodą,
  • chodzenie lub wykonywanie codziennych czynności w domu na bosaka (ważne, aby się wtedy poruszać),
  • ubieranie się do wyjścia na zewnątrz tak, by czuć lekki chłód, który znika przy intensywnym marszu,
  • stosowanie w lecie kąpieli słonecznych w 10-minutowych sesjach, po których następuje schładzanie ciała w wodzie (nie można zapomnieć o kremach z filtrem oraz nakryciu głowy),
  • sesje w saunie, połączone ze schładzaniem ciała pod chłodną wodą.

Warto rozpocząć hartowanie ciała od drobnych zmian w codziennej rutynie, np. od chodzenia na piechotę jeden przystanek dalej niż zwykle, niezależnie od pogody.

Zasady ważne przy rozpoczynaniu hartowania organizmu

Nie należy zaczynać hartowania organizmu w czasie przeziębienia czy innej choroby.

Podczas hartowania ważny jest ruch. Kiedy robi się zbyt zimno, to właśnie poruszanie się pozwala na utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała. Zwykłe marznięcie nie poprawi odporności, a wręcz przeciwnie – może doprowadzić do przeziębienia.

Na koniec każdej sesji hartowania trzeba doprowadzić organizm do ogrzania.

Hartowanie ciała musi być regularne, by przyniosło efekty.

Zawsze trzeba stopniować hartowanie – zaczynać od krótszych spacerów, mniej intensywnego ruchu czy krótszych sesji „zimno-ciepło” pod prysznicem. Nie można zaczynać od ekstremalnych metod schładzania, takich jak chodzenie na bosaka po śniegu czy kąpiel w przeręblu. W pewnym momencie może przyjdzie na to czas, ale organizm trzeba do tego odpowiednio przygotować.

Dla kogo hartowanie organizmu jest niezalecane?

Osoby, które powinny skonsultować ewentualne hartowanie z lekarzem, to:

  • anemicy,
  • osoby z niedowagą,
  • chorzy na reumatyzm,
  • osoby z problemami kardiologicznymi.

Inne sposoby na podniesienie odporności organizmu

Innymi metodami podnoszącymi odporność organizmu są np.:

  • regularne ćwiczenia fizyczne (co najmniej 5 razy w tygodniu po pół godziny),
  • zdrowa dieta (warzywa i owoce do każdego posiłku),
  • odpowiednia ilość snu i relaksu w ciągu dnia,
  • unikanie używek, takich jak alkohol czy papierosy.
Co sądzisz o tym artykule?
76
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0