Motoryzacja

Bezpieczna jazda jak nigdy wcześniej. Poznaj nowoczesne systemy w samochodach

Motoryzacja

Bezpieczna jazda jak nigdy wcześniej. Poznaj nowoczesne systemy w samochodach

W Dzień Dobry Wakacje gościliśmy na Torze Škoda Autodrom i Auto Labie w Poznaniu. Sprawdziliśmy, jak najnowocześniejsze systemy pomogą nam podróżować. Bezpiecznie za kółkiem - ta dewiza jest nam bliska od zawsze.

Systemy wspomagania kierowcy

Nigdy nie będziesz już sam za kółkiem - to nie czcze życzenia a korzyści, które dają nowoczesne systemy bezpieczeństwa dostępne w samochodach marki Škoda. Dzięki rozwiązaniom wspomagającym jazdę podróż będzie bardziej komfortowa i przyjemna, i przede wszystkim bezpieczna. Systemy Škody są czujne w każdych warunkach i pomogą uniknąć potencjalnego zagrożenia na drodze.

To są systemy, nad którymi mamy kontrolę. System zadziała w ostatniej sekundzie, gdy zauważy, że kierowca nic nie robi. Wtedy pomoże

- podkreśla ekspert Škody Filip Kaczanowski.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa w samochodach Škody - TRAVEL ASSIST

W Dzień Dobry Wakacje sprawdziliśmy, jak działa TRAVEL ASSIST, który integruje kilka systemów i funkcji bezpieczeństwa. Po ich włączeniu samochód może automatycznie zahamować, utrzymywać się na pasie ruchu, podążać za innymi pojazdami w korku, jak i monitorować ruch uliczny przed sobą. Nowoczesne rozwiązania sprawdzą się zarówno w dalekiej, jeszcze wakacyjnej podróży, jak i podczas jazdy w mieście.

TRAVEL ASSIST uruchamia się jednym przyciskiem. Monitoruje przeróżne rzeczy, po pierwsze, to, czy trzymamy ręce na kierownicy. Jeżeli coś się wydarzy, puścimy kierownicę, to samochód automatycznie sam się zatrzyma. Samochód trzyma odstęp od auta, które jedzie przed nami. Gdyby cokolwiek się wydarzyło, jest w stanie zatrzymać nasz samochód. W momencie, gdy auto po prawej stronie zjedzie - nasz samochód może sam przyspieszyć, czyli reguluje odstęp i prędkość. System zauważy też znak drogowy i dostosuje do niego prędkość

- tłumaczy ekspert.

Do TRAVEL ASSIST należą:

  • PREDYKCYJNY TEMPOMAT (PREDICTIVE ADAPTIVE CRUISE CONTROL) - system oprócz śledzenia ruchu na drodze rozpoznaje i przetwarza znaki oraz ograniczenia prędkości, które następnie porównuje z danymi z nawigacji. Dzięki temu dostosuje prędkość w czasie rzeczywistym np. podczas dojazdu do ronda czy skrzyżowania.
  • FUNKCJA ROZPOZNAWANIA ZNAKÓW - kamera samochodu szczegółowo przeszukuje drogę w poszukiwaniu znaków drogowych i porównuje informacje z danymi z nawigacji. System przetwarza m.in. ograniczenia prędkości czy zakazy wyprzedzania i przypomina o nich kierowcy podczas jazdy.
  • ASYSTENT PASA RUCHU (LANE ASSIST) - system dba o to, by kierowca nie zjechał ze swojego pasa. Dodatkowo może rozpoznać żółte linie podczas np. robót drogowych czy zmiany organizacji ruchu. 
  • TRAFFIC JAM ASSIST - rozwiązanie ułatwia prowadzenie pojazdu w korkach. System wykorzystuje aktywny tempomat i LANE ASSIST do kierowania i hamowania samochodem.
  • EMERGENCY ASSIST - zmniejsza ryzyko wypadku, gdy kierowca źle się poczuje. Jeśli ASYSTENT PASA RUCHU wykryje, że kierowca nie trzyma rąk na kierownicy nawet po wysłaniu ostrzeżenia, system włącza światła awaryjne, zatrzymuje pojazd, utrzymując go na pasie ruchu.

To jednak nie wszystko. W zależności od modelu, Škoda oferuje w swoich samochodach od 4 do 21 systemów bezpieczeństwa. W programie sprawdziliśmy to na przykładzie Škody Octavii, która wyposażona jest aż w 18 funkcji. 

Z naszego doświadczenia wynika to, że tak naprawdę na ostatnich kilometrach przed domem popełniamy najwięcej błędów. Na szczęście są systemy, które nam pomogą. System CREW PROTECT ASSIST zauważy, że może dość do dachowania. System dociąga pasy, zamyka szyby i samochód jest gotowy na przyjęcie uderzenia. Te systemy są po to, aby cały czas nas strzec

- powiedział Kaczanowski.

  • CZUJNIK MARTWEGO POLA (BLIND SPOT DETECTION) -  wykrywa pojazdy w niewidocznych miejscach w lusterkach. Jeśli system wykryje pojazdy w pobliżu lub auta zbliżające się od tyłu, zapali symbol LED w lusterku bocznym.
  • INTELIGENTNE ŚWIATŁA (DYNAMIC LIGHT ASSIST) - system wykrywa pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka oraz jadące przed nami w ciemności, następnie automatycznie dostosowuje wiązkę świateł do warunków na drodze. 
  • DOŚWIETLANIE ZAKRĘTÓW (TURNING LIGHT) - jadąc bez włączonych świateł przeciwmgłowych poniżej 40km/h system włącza doświetlenie zakrętów (zależnie od włączonego kierunkowskazu i kierunku skrętu kierownicą).
  • TRAILER ASSIST - ułatwia parkowanie z przyczepą. Przy wprowadzeniu do komputera pokładowego ustawień przyczepy system sam wybierze najlepszy kąt obrotu kierownicy. 
  • MANOEUVRE ASSIST - minimalizuje ryzyko kolizji podczas cofania. Gdy za pojazdem znajduje się przeszkoda, automatycznie uruchamiają się hamulce. Aktywacja systemu zależy od prędkości samochodu (od 1,5 do 10 km/h) i kierunku jazdy.
System jest cały czas, on nie ma wolnego. Dlatego warto zmieniać samochody na te nowsze modele, ponieważ w każdym nowym modelu mamy je ulepszone, które chronią niestrzeżonych, czyli np. rowerzystów czy pieszych

- wyjaśnił Filip Kaczanowski.

Zobacz także:


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
53
4
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0