Motoryzacja

Hamowanie awaryjne. Jak zrobić to bezpiecznie? 

Motoryzacja

Hamowanie awaryjne. Jak zrobić to bezpiecznie? 

Jak bezpiecznie hamować awaryjnie? Tego trzeba się nauczyć. Marcin Sawicki postanowił zdobyć tę wiedzę, lekcji udzielił mu Kamil Kłujsza – trener Škoda Auto Safety.  Zobacz, co jest najważniejsze podczas tego manewru. 

Hamowanie awaryjne i zasada "trzy razy max"

Często staramy się jeździć bezpiecznie i świadomie unikamy zagrożeń na drodze, ale do  hamowania awaryjnego zmuszeni jesteśmy podczas niespodziewanej sytuacji. Musimy zatrzymać auto jak najszybciej i przede wszystkim walczymy o to, aby pokonać jak najkrótszy odcinek drogi. Co zrobić, aby wykonać manewr poprawnie?

Z punktu techniki jazdy, hamowanie awaryjne powinno wyglądać w ten sposób, że w skrzyni manualnej stosujemy zasadę "trzy razy max" - szybko, mocno i do końca kopiemy w sprzęgło i hamulec jednocześnie

- instruował trener Škoda Auto Safety Kamil Kłujsza. 

Teoretycznie każdy kierowca ma za sobą hamowanie awaryjne, ale nie każdy wie, jak zrobić to poprawnie i jaki najczęściej popełniany jest błąd podczas tego manewru. 

Przede wszystkim boimy się zahamować awaryjnie, bo nigdy tego nie ćwiczyliśmy. Zbyt często odpuszczamy hamulec w ostatniej fazie

- wyjaśnił trener. 

Hamowanie wspomagane przez systemy

W nowoczesnych samochodach, podczas hamowania awaryjnego, włączają się systemy wspomagające. W standardowo wyposażonych autach marki Skoda uruchomić się ich może nawet 8. Dla bezpiecznego i efektywnego hamowania kluczowe jest to, aby umieć je wykorzystać podczas wykonywania tego niebezpiecznego manewru. Tajniki sztuki bezpiecznej jazdy można zgłębić w Škoda Autodrom Poznań.

>>> Zobacz też: 

"Na prawo jazdy nigdy nie jest za późno, na doskonalenie umiejętności również"

ABS, ASR, ESP - za co odpowiadają? Jakie systemy bezpieczeństwa warto mieć w aucie?

Eco-driving, czyli poznaj zasady płynnej jazdy


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
82
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0