Jakie metody stosują oszuści?
Przedświąteczne zakupy to nie tylko żniwa dla sprzedawców, ale także dla oszustów. Jak nie dać się oszukać? Przede wszystkim naszą czujność wzbudzić powinny duże zniżki. Złodzieje, dając bardzo atrakcyjne ceny produktów i reklamując je w mediach społecznościowych, przykuwają uwagę klienta. Wówczas konsument przestaje analizować racjonalne elementy tj. płatność tylko przelewem, czy brak opinii.
- Fałszywe sklepy internetowe to jest plaga, zwłaszcza teraz przed świętami. Zwracajmy uwagę. Zanim dokonamy zakupu, sprawdźmy, jakie są metody płatności. Jeżeli jest tylko opcja zapłaty na konto, to już jest podejrzenie. Dodatkowo spójrzmy, czy są inne metody kontaktu niż formularz kontaktowy, czy ktoś odbierze tam telefon. W mediach społecznościowych jest dużo fałszywych konkursów i wyprzedaży. Musimy się upewnić, czy dany sklep istnieje – powiedziała Magdalena Korona.
Nasze podejrzenia wzbudzić powinny także niestandardowe pytania np. o numer karty kredytowej – karty płatniczej. Nikt nie powinien prosić nas o takie dane ani przez telefon, ani formularz wysyłany mailem czy SMS-em. Kolejne informacje to numer PESEL, login i hasło do bankowości. Czerwona lampka powinna nam się też zapalić, kiedy ktoś do nas dzwoni i mówi, że zagrożone są nasze pieniądze i musimy zainstalować jakąś aplikację. Banki tak nie postępują.
- Proponuje ignorować wszelkie SMS-y, maile i wiadomości w mediach społecznościowych, gdzie są linki kierujące do stron, gdzie trzeba podać dane. Jest to najprawdopodobniej próba oszustwa – powiedziała Magdalena Korona.
Sprawdzanie wiarygodności sklepu
Kluczem do sukcesu jest zapobieganie sytuacjom niebezpiecznym. Warto więc być czujnym i przezornym. Gdy dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku, w każdej chwili możemy to zweryfikować.
- Niestety często dzwonią osoby podające się za pracownika banku, a nimi nie są. Proponuje skorzystać z narzędzia, które ma już coraz więcej banków, są to mobilne potwierdzanie tożsamości pracownika w aplikacji banku – powiedziała ekspertka.
A co zrobić, gdy już zostaniemy oszukani, gdy damy nabić się w butelkę? Tu kluczowy jest czas. Przestępca zrobi wszystko, żeby jak najszybciej wyprowadzić pieniądze. Jedyne co możemy zrobić to pilnie skontaktować się z bankiem, w którym mamy konto.
- Musimy być krok przed oszustami. Konsultujmy się z kimś, kto jest obok nas. Spokój i rozsądek to pomoże nam uchronić się przed oszustami – podsumowała ekspertka.
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Zobacz program na platformie VOD.pl. Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Nowa metoda oszustwa. "Żerują na dobrym sercu i strachu"
- Mieszkanka Mazowsza straciła ponad 2 tysiące euro. Policja apeluje o ostrożność
- Oszustwo na SMS-a do "mamy" lub "taty". Oszuści są w stanie prowadzić rozmowę w czasie rzeczywistym
Źródło zdjęcia głównego: Michał Żebrowski/East News