Opóźnienie w zapłacie rachunku za prąd lub gaz - jak uniknąć odcięcia dostawy?

rachunki za energię
Opóźnienie w zapłacie rachunku za prąd lub gaz
Źródło: JGI/Jamie Grill/Blend Images/Getty Images
Inflacja i gwałtowny wzrost cen energii powodują, że coraz więcej osób ma problem z regularnym opłacaniem rachunków za prąd i gaz. Efektem może być wstrzymanie dostaw. Jak tego uniknąć? Wyjaśnia Urząd Regulacji Energetyki.

W 2021 r. w Polsce wstrzymano dostawę energii blisko 265 tysięcy razy. W większości przypadków powodem były nieopłacone rachunki, głównie w gospodarstwach domowych. Takie dane przekazał Urząd Regulacji Energetyki (URE).

Drożyzna

Gdzie ulokować pieniądze podczas rekordowej inflacji?
Gdzie ulokować pieniądze podczas rekordowej inflacji?
Najwyższa inflacja od 20 lat
Przed nami podwyżki cen prądu
Przed nami podwyżki cen prądu
Stopy w górę. Jak zmieni się twoja rata?
Stopy w górę. Jak zmieni się twoja rata?

Kiedy zakład energetyczny może odciąć prąd?

Wstrzymanie dostawy energii elektrycznej może mieć miejsce w trzech sytuacjach:

  • podczas przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że odbiorca nielegalnie pobiera paliwa lub energię,
    • instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska,
      • odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, a opóźnienie wyniesie co najmniej 30 dni od terminu opłaty.

        Kiedy zakład nie może odciąć dostaw prądu/gazu?

        Co ważne, nie można wstrzymać dostaw energii w przypadku zaległości w zapłacie odsetek i opłat za nielegalny pobór energii lub opłat za przyłączenie do sieci. Natomiast jeśli problem nieuregulowanego rachunku już wystąpił, przedsiębiorstwo ma obowiązek powiadomić odbiorcę w gospodarstwie domowym o planowanym wstrzymaniu dostaw. Powiadomienie musi mieć formę pisemną.

        Nieopłacone rachunki. Jak zapobiec odcięciu prądu lub gazu w tej sytuacji?

        Urząd Regulacji Energetyki wyjaśnia, że nieuregulowany rachunek nie zawsze musi wiązać się ze wstrzymaniem dostawy prądu lub gazu i podpowiada, co zrobić, gdy znajdziemy się w takiej sytuacji.

        Gdy pojawi się problem ze środkami na opłatę rachunku, można skontaktować się z przedsiębiorstwem energetycznym, wyjaśnić sytuację i wspólnie wypracować sposób wyjścia z niej. Wbrew pozorom, wielu dostawców prowadzi specjalną politykę postępowania w takich okolicznościach, zwłaszcza w obecnych realiach inflacji i drożyzny. Płatności można zwykle rozłożyć na raty lub też odroczyć termin zapłaty. Pozostałe rozwiązania, o które warto zapytać, to:

        • instalacja liczników przedpłatowych,
          • nienaliczanie lub umorzenie odsetek,
            • odstąpienie od windykacji (wyjątkowa sytuacja osobista),
              • pismo od sprzedawcy, a w nim rozwiązania alternatywne.

                Proponowane przez dostawcę energii rozwiązanie nie może jednak generować dodatkowych kosztów dla odbiorcy w gospodarstwie domowym. Z kolei, aby móc z ewentualnych rozwiązań skorzystać, odbiorca powinien złożyć do przedsiębiorcy odpowiedni wniosek w terminie 14 dni od dnia doręczenia powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostaw. Ewentualne spory na linii dostawca-odbiorca energii wyjaśniać może Oddział Terenowy URE.

                Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

                Zobacz także:

                Autor: Diana Ryściuk

                Źródło: strefabiznesu.pl

                Źródło zdjęcia głównego: Tetra images RF

                podziel się:

                Pozostałe wiadomości