Najczęstsza przyczyna nierównej pracy silnika wynika z przerwy w cyklu jego pracy. Wpływ na to ma najczęściej osprzęt silnika, który uległ zużyciu w czasie eksploatacji.
Nierówna praca silnika na biegu jałowym – przyczyny
Przyczyny nierównej pracy silnika mogą być bardzo różnorodne. Najlepiej zacząć od wymiany filtra powietrza w samochodzie. Jeżeli po odkręceniu obudowy można zauważyć, że filtr jest mocno zabrudzony, należy wymienić go na nowy. Nie jest prawidłowym działaniem samodzielne czyszczenie filtra, ponieważ traci on swoje właściwości i może przepuszczać zanieczyszczenia do dalszej części układu.
Jeżeli filtr jest czysty lub po jego wymianie silnik nadal pracuje nierówno, trzeba poszukać innej przyczyny. Mogą nią być nieszczelności układu dolotowego. Dziury są czasem widoczne na pierwszy rzut oka. Jeżeli jednak ich nie widać, to najlepiej udać się do mechanika i skorzystać z komputera diagnostycznego w warsztacie. Podczas tego rodzaju diagnozy powinny zostać wykryte wszelkie usterki – np. awaria czujników elektronicznych czy wtryskiwaczy paliwa, które podają zbyt małą lub zbyt dużą ilość paliwa do mieszanki.
Kolejną przyczyną problemów z nierówną pracą silnika benzynowego mogą być świece zapłonowe. Świece, w zależności od wskazań producenta, wymieniać należy co 30 000 – 100 000 kilometrów (w silnikach na gaz częstotliwość wymiany świec jest dwukrotnie mniejsza). Bardzo istotne jest sprawdzenie przewodów wysokiego napięcia – jeżeli są przetarte, mogą być przyczyną nierównej pracy silnika. Przyczyną mogą być też problemy z rozrządem – jeżeli został on wymieniony stosunkowo niedawno, to nieprawidłowe ustawienie rozrządu może być powodem nierównej pracy silnika.
Jeśli po sprawdzeniu tych wszystkich elementów nadal nie udało się nam znaleźć źródła problemu, samochód trzeba oddać do warsztatu, aby mechanik znalazł przyczynę usterki.
Nierówna praca silnika diesla po odpaleniu
W silnikach diesla można wyróżnić dwie główne przyczyny nierównomiernej pracy. Pierwszą z nich są zużyte wtryskiwacze lub ich podkładki. Wystarczy bardzo mała nieszczelność i silnik traci kompresję, co prowadzi bezpośrednio do jego nierównomiernej pracy. Pierwszym elementem, który należy wtedy sprawdzić, są uszczelki (ich zużycie). Co ważne – nie wystarczy sama wymiana podkładek – trzeba jeszcze wyrównać gniazda głowicy za pomocą frezarki. Jeżeli awarii ulegną same wtryskiwacze, wtedy należy zdiagnozować przyczynę usterki z użyciem komputera. W ten sposób sprawdza się ich przelew. Jeżeli można wtryskiwacze naprawić, to mechanik podda je korekcie oraz podłączy do testera i zlikwiduje nieszczelności. W innym przypadku trzeba wymienić cały komplet wtryskiwaczy.
Drugą z przyczyn może być usterka układu paliwowego. Skład oleju napędowego jest bardziej zróżnicowany niż benzyny. Olej napędowy ma mniejsze właściwości czyszczące i wraz ze spadkiem temperatury wytrąca np. parafinę. Jeżeli filtr paliwa nie jest odpowiednio często kontrolowany i w razie potrzeby wymieniany, może dojść do jego zapchania. Przez to pompa elektryczna w baku traci swoją wydajność i zaczyna się nierówna praca silnika na wolnych obrotach.
Przyczyny nierównej pracy silnika na gazie
Jeżeli pojazd wyposażony jest w instalację LPG, najlepiej udać się do specjalistycznego serwisu tej instalacji, aby wykryć przyczynę usterki. Najczęściej jest to rozregulowanie instalacji gazowej. Najprostsze, wstępne sprawdzenie tego problemu to przełączenie zasilania z gazu na benzynę – jeżeli po tym zmianie silnik pracuje równo, oznacza to, że wina leży w instalacji LPG. W takiej sytuacji nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie samochodowym. Nierówna praca silnika na LPG może mieć kilka przyczyn. Może się zdarzyć, że zużył się system układu zasilania instalacji gazowej. Jeżeli w użyciu jest instalacja mieszalnikowa, uszkodzony może być reduktor lub nieszczelny jest układ dolotowy. Nierówna pracy silnika LPG na wolnych obrotach może wynikać z usterki silnika krokowego , którego zadaniem jest sterowanie odpowiednią dawką gazu. Jeżeli samochód posiada instalacje wtryskowe, to awarii mogły ulec wtryskiwacze. W takim przypadku należy je wymienić. Koszt kompletu wtryskiwaczy waha się od 250 do 500 zł.
Co ważne – gaz nie jest zbyt “przyjazny” dla świec czy przewodów zapłonowych. Dlatego też trzeba poddawać je częstej kontroli, ponieważ w innym przypadku mogą stać się przyczyną nierównej pracy silnika. Szczególnie istotne jest też sprawdzenie stanu przewodów doprowadzających gaz do instalacji. Nierówna praca silnika na biegu jałowym wynikać może z ich nieszczelności.
Zobacz film:Przegląd samochodu przed zimą
Zobacz film:Przegląd samochodu przed zimą. Źródło: Dzień Dobry TVN
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN