Sprawdź, jakie korzyści oferuje system ESP. Jest to obecnie standardowe wyposażenie wielu nowoczesnych aut.
Co to jest kontrolka ESP?
Kontrolka ESP należy do systemu ESP. ESP to skrót od Electronic Stability Program i jest to układ zajmujący się stabilizacją toru jazdy, który znacznie podnosi bezpieczeństwo podróżowania. System uaktywnia się szczególnie podczas pokonywania ostrych zakrętów i kontroluje układy ASR i ABS. ASR ułatwia jazdę po wymagających nawierzchniach, np. po mokrym asfalcie, a ABS uniemożliwia kołom zablokowanie się podczas hamowania.
Motoryzacja
To, czy system działa, czy też nie, jest sygnalizowane kierowcy przy użyciu kontrolki ESP. W każdym kole znajdują się czujniki, których zadaniem jest kontrolowanie prędkości obrotowych każdego z kół i porównywanie ich. System potrafi rozpoznać specyfikę toru, po którym porusza się auto, i w razie zagrożenia informuje o tym kierowcę.
Kontrolkę ESP pierwszy raz zamontowano w 1995 roku. Nowe rozwiązanie od razu przypadło do gustu wielu kierowcom i do końca lat 90. system ten znalazł się w pojazdach różnych marek, niekoniecznie luksusowych. Co ciekawe, dzięki urządzeniu znacznie zmniejszyła się liczba wypadków drogowych.
Co zrobić, gdy kontrolka ESP zapala się podczas jazdy?
Świecąca ikonka sugeruje, aby zachować ostrożność. Jej pojawienie się jest znakiem dla kierowcy, aby łagodniej pokonywał zakręty, lecz nie oznacza, że musi się zatrzymać. Szczególną uwagę powinien zachować, gdy akurat porusza się po mokrej nawierzchni. Mimo wszystko kierowca, który zauważy migającą kontrolkę, powinien rozważyć możliwość oddania auta do najbliższego warsztatu, aby sprawdzić stan techniczny pojazdu.
Jakie są powody awarii kontrolki ESP?
System ESP reaguje na zmiany napięcia instalacji. Wystarczy, że napięcie będzie nieprawidłowe, a kontrolka nie zadziała już poprawnie. Aby tego uniknąć, można zamontować nowy akumulator i regularnie sprawdzać stan przewodów masowych. Powodem awarii niejednokrotnie bywa również korozja przewodów elektrycznych.
W momencie gdy ikonka ESP się uaktywni, kierowca nie może już zrobić zbyt wiele. Pozostaje mu wówczas skręcić kierownicą w lewo lub w prawo. Przy podsterowności należy tak poprowadzić auto, aby pojechało szerzej, więc skręt należy nieco zmniejszyć. W przypadku nadsterowności trzeba skręcić odwrotnie do strony zakrętu. Manewr należy wykonać precyzyjnie, nie przekładając przy tym rąk na kierownicy.
Co oznacza kontrolka ESP i jak działa?
Aby dokładnie dowiedzieć się, co oznacza kontrolka ESP i dlaczego jest przydatna, warto wziąć udział w teście łosia. Test ten polega na szybkiej jeździe pomiędzy pachołkami, które omija się, aby następnie powrócić na tor i gwałtownie skręcić. Wówczas kontrolka ESP może się zaświecić i tym samym dać znak, że działa. Tę próbę wymyślili Szwedzi, gdyż w ich państwie kierowcy często spotykają na drodze różne zwierzęta, które są powodem wielu wypadków. Unia Europejska uznała, że system ESP jest niezbędny, a nowe pojazdy produkowane w Unii muszą go mieć w standardzie.
Ikonka ESP znajduje się przeważnie na tablicy rozdzielczej auta, choć niejeden kierowca nie wie, jak ona działa. To, czym jest kontrolka ESP i co oznacza, można docenić niekiedy wyłącznie w sytuacji kryzysowej. Jej działanie można opisać w ten sposób - jeżeli kontrolka się nie świeci, oznacza to, że system działa. Migająca kontrolka to znak, że na torze jazdy pojawiło się jakieś zagrożenie.
Działanie systemu jest zależne od stateczności pojazdu. Jeżeli podczas jazdy wystąpi podsterowność, komputer ją wykryje i prześle sygnał do układu hamulcowego. Układ hamulcowy odbierze polecenie, aby zahamować jak najbardziej skutecznie, czego efektem będzie spowolnienie koła tylnej osi.
Czy kontrolka ESP jest awaryjna i gdzie ją naprawiać?
Kontrolka to element mechaniczny i tak jak każdy z nich może się w pewnym momencie zepsuć. Jednak zdiagnozowanie awarii bywa trudne, a szczególnie gdy wystąpi problem z wiarygodnością sygnałów, które wysyła czujnik. Najczęściej psują się czujniki prędkości obrotowej koła.
Każdy, kto wie, co oznacza kontrolka ESP, i ma ją w aucie, będzie z pewnością chciał, aby w razie awarii została szybko naprawiona. Jednak nie da się tego wykonać bez wizyty w autoryzowanym warsztacie lub ASO. Tamtejsi specjaliści mają bowiem możliwość, aby np. przeinstalować uszkodzony sterownik EPS.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Cykl Atkinsona - renesans w pojazdach hybrydowych
- Policja sprawdza oświetlenie w samochodach. Mandat za niesprawny reflektor może być dotkliwy
- Plaga kradzieży samochodów. Złodzieje korzystają z nowej technologii
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Jose Luis Agudo Gonzalez/Getty Images