- Jak wygląda katalizator samochodowy?
- Katalizator samochodowy – działanie
- Cena katalizatorów samochodowych
- Rodzaje katalizatorów
- Zużyty katalizator
Zobacz też: Rejestrujemy samochód – potrzebne dokumenty i formalności
Katalizator samochodowy, czyli inaczej reaktor katalityczny , to jeden z elementów silnika spalinowego, który odpowiada za zmniejszenie emisji wydzielanych spalin. Spełnia bardzo ważną rolę dla środowiska i od kilkudziesięciu lat jest obowiązkową częścią samochodów osobowych, ciężarowych czy szynowych.
Jak wygląda katalizator samochodowy?
Katalizator to tak naprawdę substancja chemiczna, która oczyszcza spaliny samochodowe. Prawidłową nazwą jest oczywiście reaktor katalityczny , który składa się przede wszystkim z obudowy, wlotu i wylotu. Wprost z silnika do bloku katalitycznego trafiają spaliny samochodowe, które muszą minąć liczne kanały służące do usuwania ze spalin m.in. tlenku węgla, węglowodorów czy tlenków azotu.
Na rynku samochodowym dostępne są katalizatory ceramiczne i metalowe . Różnią się między innymi kształtem kanałów bloku katalitycznego, odpornością na temperaturę czy wpływem na inne elementy układu samochodowego. Reaktor metalowy szybciej się nagrzewa, a więc w porównaniu do ceramicznego znacznie efektywniej oczyszcza spaliny. Jest dużo bardziej odporny na zmiany temperatur i wykazuje się odpornością na korozję i uszkodzenia mechaniczne. Substancja zwana katalizatorem to głównie metale szlachetne , m.in. platyna, ruten, rod czy pallad, które wpływają na cenę reaktora katalitycznego.
Katalizator samochodowy – działanie
Jak już wspomniano, katalizator samochodowy pełni funkcję oczyszczającą. Zmniejsza emisję toksycznych składników spalin, do których należą:
· azot
· dwutlenek węgla
· woda występująca w formie pary
· tlen
· argon
· tlenki węgla i azotu
· węglowodory
· cząstki stałe.
Spaliny samochodowe mają znaczący wpływ na zdrowie człowieka i środowisko, bowiem emisja zanieczyszczeń ma właściwości rakotwórcze i chorobotwórcze. Odpowiednio dobrane metale szlachetne zmniejszają szkodliwość związków chemicznych wydzielanych do środowiska wraz ze spalinami.
Cena katalizatorów samochodowych
Cena reaktorów katalitycznych waha się w zależności od zastosowanych składników warstwy aktywnej, czyli metali szlachetnych. Za katalizator zapłacimy od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych. Droższe są te do SUV’ów, samochodów dostawczych i luksusowych. Koszt skupu konwerterów katalitycznych wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset złotych za kilogram. Opłata jest uwarunkowana wagą, ale też aktualną ceną giełdową metali szlachetnych. Platyna należy do drogich pierwiastków chemicznych, dlatego jest szczególnie cenna w przypadku jej odzyskiwania. Warto zauważyć, że przerobienie 2 ton wysłużonych reaktorów umożliwia uniknięcia wydobycia ok. 150 ton rudy!
Rodzaje katalizatorów
Ze względu na funkcje reduktorów katalitycznych wyróżnia się katalizatory utleniające, redukujące i trójfunkcyjne. Te ostatnie, stosowane w silnikach benzynowych, jednocześnie utleniają tlenek węgla i węglowodory oraz redukują tlenki azotu. Z kolei katalizatory redukujące są montowane w przypadku silników diesla.
Zużyty katalizator
Katalizator powinniśmy wymienić na nowy zazwyczaj po przejechaniu od 80 do 100 tysięcy kilometrów. Przy zakupie produktu powinniśmy zwrócić uwagę na materiał wykonania i pamiętać, że ceramiczne zużywają się szybciej. Zużyty reaktor jest poddawany recyklingowi w celu odzyskania metali szlachetnych, więc za ten element naszego samochodu odzyskamy część wydanych kosztów.
Skąd wiemy, że katalizator jest uszkodzony?
Jedną z awarii silnika benzynowego jest uszkodzony katalizator, który może przysporzyć sporych problemów finansowych. O usterce konwertera poinformuje nas kontrolka check engine , której nie powinniśmy bagatelizować.
Katalizator możemy uszkodzić w trakcie jazdy poprzez zahaczenie o krawężnik i inne przeszkody, a nawet wjeżdżając w plamę wody. Reaktorowi nie służą również małe dystanse, ponieważ silnik samochodu nie ma okazji się wtedy rozgrzać.
Usterkę katalizatora bardzo ciężko rozpoznać bez rozcinania go, dlatego powinniśmy kontrolować inne elementy samochodu mające wpływ na jego działanie. Należy badać między innymi świece zapłonowe, ponieważ skutkują przedostawaniem się niespalonego paliwa do układu wylotowego.
Wymiana urządzenia należy do skomplikowanych, a więc i drogich. Przy wymianie katalizatora nie należy kierować się wyłącznie okazyjną ceną, ponieważ możemy trafić na produkt złej jakości. Należy pamiętać o tym, że katalizator samochodowy jest elementem obowiązkowym , a jego wycinanie jest niezgodne z prawem i szkodzi środowisku.