Sytuacje, w których przysługuje Ci odszkodowanie lotnicze
Prawo do dochodzenia przez pasażerów odszkodowania za zakłócony lot wynika bezpośrednio z europejskich przepisów. Podstawą do uzyskania rekompensaty od linii lotniczych jest Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Ustanawia ono prawa pasażerów w sytuacji, w której przytrafi się im odwołany lub opóźniony lot, a także wtedy kiedy nie zostaną wpuszczeni na pokład samolotu z powodu overbookingu.
Zakłócenie lotu musi być jednak bezpośrednią winą przewoźnika lotniczego i nie może być spowodowane wystąpieniem tzw. okoliczności nadzwyczajnych.
Czym są okoliczności nadzwyczajne?
Wspomniane okoliczności nadzwyczajne są to wszystkie sytuacje, które powodują, że samolot nie jest w stanie wykonać rejsu zgodnie z planem niebędące winą linii lotniczych. Zaliczamy do nich m.in. trudne warunki atmosferyczne, strajk obsługi lotniska, zamieszki na tle politycznym, a także wszelkie usterki maszyny, których nie dało się wykryć z wyprzedzeniem. Wystąpienie nadzwyczajnych okoliczności zwalnia przewoźnika z wypłaty odszkodowania.
Odszkodowanie za opóźniony lot
Najczęstszym zakłóceniem, które zdarza się w transporcie lotniczym jest opóźnienie lotu. Warto jednak wiedzieć, że nie zawsze za opóźniony lot możemy domagać się rekompensaty. Odszkodowanie za opóźniony lot przysługuje nam bowiem jedynie w sytuacji, w której samolot dotrze do portu końcowego z ponad 3-godzinnym opóźnieniem. Dana informacja jest niezwykle istotna, ponieważ jeżeli samolot wystartuje z dużym opóźnieniem, ale nadrobi je w powietrzu i “zmieści się” we wspomnianych 3 godzinach, odszkodowanie nie będzie nam przysługiwać.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
Jeżeli okaże się, że Twój lot znacznie się opóźnił, możesz domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Celem zgłoszenia szkody możesz skontaktować się bezpośrednio z przewoźnikiem i złożyć odpowiedni wniosek. Warto jednak brać poprawkę na fakt, iż linie lotnicze niezwykle rzadko wypłacają odszkodowanie klientom indywidualnym. Z tego względu warto skorzystać ze wsparcia podmiotów, które od wielu lat skutecznie walczą o egzekwowanie praw pasażerów.
Jedną z takich firm jest AirCashBack, który już od ponad 10 lat pomaga pasażerom lotniczym w dochodzeniu należnych im praw. Powierzając im swoją sprawę masz pewność, że trafia ona w ręce ekspertów. AirCashBack działa na zasadzie “no win, no fee”, co oznacza, że wynagrodzenie przysługuje im jedynie w sytuacji pozytywnego zakończenia sprawy.
Źródło zdjęcia głównego: Royalty-free/Getty Images