Holowanie auta – jak należy to robić?

Holowanie auta
BERKO85/Getty Images
Holowanie samochodu to czynność, z którą prędzej czy później przyjdzie zmierzyć się każdemu kierowcy. Pozornie może wydawać się prostym manewrem, lecz w rzeczywistości wielu kierowców, nawet z długim stażem, popełnia mnóstwo kardynalnych błędów. Sprawdź, jak poprawnie holować samochód.

Od kierowcy holującego auto wymaga się nie tylko umiejętności, ale też znajomości przepisów prawnych. Warto poznać je przed rozpoczęciem holowania.

Poznaj najważniejsze reguły holowania

Holowanie to czynność, której często towarzyszy stres. Szczególnie podatni są na niego mało doświadczeni kierowcy. Z tego powodu zepsutym pojazdem zawsze powinna kierować osoba z dłuższym stażem "za kółkiem", mająca doświadczenie w wykonywaniu manewru. Młody kierowca może popełniać więcej błędów, co w efekcie może zagrozić bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu. Podczas holowania auta najważniejsza jest lina. Trzeba koniecznie pamiętać, aby nie była luźna, szczególnie w trakcie jazdy. Ruszanie powinno być spokojne, lecz zdecydowane. Awaria auta nie zwalnia kierowcy od sygnalizowania manewrów. Zarówno holujący, jak i holowany mają obowiązek informować o zamiarze zmiany pasa i skrętu.

Holowanie auta to manewr, który wymaga od kierowców poruszania się w określony sposób. Na przykład na drodze z trzema pasami powinni jechać prawym pasem ruchu, o ile jest to możliwe. Aby uniknąć przy tym poluzowania liny, osoba kierująca pojazdem holowanym powinna mocniej hamować. Podczas jazdy wskazane jest, aby kierowcy obydwu aut mieli ze sobą stały kontakt, np. przez telefon lub CB Radio. Pomocne jest także ustalenie pewnego systemu znaków, gdyby trzeba było awaryjnie hamować.

Jak należy holować przyczepę?

Holowanie przyczepy różni się od holowania auta osobowego chociażby w kwestii prawnej. Według prawa o ruchu drogowym ciągnięta przyczepa nie może ważyć więcej niż rzeczywista masa auta, które ją holuje. Tu warto uściślić, że w skład masy rzeczywistej wchodzi masa pojazdu oraz przewożonych przez niego osób i przedmiotów. Jeżeli zamierza się holować przyczepę np. kempingową, należy mieć prawo jazdy kategorii B+E lub wpis B96.

Przed rozpoczęciem holowania przyczepy kempingowej należy także odpowiednio przygotować samochód, a w szczególności wyposażyć go w wytrzymały hak holowniczy, zalegalizowany przez Okręgową Stację Kontroli Pojazdów. Wcześniej warto także dogłębnie poznać przepisy drogowe dotyczące ciągnięcia przyczepy tego typu. Holowanie w terenie zabudowanym nie powinno przekraczać 50 km/h, 70km/h poza terenem zabudowanym i 80 km/h na drogach ekspresowych, autostradach i drogach dwujezdniowych. Jazda z doczepioną przyczepą kempingową to zadanie, które wymaga doświadczenia, szczególnie podczas hamowania. Warto pamiętać, że w tym przypadku każdy manewr trzeba rozpoczynać wcześniej, aby mieć odpowiednią ilość czasu. Najwięcej rozwagi wymaga wyprzedzanie, czyli najtrudniejszy z manewrów. Kierujący przyczepą przed jego wykonaniem powinien zastanowić się kilka razy i ominąć pojazd dopiero wtedy, gdy będzie to w pełni bezpieczne. Holowanie przyczep ma podobny poziom trudności co holowanie lawet.

Jak przygotować się do holowania auta na drodze ekspresowej?

Przed rozpoczęciem holowania auta na drodze ekspresowej należy oznaczyć samochód trójkątem ostrzegawczym, najlepiej wstawiając go za tylną szybę. Przed wyruszeniem w drogę należy wyłączyć światła mijania, a w trakcie jazdy używać tylko kierunkowskazów zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Obowiązuje także zakaz włączania świateł awaryjnych. Pojazd holowany, mimo że jest zepsuty, musi mieć sprawne hamulce, a jego koła nie mogą obcierać.

Kiedy holowanie na autostradzie jest dopuszczalne?

Nie każdy pojazd, który się zepsuje, można odholować. Przed wyjechaniem zarówno na autostradę, jak i drogę ekspresową powinien spełniać pewne wymagania. Jego kierowcą musi być osoba mająca uprawnienia do jazdy tym autem, a auto musi mieć sprawny układ kierowniczy. Kolejnym wymogiem, który powinien być spełniony przed rozpoczęciem holowania na autostradzie, jest opłacone ubezpieczenie OC. Co więcej, opłacone musi być zarówno w pojeździe holującym, jak i holowanym. Oznacza to, że ciągniecie auta ze szrotu lub takiego, które przez wiele lat stało nieużywane na parkingu, jest surowo zabronione. Jednak holowanie auta bez kierowcy jest dopuszczalne, lecz jedynie wtedy, gdy przewożone będzie na lawecie.

Ile wynoszą mandaty za holowanie?

Niewłaściwe holowanie auta może grozić sporym mandatem. W przypadku ciągnięcia auta z niesprawnym silnikiem za pomocą połączenia giętkiego, można otrzymać karę w wysokości 250 zł, o ile działanie układu hamulcowego jest uzależnione od pracy silnika. Brak włączonych świateł pozycyjnych w okresie słabej widoczności to koszt 100 zł.

Zobacz także:

Zobacz wideo: Przerobił samochód osobowy na… amfibię. Niezwykła konstrukcja stała się lokalną atrakcją

Autor: Adrian Adamczyk

podziel się:

Pozostałe wiadomości