Dzięki technice resin art w pracowniach artystycznych powstaje unikalna biżuteria, wyjątkowe w swojej formie obrazy oraz pięknie wykończone żywicą meble, rzeźby, instrumenty muzyczne lub inne dzieła sztuki. Wszystko dzięki użyciu żywicy epoksydowej, która świetnie nadaje się do zalewania drewna.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Resin art, czyli żywica do drewna
Jednym z bardziej efektownych i znanych przykładów resin art, czyli użycia żywicy do drewna, jest tzw. rzeczny stół. To funkcjonalny, drewniany mebel w niesamowitych barwach, który można postawić w każdej kuchni, ogrodzie lub restauracji. Dzięki wykorzystaniu techniki resin art powstają unikalne i piękne rzeczy, które wyróżniają się na tle innych przedmiotów. Do stworzenia stołu potrzeba grubej deski i bezbarwnej żywicy epoksydowej, barwionej na dowolny kolor (jeśli ma to być tzw. rzeczny stół, powinno się wybrać niebieski odcień). Efektem pracy jest wijąca się wzdłuż stołu, żywiczna wstęga o przyciągającej wzrok błękitnej barwie. Warto wspomnieć też o wyjątkowych właściwościach odpornościowych żywicy – wykonany tą techniką mebel może służyć domownikom lub restauracyjnym gościom przez wiele lat.
Wykonanie tzw. rzecznego stołu nie jest proste. Nie wystarczy rozlać zabarwioną żywicę na powierzchni deski, dlatego – mimo że w internecie można znaleźć instrukcje wykonania dzieła techniką resin art – warto tę usługę zlecić profesjonalnemu artyście. Efektu wykorzystania żywicy epoksydowej do drewna będą zazdrościć nam wszyscy.
Czym jest żywica epoksydowa?
Materiał ten składa się z dwóch składników: płynnej żywicy i utwardzacza. Ich mieszanie powinno odbywać się w ściśle określonych przez producenta proporcjach. Do pracy artystycznej używa się nietoksycznej, specjalistycznej odmiany żywicy epoksydowej. Dzięki swoim unikalnym właściwościom bardzo często jest stosowana jako wierzchnia warstwa, którą pokrywa się zdjęcia, naczynia, obrazy malarskie, wydruki i dziesiątki innych powierzchni, których trwałość chcemy znacznie przedłużyć. Tak duża popularność żywicy epoksydowej związana jest z jej właściwościami samopoziomującymi. Materiał po wyschnięciu tworzy gładką powłokę o wysokim połysku. Efektem jest złudzenie, że dzieło zostało przykryte taflą ze szkła. Oczywiście grubość żywicznej powierzchni może być dowolnie modyfikowana.
Jeśli chcemy, by tafla zabezpieczająca była grubsza, musimy położyć jej kolejną warstwę. Jednak żywica epoksydowa to nie tylko możliwość tworzenia trwałej pokrywy na powierzchni. Stosuje się ją także w malarstwie – wylewa się żywicę i miesza różne kolory barwników. Efekt? Nasycone kolorami, abstrakcyjne prace z wyrazistymi kontrastami, mające wysoki połysk i dużą trwałość. Istotna uwaga – żywica nie łączy się z farbami akrylowymi, dlatego nie warto w ten sposób eksperymentować z resin art.
Jak pracować z żywicą do drewna?
Technika pracy z żywicą epoksydową jest bardzo wymagająca. Specjaliści wskazują jednak, że uniknięcie pierwszego błędu podczas tworzenia resin art pozwoli zapobiec następnym. Wystarczy dokładnie przeczytać instrukcję obsługi. Poświęcenie czasu na zapoznanie się z instrukcją przed rozpoczęciem projektu pozwoli na właściwe dobranie składników i proporcji, a w konsekwencji na uzyskanie zadowalającego efektu. Dzięki temu uniknie się np. konieczności zrywania niewłaściwie nałożonych warstw żywicy i zaczynania od początku. Informacja, która zawsze widnieje w instrukcji obsługi, to dokładne proporcje mieszania żywicy i utwardzacza. Jeśli zrobimy to właściwie, możemy spodziewać się idealnej jakości. Jeśli nie, na powierzchni pojawią się grudki, nierówności lub gotowy materiał nie ulegnie utwardzeniu.
Producenci żywicy epoksydowej ułatwiają ten proces, udostępniając w internecie kalkulatory użycia minerału. Wystarczy podać tam wymiary powierzchni, na którą nałożona ma być żywica, a automat wyliczy, ile minerału należy użyć. Preparaty trzeba mieszać ze sobą przez kilka minut, aż staną się przejrzyste. Następny krok to odstawienie żywicy na kilka minut i ponowne jej wymieszanie. Wówczas substancja zaczyna twardnieć i musi zostać zaaplikowana nie później niż w ciągu godziny. W tym czasie powierzchnia powinna zostać starannie wypoziomowana, a jej krawędzie zabezpieczone przed spływającą żywicą. Jeśli na powierzchni pojawią się bąble, trzeba wypalić je palnikiem gazowym albo opalarką, aby materiał ponownie stał się gładki. Całość odstawiamy na dobę, zabezpieczając przed zanieczyszczeniami, ale zostawiając dopływ powietrza. 24 godziny później powierzchnia będzie sucha, a po kolejnych dwóch dobach powinno nastąpić pełne utwardzenie.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Jak sztuczna inteligencja może zmienić naszą rzeczywistość? "Miliony programów będą zarządzać bankami, wojskiem"
- W królestwie PRL-u. Styl z dawnych lat przeżywa dziś swój renesans
- Dzień Saksofonu - Robert Chojnacki zdradził nam ciekawostki dotyczące instrumentu
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: analogicus/pixaby