Ruszył nabór wniosków do programu "Mój prąd" 5.0. Jak ubiegać się o dofinansowanie?

15 kwietnia rusza nabór wniosków do programu "Mój prąd" 4.0. Kto może się ubiegać o dofinansowanie?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Na czym polega zamrożenie cen prądu?
Na czym polega zamrożenie cen prądu?
OszczędzaMY NA TARYFACH NA PRĄD
OszczędzaMY NA TARYFACH NA PRĄD
OszczędzaMY ŻYWNOŚĆ
OszczędzaMY ŻYWNOŚĆ
OszczędzaMY WODĘ
OszczędzaMY WODĘ
OszczędzaMY na środkach czystości
OszczędzaMY na środkach czystości
OszczędzaMY – chwilówki
OszczędzaMY – chwilówki
Nagle przestaje nas stać – jak to sobie poukładać?
Nagle przestaje nas stać – jak to sobie poukładać?
W programie "Mój Prąd" można dostać nawet 58 tysięcy złotych dofinansowania. Projekt jest organizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Z dofinansowania mogą skorzystać między innymi osoby instalujące domowe mikroinstalacje fotowoltaiczne (PV). Kto może się ubiegać o dofinansowanie? Ruszyła kolejna edycja programu.

22 kwietnia, w sobotę, ruszył nabór wniosków do nowej odsłony rządowego programu "Mój Prąd". Maksymalna dotacja wynosić może nawet 58 tysięcy złotych.

Program "Mój prąd" 5.0 - na czym polega?

Program "Mój Prąd" stanowi impuls do dalszego rozwoju energetyki słonecznej, a także ma przyczyniać się do spełniania międzynarodowych zobowiązań Polski w zakresie rozwoju energetyki odnawialnej. Czwarta edycja programu dostępna jest dla większej liczby prosumentów (w tym przypadku prosumenci to konsumenci zaangażowani w produkcję i konsumpcję dóbr, jakim jest prąd). Jest to kolejny krok w kierunku rozwoju sektora fotowoltaiki, czyli produkcji prądu z energii słonecznej.

Łączny budżet poprzednich edycji wyniósł ponad 1,8 miliarda złotych. Na aktualną odsłonę programu przygotowano około 955 tysięcy złotych.

- Wdrażając czwartą edycję programu "Mój Prąd" chcemy jeszcze bardziej zwiększyć udział fotowoltaiki w miksie energetycznym Polski - mówił przy wprowadzaniu 4 odsłony programu wiceminister klimatu i środowiska, Ireneusz Zyska. - Chodzi nam o wzrost produkcji energii elektrycznej z mikroinstalacji fotowoltaicznych, ale i wyższy poziom jej magazynowania. To rozwiązanie korzystne dla ludzi, środowiska naturalnego i klimatu, zwiększające zarazem bilans i bezpieczeństwo energetyczne naszego kraju. Jednocześnie wprowadzimy nowy system rozliczeń net-billing, który jest sprawiedliwym i korzystnym dla prosumentów rozwiązaniem finansowym. Zachęca także do autokonsumpcji energii we własnych gospodarstwach domowych i zapewni dalszy rozwój OZE w Polsce.

Zmiany w programie "Mój Prąd" 5.0 - od kiedy obowiązują i czego dotyczą?

Od 15 grudnia 2022 roku podniesione zostały poziomy dofinansowania do instalacji fotowoltaicznej. Zmiana obejmowała już beneficjentów 4. edycji programu. Nowością jest możliwość uzyskania wsparcia do kupna kolektorów słonecznych na ciepłą wodę użytkową i pomp ciepła. 

Podział na grupy wnioskodawców:

  1. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej,
  2. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing,
  3. Grantobiorcy (Wnioskodawcy) rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej m.in. z programu Mój Prąd.

Osoby z trzeciej grupy muszą spełnić dodatkowe warunki:

  • mikroinstalacja fotowoltaiczna, na którą otrzymano już dofinansowanie została przyłączona i zapłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.02.2020,
  • zmieniono system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej na tzw. net-billing – obowiązujący od dnia 01.04.2022, zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021 r o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii,
  • do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie z zakresu urządzeń wskazanych w programie „Mój Prąd”.

Dofinansowania dla programu "Mój Prąd":

  • sama instalacja fotowoltaiczna - kwota dofinansowania do 6 tysięcy zł (było do 4 tysięcy zł) -  tylko grupa 1 i 2 Wnioskodawców
  • instalacja fotowoltaiczna i dodatkowe elementy - kwota dofinansowania do 7 tysięcy zł (było do 7 tysięcy zł) - grupa 1 i 2 Wnioskodawców; do 3 tysięcy zł - grupa 3 wnioskodawców
  • magazyn ciepła - bez zmian - do 5 tysięcy zł,
  • gruntowe pompy ciepła - pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: 28 500,00 zł,
  • pompa ciepła powietrze /woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: 19 400,00 zł,
  • pompa ciepła powietrze /woda: 12 600,00 zł,
  • pompy ciepła typu powietrze /powietrze: 4 400,00 zł,
  • magazyn energii elektrycznej - kwota dofinansowania do 16 tysięcy zł (było do 7,5 tysięcy zł),
  • dofinansowane HEMS/EMS (sterowanie i zarządzanie energią z fotowoltaiki) - bez zmian - do 3 tysięcy zł,
  • kolektory słoneczne c. w. u.: 3 500,00 zł

Maksymalna dotacja wynosi do 58 tysięcy złotych. W przypadku dofinansowania do pomp ciepła można otrzymać od 4 do 28 tysięcy złotych. 

Z ważnych zmian wprowadzonych przy 5 edycji programu "Mój Prąd" można wyróżnić:

  • Zmianę wymagań technicznych dla niektórych urządzeń dodatkowych w tym dla systemu EMS i HEMS. Zwiększenie liczby wymaganych załączników m.in. o dokument potwierdzający numer rachunku bankowego, kartę produktu / etykietę energetyczną. Zmianę źródła dofinansowania którym teraz będzie: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 2014-2020 realizowany w ramach Działania 1.1 Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych, w ramach poddziałania 1.1.1 Wspieranie inwestycji dotyczących wytwarzania energii z odnawialnych źródeł wraz z podłączeniem tych źródeł do sieci dystrybucyjnej/przesyłowej. Powyższe oznacza m.in. zmianę tabliczki informacyjnej jaka będzie wymagana po otrzymaniu dofinansowania.

Kto może ubiegać się o dofinansowanie z programu "Mój prąd"

O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne, które będą chciały zainstalować:

  • domowe mikroinstalacje fotowoltaiczne,
  • magazyny energii i ciepła zwiększające autokonsumpcję energii elektrycznej wytworzonej z własnych paneli słonecznych,
  • inteligentne systemy zarządzania energią zintegrowane z mikroinstalacjami bądź magazynami,

Przy czym dofinansowanie skierowane jest do osób, które mają zawartą umowę kompleksową lub umowę sprzedaży z Operatorem Sieci Dystrybucyjnej (OSD). Wsparcie będzie można dostać również na zintegrowane z urządzeniami inteligentne systemy zarządzania energią. Propozycje te skierowane są do prosumentów, którzy rozliczają się w nowym systemie net-billing. Osoby, które w poprzednich latach korzystały z programu mogą wziąć udział w 4. edycji.

System net-billing wszedł w życie 1 kwietnia 2022 roku. Polega on na tym, że prosumenci sprzedają nadwyżki prądu po określonej, hurtowej cenie, zaś kupując energię, będą musieli zapłacić jak pozostali odbiorcy. O szczegółowych zmianach związanych z tym systemem można przeczytać w Fotowoltaika 2022. Co się zmienia od 1 kwietnia?

Zależy nam na tym, aby prosumenci mogli być jak najbardziej samodzielni i niezależni w gospodarowaniu energią, którą wyprodukują w swoim domu
mówi p.o. prezesa Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Paweł Mirowski.

Wypłacane wsparcie jest w formie bezzwrotnej. Do dofinansowania kwalifikowane będą koszty, takie jak: zakup, transport i montaż mikroinstalacji fotowoltaicznych; zakup, transport i montaż urządzeń służących magazynowaniu energii elektrycznej bądź ciepła i urządzeń zarządzania wytworzoną energią. Z programu będą mogli skorzystać także dotychczasowi beneficjenci, korzystający z dotacji w poprzednich edycjach programu.

Wnioskodawcy, którzy z własnej inicjatywy przejdą na system rozliczania net-billing zostaną objęci dodatkowym finansowaniem. Jak podaje NFOŚiGW, maksymalna wysokość dofinansowania może sięgnąć nawet ponad 20 tys. złotych.  

Jak złożyć wniosek o dofinansowanie z programu "Mój prąd"

Wnioski można składać od 22 kwietnia 2023 roku, to wtedy ruszyła piąta edycja programu. Prosumenci mają na to czas do 22 grudnia 2023 roku lub do wyczerpania się środków. Nabór prowadzony jest w trybie ciągłym - do wyczerpania przygotowanej puli pieniędzy. Wnioski do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej można składać w wersji elektronicznej na stronie: gwd.nfosigw.gov.pl.

Aby złożyć wniosek, potrzebne jest założenie konta na stronie i posiadanie profilu zaufanego. Po zalogowaniu się będzie możliwość wypełnienia formularza do wniosku wraz z dokumentami w wersji elektronicznej. 

Do złożenia wniosku potrzebne są następujące dokumenty:

  • potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia (wniosku) o przyłączenie mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej wydane przez Operatora Sieci Dystrybucyjnej i zaświadczenie/oświadczenie potwierdzające rozliczanie się Wnioskodawcy za wytworzoną/pobraną energię elektryczną na zasadach systemu tzw. net-billing, podpisany przez Wnioskodawcę lub przedstawiciela sprzedawcy energii elektrycznej,
  • faktura lub faktury (lub paragony imienne) za dostawę i montaż instalacji fotowoltaicznej oraz dodatkowych elementów wskazanych do dofinansowania (jeżeli zostały wskazane),
  • potwierdzenie dokonania płatności za wszystkie elementy zgłoszone do dofinansowania w pełnej wysokości dołączonej faktury (lub paragonu imiennego), np. potwierdzenie dokonania przelewu,
  • zaświadczenie OSD - zaświadczenie Operatora Sieci Dystrybucyjnej potwierdzające datę przyłączenia mikroinstalacji fotowoltaicznej do sieci energetycznej wraz z numerem Punktu Poboru Mocy, w którym go zainstalowano,
  • pełnomocnictwo - jeśli wniosek składany jest w imieniu osoby fizycznej ubiegającej się o dofinansowanie,
  • protokół odbioru prac od wykonawcy lub oświadczenie Wnioskodawcy dotyczące samodzielnego montażu dodatkowych elementów (magazyn ciepła, magazyn energii elektrycznej, system zarządzania energią HEMS/ EMS),
  • dokument potwierdzający zgłoszenie do właściwego Operatora Sieci Dystrybucyjnej (OSD) montażu / uruchomienia magazynu energii elektrycznej,
  • dokument potwierdzający numer rachunku bankowego, kartę produktu / etykietę energetyczną.

Więcej o programie można przeczytać na rządowej stronie: mojprad.gov.pl

Więcej przeczytasz na TVN24

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości