Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot? Prawniczka dzieli się radą i podaje kwoty

Prawa pasażera w przypadku opóźnienia lotu lub zgubienia bagażu
Źródło: Dzień Dobry TVN
Odwołany, opóźniony lot - co dalej?
Odwołany, opóźniony lot - co dalej?
Słuchają się jej samoloty
Słuchają się jej samoloty
Czego nie wiesz o lataniu?
Czego nie wiesz o lataniu?
Spełniamy podniebne marzenie
Spełniamy podniebne marzenie
Rowerem przez Afrykę
Rowerem przez Afrykę
Jak wygląda życie polskich nomadek?
Jak wygląda życie polskich nomadek?
Robert Szulc zakończył podróż dookoła świata
Robert Szulc zakończył podróż dookoła świata
Podróże samolotem są dla wielu osób bardzo stresujące. Dodatkowy lęk przed przemieszczaniem się tym środkiem transportu napędzają nieprzyjemne sytuacje, np. opóźnienie lotu czy zgubienie bagażu. Co poszkodowani pasażerowie mogą w takim przypadku zrobić i jakie prawa im przysługują? Jako, że sezon urlopowy trwa w najlepsze, przypominamy rozmowę z prawniczką.

Wysokość odszkodowania za opóźniony lot

W Dzień Dobry TVN gościła mecenas Karolina Pilawska. Prawniczka podała konkretne kwoty, na których wypłatę mogą liczyć pasażerowie, którzy doświadczyli podczas podróży samolotem dłuższego opóźnienia rejsu. Co jest uznawane za większy poślizg czasowy?

- Jeżeli mówimy o godzinnym opóźnieniu, to tutaj to odszkodowanie niestety nie będzie wchodziło w grę. Jeżeli mamy lot na terenie Unii Europejskiej do 1,5 tys. kilometrów i jest opóźnienie ponad trzygodzinne, to rzeczywiście możemy liczyć na odszkodowanie w wysokości 250 euro. Jeżeli natomiast mamy trasę też na terenie Unii Europejskiej ponad 1,5 tys. km, to odszkodowanie będzie wyższe: 400 euro. Poza Unią na trasie 1,5-3,5 tys. km - również 400 euro, natomiast na trasach ponad 3,5 tys. km mówimy o odszkodowaniu na poziomie 600 euro - wymieniła ekspertka.

Jak uzyskać odszkodowanie?

Mecenas Karolina Pilawska radzi, by w przypadku ewentualnych opóźnień zgłaszać reklamację niezwłocznie po odbyciu lotu, ponieważ w świetle polskich przepisów podróżni mają tylko rok na dochodzenie roszczeń od przewoźnika. W perspektywie uchylania się linii lotniczych od wzięcia odpowiedzialności za sytuację ten czas przewidziany na rozstrzygnięcie sporu w sądzie jest zatem bardzo krótki.

- Linie lotnicze unikają wypłacania odszkodowań. Zdarzają się sytuacje, że trochę manipulują tymi terminami i opóźnieniami, wskazują, że wystąpiły nadzwyczajne okoliczności. Bo jeżeli są nadzwyczajne okoliczności, to wtedy przewoźnik może powiedzieć: "Nie wypłacę odszkodowania, bo był np. strajk, silny wiatr, przewrót polityczny" - tłumaczy adwokatka.

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Wszystkie odcinki oraz Dzień Dobry TVN Extra znajdziesz też na Player.pl

Skocz do sklepu TVN!
Skocz do sklepu TVN!

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady. 

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości