Naukowcy odkryli zwierzę, które wyglądało jak smok. "Był przerażającą bestią"

pterosaur
Kevin Schafer/Getty Images
Źródło: The Image Bank RF
Wielki pterozaur, którego szczątki naukowcy znaleźli w Australii, swoim wyglądem przypominał baśniowe smoki. Był wyjątkowych rozmiarów i żył na Ziemi około 110 milionów lat temu.

Pterozaur, który wyglądał jak smok

Nowo odkryty pterozaur, którego szczątki znaleźli naukowcy w Australii, okazał się być niezwykłych rozmiarów. Rozpiętość jego skrzydeł sięgała siedmiu metrów, a całą paszczę miał wypełnioną mocnymi kłami. Szybko został porównany do smoka. To największy gatunek pterozaura, jaki kiedykolwiek został znaleziony na tym kontynencie. Jego szczątki znajdowały się w północno-wschodniej Australii. Po tamtejszym niebie latał ok. 110 milionów lat temu. Jak powiedział paleontolog z Uniwersytetu Queensland, Tim Richards:

Jest to najbliższa rzecz, jaką mamy do prawdziwego smoka. Nowy pterozaur, którego nazwaliśmy Thapunngaka shawi (t.shawi), był przerażającą bestią, z paszczą przypominającą włócznię i rozpiętością skrzydeł około siedmiu metrów. Była to w zasadzie tylko czaszka z długą szyją, przykręcona do pary długich skrzydeł.

Szczątki pterozaurów na terenie Australii to wyjątkowa rzadkość. Podobnie jak u współcześnie żyjących ptaków, ich przystosowane do latania kości były puste i kruche, przez co bardzo niewiele z nich się zachowało. Dotychczas opisano około 20 okazów z tego kontynentu, a tylko trzy (przed T. shawi) zostały nazwane.

- Nazwa rodzajowa - Thapunngaka - zawiera w sobie thapun i ngaka, słowa Wanamara oznaczające odpowiednio "włócznię" i "usta" - powiedział Steve Salisbury, paleontolog z Uniwersytetu Queensland.

Jak wyglądał żyjący na Ziemi smok?

Według rekonstrukcji zespołu naukowców, czaszka T. shawi miała ok. metra długości i liczyła nawet 40 zębów. Latał nad śródlądowym Morzem Eromanga, które niegdyś dominowało we wschodniej Australii. Swojej długiej, potężnej szczęki używał do wyławiania ryb z wody. Szczególnie interesujący okazał się być duży kostny grzebień na spodzie jego szczęki.

- Te grzebienie prawdopodobnie odgrywały rolę w dynamice lotu tych stworzeń i miejmy nadzieję, że przyszłe badania dostarczą bardziej jasnych odpowiedzi - powiedział Salisbury.

Na podstawie tego grzebienia badacze mogli oszacować rozmiary pterozaura. Poza tym australijskie pterozaury konkurowały pod względem rozmiarów z gatunkami z innych części świata.

Trwają prace nad rekonstrukcją sylwetki całego "smoka" i prawdopodobnie będzie można ją oglądać.