Profilaktyka zdrowia

Podczas snu też spalamy kalorie. I to zaskakująco dużo

sen

John Fedele/ Getty Images

Profilaktyka zdrowia

Podczas snu też spalamy kalorie. I to zaskakująco dużo

sen

John Fedele/ Getty Images

Nie od dziś wiadomo, że dobry sen jest podstawą zdrowego stylu życia. Jednak czy kiedykolwiek zastanawialiście się ile kalorii spalacie śpiąc? Odpowiedź na to pytanie może być zaskakująca. 

Ile kalorii spalamy podczas snu?

W naszym organizmie nieustannie zachodzą procesy, które sprawiają, że spalamy kalorie. Dzieje się to w ciągu dnia, ale także w nocy, kiedy nasz mózg nadal jest aktywny. Odpowiednio długi sen nie tylko zapewnia naszemu organizmowi odpoczynek, ale także pozwala spalić kalorie. I to naprawdę dużo. Jak twierdzi dr Michael Breus, autor bloga The Sleep Doctor, człowiek, którego waga wynosi mniej więcej 63 kg, podczas 7-godzinnego snu może spalić nawet 440 kcal. Oczywiście ilość spalonych kalorii zależy od organizmu i stylu życia.

Dlaczego sen jest ważny?

Bardzo dużo mówi się o tym, żeby dbać o sen. Dlaczego? Dobry sen ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Pozwala on na odpoczynek organizmu poprzez zaprzestanie aktywności ruchowej oraz zmniejszenie reakcji na bodźce, a także wpływa na funkcjonowanie całego organizmu, a zwłaszcza mózgu, który z kolei rzutuje na pracę wszystkich narządów. Sen odpowiada również za prawidłową pamięć, koncentrację oraz nastrój. Ponadto ma wpływ na regulację gospodarki hormonalnej, sprawną pracę układu odpornościowego oraz utrzymanie prawidłowej masy ciała – osoby, które niewiele śpią, mają zwiększoną tendencję do przybierania na wadze. Nie należy zapominać także o tym, że sen przede wszystkim pozwala na zgromadzenie energii, która będzie stopniowo uwalniana w ciągu całego dnia.

Jednak, żeby sen był efektywny, warto zwrócić uwagę na kilka czynników. Przed pójściem spać należy porządnie wywietrzyć sypialnie. Mówi się, że najlepszą temperaturą jest ok. 19 st. C. Specjaliści dowiedli też, że przed snem należy unikać niebieskiego światła, zwykle emitowanego przez ekrany smartfonów i komputerów, ponieważ zaburza ono wydzielanie melatoniny, mającej znaczący wpływ na sen. Oprócz tego, przed pójściem spać lepiej nie spożywać napojów z kofeiną, teiną lub alkoholem, a także obfitych i ciepłych posiłków, zwłaszcza ostrych. Co równie ważne, przed snem nie należy zażywać gorącej kąpieli, ponieważ organizm, przygotowując się do snu, obniża nieznacznie swoją temperaturę.

Chrapanie. Złodziej spokojnego snu i groźny dla zdrowia. Zobacz wideo:

Dzień Dobry TVN

Zobacz też:

Drzemka – ile powinna trwać, kiedy warto ją zrobić i czy na pewno jest zdrowa?

W jakich krajach obowiązuje sjesta?

Ten łóżkowy problem ma ponad 8 mln Polaków. Czy chrapanie jest groźne dla zdrowia?

Co sądzisz o tym artykule?
69
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0