Pierwsze wrażenie robi się tylko raz. Jak je sprawić dobrze?

Mimika i gestykulacja, utrzymywanie kontaktu wzrokowego, otwarta pozycja ciała, odpowiedni ubiór, uśmiech i pogodne nastawienie – to najważniejsze czynniki, które pomagają w kreowaniu korzystnego wizerunku już na początku znajomości. Jak zrobić pierwsze wrażenie? Kilka rad dała nam Aneta Wrona, trenerka ds. wizerunku.

Pierwsze wrażenie - dlaczego jest takie ważne

Eksperci nie mogą się zgodzić, czy trwa 5 czy 15 sekund. Pewne jest tylko jedno – dzieje się to szybko. Zarówno do pierwszego wrażenia, jak i opinii, jaką sobie wyrabiamy do nowo poznanego człowieka bardzo chętnie się przyzwyczajamy. W pierwszych chwilach tworzymy w głowie obraz tej osoby. Jeśli od początku myślimy o niej dobrze, w późniejszym czasie możemy wykazywać skłonność do przypisywania jej pozytywnych cech. Na tym polega efekt aureoli . Ważne, by być świadomym istnienia mechanizmów psychologicznych, które oddziałują na relacje. W przeciwnym razie kontakt może być zaburzony.

Dlatego tak ważne jest m.in. powitanie i uścisk dłoni.

Pierwsza podaje rękę osoba ważniejsza, czyli np. ktoś, kto nas przyjmuje do pracy, albo kobieta mężczyźnie, albo starsza osoba młodszej. Czyli mężczyzna, który wyciąga rękę do starszej kobiety popełnia błąd

- podkreśla Aneta Wrona, trenerka ds. wizerunku.

Gdy poznajemy nową osobę, pierwszym, najważniejszym kryterium jest to, czy jest miła czy niemiła. Bo za pierwsze wrażenie odpowiedzialny jest tzw. "gadzi mózg". To prastara część mózgu odpowiedzialna za instynkt przetrwania. I ten "gadzi mózg" nie ma czasu się zastanawiać

- wyjaśnia gość Dzień Dobry TVN.

Co wpływa na pierwsze wrażenie?

Gdy spotykamy kogoś po raz pierwszy, pojawiają się myśli na jego temat. Głos, budowa ciała, fryzura czy ubiór mogą podsuwać skojarzenia, które mają niewielki związek z rzeczywistością. Osoba, którą właśnie spotkaliśmy, może jednak wyraźnie różnić się od tej, którą sobie wyobraziliśmy. Pamiętajmy, że rozmówca również postrzega nas przez pryzmat własnych wyobrażeń. Co zrobić, aby zaprezentować swoje autentyczne oblicze - takie, które nie jest zniekształcone przez stres czy niepewność? Po pierwsze warto dobrze poznać i polubić samego siebie. Jeśli mamy zdrowe poczucie własnej wartości i świetnie czujemy się we własnej skórze, ludzie z naszego otoczenia będą to wyczuwać.

Wywieranie korzystnego pierwszego wrażenia – ABC

Aby zaprezentować się dobrze np. podczas rozmowy kwalifikacyjnej lub w trakcie spotkania z ważnym klientem, warto:

  • Mieć świadomość własnej mimiki i gestykulacji - zbyt zamaszyste gesty czy nieumiejętność ukrywania niechęci, zawodu, zaskoczenia itp. – to czynniki, które utrudniają budowanie korzystnego wizerunku. Ważna jest również umiejętność panowania nad emocjami w stresujących sytuacjach. Chodzi nie tylko o gestykulację, ale również o głos, drżenie rąk itd.
    • Zachować pogodny wyraz twarzy - groźna lub drwiąca mina sprawia, że jesteśmy postrzegani jako osoby niesympatyczne i niekomunikatywne. Podczas rozmowy o pracę lub w trakcie spotkania z klientem warto od początku zachowywać życzliwy wyraz twarzy. Nawet delikatny uśmiech sprawia, że nasze rysy wydają się łagodniejsze, a my – sympatyczniejsi.
      • Utrzymywać kontakt wzrokowy - unikanie wzroku rozmówcy może świadczyć np. o tym, że jesteśmy zestresowani, niepewni lub że mamy coś do ukrycia. Takie zachowanie wywołuje dyskomfort u rozmówcy. Chcąc wywrzeć korzystne pierwsze wrażenie i utwierdzić rekrutera w tym, że słuchamy jego słów, utrzymujmy kontakt wzrokowy.
        • Zachować otwartą pozycję ciała - przygarbienie, splecione dłonie, ręce skrzyżowane na klatce piersiowej – taka postawa ciała może świadczyć o tym, że odczuwamy strach lub jesteśmy wrogo nastawieni do osoby, z którą rozmawiamy. Uniesiona głowa, brzuch i szyja, których nie zasłaniamy rękami, wskazują na to, że nie boimy się i nie zamierzamy niczego ukrywać. Nienaturalne unoszenie głowy może zostać odebrane jako wyraz arogancji. W kontaktach międzyludzkich warto zachowywać naturalną postawę.
          • Ubrać się schludnie i adekwatnie do sytuacji - plama na koszuli, zbyt duża marynarka, głęboki dekolt, wyzywający makijaż – unikajmy takich błędów, jeśli nie chcemy, by rozmówca postrzegał nas jako osoby niechlujne lub źle wychowane.
            • Zachować dobre maniery i przygotować się do spotkania - warto dobrze przygotować się do spotkania, np. zapamiętując i powołując się na nazwisko rekrutera, z którym jesteśmy umówieni na rozmowę. Ważne jest również punktualne przybycie, świadczące m.in. o dobrym wychowaniu i zaangażowaniu. Sposób wysławiania się – poprawny i adekwatny do sytuacji – także wiele mówi o naszej kulturze osobistej.

              Zobacz też:

              Autor: Luiza Bebłot

              podziel się:

              Pozostałe wiadomości