Czy tanie opony motocyklowe lub te używane mogą służyć przez wiele lat?
Opony motocyklowe – podstawowe kryteria wyboru
Opony motocyklowe należy dobrać zarówno do typu motocykla, jak i preferowanego stylu jazdy i zastosowań. Rzecz jasna, że inne opony wybiorą miłośnicy zagranicznych podróży, a jeszcze inne właściciele motorów sportowych lub terenowych. Niemniej jednak wszyscy ci motocykliści zawsze zwracają uwagę na trzy parametry:
· rozmiar opon,
· profil,
· indeksy.
Warto też pamiętać, że inżynierowie projektujący motocykle już na wstępnie określają rozmiar opon – zależy on więc od rodzaju pojazdu – inne opony motocyklowe kupuje się do skuterów, inne do motorów enduro i jeszcze inne do power cruiserów itp.
Tanie opony motocyklowe – co warto o nich wiedzieć?
Nowe opony do jednośladu są niezwykle drogie. Zakup kompletu takich gum może przekroczyć nawet 1200 zł, ponadto nierzadko trzeba je wymieniać po przejechaniu kilkunastu tysięcy kilometrów. Jest to główny powód, przez który tak wielu motocyklistów decyduje się na zakup używanych opon motocyklowych. Osoby nimi handlujące często oferują opony, które przez kilka lat leżały schowane, a wcześniej nie były nawet używane. Często są to najlepsze opony motocyklowe znanych producentów. Gumy te, choć mają słabszą przyczepność niż te fabrycznie nowe, wciąż mogą być użytkowane w rekreacyjny sposób.
Opinie na temat takich opon są podzielone. Niemniej jednak warto rozważyć, czy dysponując ograniczonym budżetem, nie lepiej jest kupić nieużywane opony uznanego producenta niż nowe słabszej jakości.
Opony motocyklowe – oznaczenia
Opony produkowane obecnie mają po zewnętrznej i wewnętrznej stronie oznaczenia zapisane szyfrem, które dokładnie opisują dany model. W przypadku opony diagonalnej odczytuje się to tak:
Np.180/70 R 17 69 H
· 150 – szerokość opony w mm,
· 70 – profil opony,
· 17 – rozmiar podany w calach (średnica),
· 69 – nośność ( indeks podany w kg)
· H – prędkość ( indeks podany np. w km/h).
Naprawa opony motocyklowej – czy warto to robić?
Wielu motocyklistów i mechaników zajmujących się naprawą motorów zdecydowanie odradza naprawę opon. Bez względu na to, czy jest to zimowa opona motocyklowa czy przeznaczona na inną porę roku, naprawa jest zawsze ryzykowna. Motor nie ma podparcia, więc w razie znacznego przyspieszenia guma, ulegając przeciążeniu, może pęknąć, powodując przy tym zagrożenie na drodze. W przypadku jakiejkolwiek awarii zaleca się natychmiastową wymianę opony motocyklowej. O wiele lepiej jest już kupić nawet najtańszą oponę niż naprawiać tę markową.
Docieranie nowych opon motocyklowych – na czym polega?
Aby nowa opona osiągnęła maksimum możliwości, należy ją wcześniej dotrzeć, czyli przejechać pewną ilość kilometrów, by warstwa bieżnika się zużyła. Opony motocyklowe sportowe czy turystyczne po wyjęciu z formy wciąż mają po niej pozostałości.
O ile docieranie opon nie jest aż tak istotne w przypadku samochodów, tak już w przypadku motocykli należy temu poświęcić szczególną uwagę. Opony bez dotarcia mają słabszą przyczepność. W przypadku opon motocyklowych, np. 17 cali , można ten proces przyspieszyć i przetrzeć oponę np. papierem ściernym lub alkoholem – dzięki temu opona nabierze chropowatości.
Zakup opon motocyklowych szosowo-terenowych – co trzeba o nich wiedzieć?
Dobre opony motocyklowe enduro, tak jak w przypadku opon sportowych, są drogim wydatkiem. Jednak umożliwiają odkrycie pełnych możliwości motocykla i poprawiają bezpieczeństwo i komfort podróżowania. W sytuacji gdy budżet jest ograniczony, warto też pamiętać o możliwości kupna opon motocyklowych leżakowanych.
Motocyklistom, którzy nie zamierzają zjeżdżać z asfaltu, zaleca się zakup gum sportowo-turystycznych, np. w rozmiarze 110/80-19 – taki rozmiar jest uniwersalny i będzie pasował do znacznej części motocyklowych SUV-ów. Opony muszą być przyczepne i zapewniać możliwość nagłego manewrowania, nie generując wibracji. Nowe opony motocyklowe tego typu powinny wyróżniać się dobrym odprowadzaniem wody – umożliwia to lepsze prowadzenie na mokrych nawierzchniach. Wzór bieżnika zaś nie powinien być agresywny.
Opony przeznaczone w teren, gdzie zamiast ubitych dróg są górskie szlaki i koryta rzek, muszą mieć bieżnik agresywny. Są one podobne do opon motocyklowych zimowych , gdyż jedne i drugie mają grube klocki bieżnika. Ogumienie off-road generuje dużo hałasu, więc jazda tak wyposażonym motorem po asfalcie będzie głośna i męcząca. Ponadto bieżnik będzie szybciej się zużywał.
Ceny opon motocyklowych są zróżnicowane. Można przeglądać oferty producentów zajmujących się sprzedażą opon dla enduro lub poszukać używanych.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN