Profilaktyka zdrowia

Nowe badania: jedząc 3-4 jajka dziennie, narażasz się na przedwczesną śmierć

Z najnowszych badań wynika, że spożywanie 3-4 jajek dziennie może zwiększyć ryzyko chorób serca, a nawet przedwczesnej śmierci. Głównym winowajcą ma być obecny w jajkach cholesterol. Rzeczywiście jest się czego bać? O zdanie zapytaliśmy gościa Dzień Dobry TVN dietetyk Annę Radowicką.

Do tej pory wyniki poszczególnych badań dotyczących jajek i cholesterolu nie były jednoznaczne. Jednak ostatnie analizy przeprowadzone przez Victora Zhonga i jego zespół z Uniwersytetu Medycznego w Chicago wskazują, że związek między jajkami i cholesterolem istnieje i jest dość wyraźny.

>>>Czytaj także: Salmonella w mięsie i kiełbasie. GIS ostrzega

Wyniki badań Victora Zhonga i jego zespołu

Victor Zhong i jego zespół z Uniwersytetu Medycznego w Chicago doszli do wniosku, że osoby, które codziennie jedzą 3-4 jajka, są narażone na większe ryzyko chorób serca i przedwczesnej śmierci, a głównym winowajcą ma być obecny w jajkach cholesterol. Naukowcy przeprowadzili analizę danych zbieranych przez niemal 18 lat, które obejmowały ponad 29 tys. ludzi. W podanej grupie doszło do 5,4 tys. incydentów sercowo-naczyniowych, w tym 1302 udarów, 1897 zawałów i 113 śmierci spowodowanych inną chorobą serca. 6132 osoby zmarły z innych powodów.

Z badań wynika, że spożywanie 300 mg cholesterolu dziennie zwiększa ryzyko choroby serca o 3,2 proc., a ryzyko przedwczesnej śmierci - o 4,4 proc. Według naukowców z Chicago, każde następne zjedzone jajko zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia incydentu sercowo-naczyniowego o 1,1 proc., a o 1,9 proc. ryzyko przedwczesnej śmierci.

>>> Zobacz także:

Jak obniżyć cholesterol? Dieta i produkty obniżające cholesterol

Zdrowie i energia na wiosnę. Naturalne sposoby

Prawidłowe wartości cholesterolu w badaniach laboratoryjnych

Dietetyk Anna Radowicka o wynikach ostatnich badań

Zawsze pojawią się jakieś badania, które są informacją bardziej ogólną i powodują zamieszanie. Przytoczone badania wykazują na spożycie cholesterolu w diecie ogółem. Należy zwrócić uwagę na swoją dietę i zmniejszyć udział innych produktów, np. śmietany, mięsa, parówek, pasztetów, produktów odzwierzęcych, przetworzonych, a nie jaj, które są bogactwem witamin i składników mineralnych.

- uważa dietetyk Anna Radowicka.

Badania prowadzone w ostatnich latach nie wykazują wzrostu ryzyka wystąpienia udaru mózgu czy choroby niedokrwiennej serca, gdy osoby badane zjadały 6 lub więcej jaj tygodniowo. Obecność jaj w diecie nie miała również wpływu na podwyższenie poziomu cholesterolu we krwi. Spożywanie jaj przez zdrowych ludzi nie stanowi ryzyka rozwoju choroby niedokrwiennej serca, a wręcz przeciwnie - może przynieść wiele korzystnych efektów zdrowotnych.

Kto powinien znacząco zmniejszyć w diecie ilość spożywanych jaj? Osoby genetycznie narażone na choroby układu krążenia, miażdżycy, choroby serca. 

Jednak tutaj zaznaczyłabym ważną kwestię: nie ograniczenie jaj a ograniczenie cholesterolu w diecie.





- dodała dietetyczka.


Co sądzisz o tym artykule?
13
2
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
24.03.2019
Lekarz
Totalne bzdury. Już dawno obalono mit choleterolowy jajek. Redaktor nie wie o czym pisze ..... jajka to naturalny produkt i zawsze będzie najbardziej zdrowym pożywieniem wśród całej masy przetworzonych produktow.