Profilaktyka zdrowia

Jak nosić świąteczne zakupy, by nie rozbolał kręgosłup?

Profilaktyka zdrowia

Jak nosić świąteczne zakupy, by nie rozbolał kręgosłup?

Do Świąt Bożego Narodzenia pozostał już zaledwie tydzień. Podczas tych kilku ostatnich dni robimy mnóstwo zakupów. Jak nosić ciężkie torby z zakupami, by oszczędzić kręgosłup? W studiu Dzień dobry TVN gościliśmy fizjoterapeutę Łukasza Kłosa.

Ciężki torby z zakupami

Produkty spożywcze na wigilijny i świąteczny stół, prezenty dla najbliższych, choinka. Większość z nas przed świętami spędza wolne chwile na zakupach. Torby są ciężkie i jest ich mnóstwo.

Fizjoterapeuta Łukasz Kłos zauważył, że najczęstszym błędem w czasie zakupów jest noszenie  toreb asymetrycznie. Robiąc zakupy rozmawiamy przez telefon i cały ciężar zakupów jest skupiony tylko w jednej dłoni.

Niestety podczas noszenia zakupów w niewłaściwy sposób na kręgosłup oddziałują duże siły kompresyjne i ścinające.

Wymusza to wzmożoną pracę mięśni więzadeł na dyski międzykręgowe. Nosząc asymetrycznie ciężkie torby z zakupami siły działają na staw z jednej strony i kompresują jedna część dysku zamiast obciążać go równomiernie.

- zwrócił uwagę fizjoterapeuta.

W takiej sytuacji może dojść do uszkodzenia np. dysku międzykręgowego czy mocnej kompresy stawu międzykręgowego - co będzie powodowały różne objawy bólowe.

Jak podnosić torby?

By po zakupach i noszeniu ciężkich toreb nie bolały plecy, trzeba podnosić torby w prawidłowy sposób. Do ciężaru należy podejść (nie wyciągamy po zakupy samych rąk), lekko kucnąć i z napiętym brzuchem (zapewni to lepszą stabilizację ciała) chwycić w dwie ręce po tyle samo toreb.

Ciężkie przedmioty warto trzymać jak najbliżej ciała - można je nosić z przodu lub w plecaku na plecach. Po zakupy nie powinniśmy się schylać na prostych nogach ze zgiętym kręgosłupie w odcinku lędźwiowym.

Co zrobić kiedy po zakupach plecy zaczną dawać się nam we znaki?

Kiedy wrócimy do domu z zakupów, fizjoterapeuta zachęca, by położyć się na podłodze i zastosować ćwiczenia oddechowe. Taka pozycja działa rozluźniająco i przeciwbólowo dla przeciążonych struktur. Po 15- 20 minutach poczujemy ulgę.

Jeśli dojdzie do gwałtownego bólu z dźwignięcia - zablokowanie w pozycji zgięciowej z bólami promieniującymi do pośladków czy asymetrycznie do kończyn dolnych to jedynym rozwiązaniem może okazać się wizyta u dobrego fizjoterapeuty.

- podsumował Łukasz Kłos.

Zobacz też:

Co sądzisz o tym artykule?
62
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0