Profilaktyka zdrowia

Jak nosić świąteczne zakupy, by nie rozbolał kręgosłup?

Do Świąt Bożego Narodzenia pozostał już zaledwie tydzień. Podczas tych kilku ostatnich dni robimy mnóstwo zakupów. Jak nosić ciężkie torby z zakupami, by oszczędzić kręgosłup? W studiu Dzień dobry TVN gościliśmy fizjoterapeutę Łukasza Kłosa.

Ciężki torby z zakupami

Produkty spożywcze na wigilijny i świąteczny stół, prezenty dla najbliższych, choinka. Większość z nas przed świętami spędza wolne chwile na zakupach. Torby są ciężkie i jest ich mnóstwo.

Fizjoterapeuta Łukasz Kłos zauważył, że najczęstszym błędem w czasie zakupów jest noszenie  toreb asymetrycznie. Robiąc zakupy rozmawiamy przez telefon i cały ciężar zakupów jest skupiony tylko w jednej dłoni.

Niestety podczas noszenia zakupów w niewłaściwy sposób na kręgosłup oddziałują duże siły kompresyjne i ścinające.

Wymusza to wzmożoną pracę mięśni więzadeł na dyski międzykręgowe. Nosząc asymetrycznie ciężkie torby z zakupami siły działają na staw z jednej strony i kompresują jedna część dysku zamiast obciążać go równomiernie.

- zwrócił uwagę fizjoterapeuta.

W takiej sytuacji może dojść do uszkodzenia np. dysku międzykręgowego czy mocnej kompresy stawu międzykręgowego - co będzie powodowały różne objawy bólowe.

Jak podnosić torby?

By po zakupach i noszeniu ciężkich toreb nie bolały plecy, trzeba podnosić torby w prawidłowy sposób. Do ciężaru należy podejść (nie wyciągamy po zakupy samych rąk), lekko kucnąć i z napiętym brzuchem (zapewni to lepszą stabilizację ciała) chwycić w dwie ręce po tyle samo toreb.

Ciężkie przedmioty warto trzymać jak najbliżej ciała - można je nosić z przodu lub w plecaku na plecach. Po zakupy nie powinniśmy się schylać na prostych nogach ze zgiętym kręgosłupie w odcinku lędźwiowym.

Co zrobić kiedy po zakupach plecy zaczną dawać się nam we znaki?

Kiedy wrócimy do domu z zakupów, fizjoterapeuta zachęca, by położyć się na podłodze i zastosować ćwiczenia oddechowe. Taka pozycja działa rozluźniająco i przeciwbólowo dla przeciążonych struktur. Po 15- 20 minutach poczujemy ulgę.

Jeśli dojdzie do gwałtownego bólu z dźwignięcia - zablokowanie w pozycji zgięciowej z bólami promieniującymi do pośladków czy asymetrycznie do kończyn dolnych to jedynym rozwiązaniem może okazać się wizyta u dobrego fizjoterapeuty.

- podsumował Łukasz Kłos.

Zobacz też:

Co sądzisz o tym artykule?
62
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0