Artykuł z cyklu ''MądrzeJEMY'' strona główna cyklu
MądrzeJEMY

Jajka – to więcej niż białko! Wprowadź je do swojej diety na stałe! 

MądrzeJEMY

Jajka – to więcej niż białko! Wprowadź je do swojej diety na stałe! 

Jajka to produkt, który większość z nas zawsze ma w swojej lodówce. Zazwyczaj sięgamy po nie, gdy przygotowujemy ciasto lub robimy jajecznicę. A to zdecydowanie za rzadko! Jajka nie tylko doskonale smakują, ale stanowią źródło cennych witamin i minerałów. Do tego – wbrew obiegowej opinii – wcale nie podnoszą cholesterolu! 

Mimo że jajka są niskokaloryczne, bogate w białko i witaminy (choćby D), to budzą spore kontrowersje. Przez lata uważano, że z ich jedzenia muszą zrezygnować osoby, które mają problemy z układem krążenia. Czy słusznie?

Na szczęście nie! Dziś badacze już wiedzą, że jajko powinno się znaleźć w każdym zdrowym menu. Nie znaczy to jednak, że możemy je jeść jak i ile chcemy. Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia w tygodniu wolno nam zjeść 10 jajek. Trzeba jednak pamiętać, że ta ilość odnosi się także do produktów, które w swoim składzie mają jajka. Jeśli jemy sporo ciast czy kotletów – normę trzeba zmniejszyć o połowę.

Jajka – dlaczego warto je jeść?

Jajka kurze (najlepiej ugotowane na miękko) to ważny element zdrowej i zbilansowanej diety. Dlaczego? Jajka to przede wszystkim białko. Jest ono dobrze przyswajalne i może być świetnym zamiennikiem mięsa dla tych osób, które zrezygnowały z jego jedzenia. Jajka zawierają także sporo witamin – zwłaszcza z grupy B, które wspomagają pracę układu nerwowego. Są doskonałym źródłem witaminy A, która chroni oczy przed tzw. kurzą ślepota, czyli gorszym widzeniem w słabo oświetlonych pomieszczeniach i po zmroku. W ich składzie znajduje się także witamina K, która uczestniczy w procesach krwiotwórczych.

Warto podkreślić, że jako jeden z niewielu produktów spożywczych zawierają witaminę D. Mimo że organizm może wytworzyć ją sam, to i tak większość z nas ma jej niedobory. Zbyt niskie stężenie tej witaminy odbija się nie tylko na układzie kostnym, ale może także osłabić odporność oraz zaburzyć pracę układu krążenia (badania pokazują, że wraz z wapniem chroni przed udarem mózgu, zawałem czy chorobą wieńcową).

Na jajka warto zwrócić uwagę także ze względu na lecytynę i luteinę. Lecytyna to przede wszystkim cholina, która buduje osłonki mielinowe i włókna nerwowe. W związku z tym, lecytyna będzie pobudzała układ nerwowy, poprawiała zdolność do koncentracji oraz zapamiętywania nowych informacji. Lecytyna sprawia, że szybciej się uczymy i lepiej radzimy sobie ze stresem. Natomiast luteina to barwnik, który naturalnie występuje w ludzkim oku. Zwalcza on wolne rodniki, które powstają w wyniku ekspozycji oka na światło. Jednocześnie chroni przed zwyrodnieniem plamki żółtej (AMD) oraz zaćmą.

Jesz jajka? Masz zdrowe serce!

Wciąż popularne jest przekonanie, że jajka mogą podnosić poziom cholesterolu. I choć same zawierają go całkiem sporo, to na szczęście nie wpływa on na stężenie tego, który już mamy w organizmie. Dba o to lecytyna, która dodatkowo osłabia jego szkodliwe działanie oraz nienasycone kwasy tłuszczowe.

Te ostanie nie dopuszczają do tworzenia się złogów cholesterolu, a tym samym chronią przed rozwojem miażdżycy. Przy okazji poprawiają też pracę mózgu. Korzystny wpływ na pracę układu krążenia ma także potas. Pierwiastek ten pomaga wyregulować ciśnienie krwi oraz wzmacnia mięśnie, w tym i serce.

Kupuj mądrze!

Wszystkie jajka wyprodukowane w Polsce muszą być ostemplowane i opatrzone jedenastocyfrowym kodem, np. 3/PL/12 18 13 04. Jakie informacje się pod nim kryją? Pierwsza cyfra określa rodzaj chowu. Na jajkach mogą się pojawiać cyfry od 0 do 3:

0 – jajko pochodzi z chowu ekologicznego, czyli kura hodowana jest w tradycyjny sposób, na świeżym powietrzu;

1 – jajko pochodzi z wolnego wybiegu, kura może swobodnie wychodzić, ale najczęściej zwierzęta są zamykane na noc;

2 – to chów ściółkowy, kura spędza całe życie w zamkniętym pomieszczeniu, ale może się poruszać;

3 – chów klatkowy (kura cały czas siedzi w klatce i nie może się swobodnie poruszać).

Oznaczenie PL odnosi się do kraju pochodzenie, kolejne dwie liczby oznaczają województwo oraz powiat, z którego pochodzi jajko. Przedostania określa rodzaj hodowali, a ostatnia to indywidualny numer producenta.

Które jajka są najlepsze?

Warto zwracać uwagę na to, co wkładamy do koszyka. Dlaczego? Wybierając jajka z hodowli ekologicznych czy wolnego wybiegu mamy pewność, że zwierzęta nie tłoczą się w klatkach i mają swobodę ruchu, a także są karmione wyłącznie bezpiecznymi, certyfikowanymi paszami bez sztucznych dodatków czy antybiotyków. Jak rozpoznać, że jajka pochodzą właśnie z takiej hodowli? W sieci sklepów Carrefour na opakowaniu znajduje się napis bio lub Jakość z Natury Carrefour. Należy podkreślić, że produkty z tym oznaczeniem pochodzą od polskich rolników, hodowców oraz producentów.

A jak przechowywać jajka? Można jej trzymać zarówno w lodówce, jak i poza nią. Trzeba jednak pamiętać, że jajka trzymane poza lodówką szybciej tracą świeżość (zazwyczaj zachowują ją przez 28 dni). Aby ją przedłużyć warto przechowywać jajka w niższej temperaturze. 


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
93
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0