Profilaktyka zdrowia

Ile powinno się spać? Czy długość snu zależy od wieku?

Ile godzin powinno się spać? Naukowcy od lat starają się znaleźć odpowiedź na to pytanie. Niektórzy uważają, że wystarczy nam dosłownie kilka godzin snu, aby organizm mógł odpocząć, inni przekonują, że powinniśmy spać aż 8 godzin na dobę. Jak to więc jest z tym snem? Ile godzin spać, żeby się wyspać? Gościem Dzień Dobry TVN był dr n. med. Michał Skalski psychiatra, ekspert od zaburzeń snu.

Przede wszystkim ilość snu zależy od tego, w jakim wieku jesteśmy. Innej ilości snu potrzebują noworodki i niemowlęta, jeszcze innej starsze dzieci, a zupełnie odmiennej dorośli i seniorzy. Poza tym należy też słuchać własnego ciała.

>>> Zobacz także:

Dlaczego sen jest ważny?

Zanim zadamy sobie pytanie, ile trzeba spać, warto najpierw zapytać, dlaczego w ogóle sen jest ważny. Raczej się nad tym nie zastanawiamy – wiemy, kiedy chce nam się spać, niekiedy zdarza się to w sytuacjach, w których nie możemy do tego dopuścić, a niekiedy z przyjemnością kładziemy głowę na poduszce. Mamy swoje przyzwyczajenia, które regulują porę, kiedy kładziemy się spać, a także zajęcia (dzieci, pracę, obowiązki domowe i zawodowe), które z kolei regulują porę wstawania. Nie zastanawiamy się więc, ile godzin powinno się spać.

Statystycznie człowiek przesypia jedną trzecią życia. Są modele, według których powinniśmy 8 godzin spać, 8 godzin wypoczywać i 8 godzin pracować. Sen jest niezwykle ważny, ponieważ od tego, jak się wyśpimy, zależy to, jak będzie pracował nasz mózg. Niedobór snu może powodować problemy z koncentracją i pamięcią. Podczas spania odnawiają się komórki, reguluje się również system przemiany materii. Osoby, które cierpią na bezsenność, stają się apatyczne, mają spowolnione reakcje, gorzej kojarzą i zapamiętują. Wielu ekspertów twierdzi również, że nieodpowiednia ilość snu może powodować otyłość.

Ile powinien spać człowiek?

Ilość snu zależy od naszego wieku. Najwięcej snu potrzebują noworodki i niemowlaki, a najmniej seniorzy. Ile powinien spać noworodek? Noworodki, a więc dzieci do ukończenia 4. tygodnia życia, potrzebują największej ilości snu. Szacuje się, że przesypiają w sumie większość doby, nawet 20 godzin! Nie powinno nas to dziwić. Noworodki budzą się tylko na karmienie. Ich nieprzerwany sen trwa około 2-3 godzin, następnie się budzą i domagają jedzenia, a później znów zapadają w drzemkę. Jest to zupełnie normalne. A ile powinno spać niemowlę? Niemowlęta nie przesypiają już tyle godzin co noworodki, ale i tak sporo. Od czwartego do ósmego tygodnia życia dzieci sypiają jeszcze 16-18 godzin na dobę, do 12. tygodnia około 15 godzin. Kiedy dziecko kończy rok, może przesypiać jeszcze około 14 godzin w ciągu doby. A co ze starszymi dziećmi? Ile powinien spać 3-latek lub 13-latek? Dzieci w wieku od 3 do 5 lat sypiają do 12 godzin na dobę, a nastolatkowie od 8 do 10 godzin. Szacuje się, że osoba wkraczająca w dorosłość potrzebuje 7-9 godzin snu. Osoby dorosłe i seniorzy potrzebują najmniej snu. Zaleca się jednak, aby każdy dorosły spał nie mniej niż 7 godzin.

Higiena snu

Wielu naukowców uważa, że pytanie, ile godzin powinno się spać, nie jest tak istotne jak pytanie o to, jak powinno się spać. Bardzo ważna jest bowiem higiena snu. Na higienę snu składają się:

  • regularność snu – wstawanie o podobnych godzinach,
  • niejedzenie bezpośrednio przed snem,
  • unikanie kofeiny, w szczególności przed snem,
  • prowadzenie aktywnego trybu życia,
  • znajdowanie czasu na relaks przed snem.

Higiena snu zapewnia przede wszystkim zdrowy sen, który nie musi trwać 8 godzin, aby organizm był wypoczęty i w pełni zregenerowany.

Ile można nie spać?

Po 18 godzinach bez snu organizm zaczyna się zachowywać tak jak po spożyciu 0,5 promila alkoholu, a wydajność umysłowa spada o połowę. Po 48 godzinach bez snu człowiek traci poczucie rzeczywistości i pojawiają się halucynacje. Wszelkie badania kończyły się fiaskiem po dwóch dobach niespania – każda osoba biorąca udział w badaniach zasypiała bez względu na to, w jakiej pozycji się znajdowała. Niektórzy zasypiali na siedząco, inni na stojąco, a jeszcze inni podczas marszu!

Bardziej zaawansowane testy przeprowadzono na zwierzętach. Eksperyment trwał trzy tygodnie. Tak długi okres niespania prowadził u szczurów do zupełnego wyniszczenia układu odpornościowego, szczury umierały na skutek sepsy (ogólnoustrojowej reakcji zapalnej).

Oczywiście z powodów etycznych nie przeprowadzono takiego eksperymentu na ludziach. Jednak w księdze rekordów Guinnessa odnotowany jest wyczyn Tony’ego Wrighta z Penzance, który nie spał aż 266 godzin! Stało się ponad 50 lat temu, a Tony miał wtedy 17 lat. 

Co sądzisz o tym artykule?
74
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0