Motoryzacja

Dlaczego warto zapinać pasy?

Wypadki drogowe to smutna codzienność we wszystkich krajach świata. Wraz z rosnącą liczbą pojazdów oraz ich zwiększającymi się możliwościami rozwijania wysokich prędkości, rośnie też liczba wypadków drogowych. Jak się ratować przed zderzeniem? I dlaczego pasy bezpieczeństwa są tak ważne?

Do kolizji i poważniejszych wypadków drogowych na polskich drogach dochodzi codziennie. Winne są temu między innymi nieuwaga kierowców i warunki pogodowe. Warto wiedzieć, zarówno co zwiększa bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów w razie takiego niefortunnego zdarzenia.

Dlaczego ważne są zapięte pasy?

Jazda bez zapiętych pasów jest w Polsce karana. Karę tę wprowadzono nieprzypadkowo, spełnia ona bowiem określoną funkcję. Dzięki pasom w razie wypadku, zderzenia z innym autem czy nieruchomą przeszkodą skutki wypadku są znacznie zminimalizowane. Na ludzi, którzy mają zapięte pasy, działa wówczas mniejsza siła przeciążenia. Kierowca jest także lepiej zabezpieczony na wypadek nagłych sytuacji, które mogą go spotkać podczas jazdy (nierówności drogi, ostre zakręty, gwałtowne hamowania).

Wielu ludzi nie lubi zapinać pasów. Argumentuje to tym, że jest im niewygodnie, duszno czy wreszcie, że pasy ograniczają ich swobodę siedzenia. Są i tacy, którzy przekonują, że przez zapięcie pasów tracą komfort jazdy lub możliwość szybkiego rozglądania się.

Mając na uwadze między innymi takie postawy, jak wyżej wskazane, ustawodawca wprowadził tzw. mandat za pasy. U źródeł tego pomysłu znajduje się przekonanie, że kara za brak zapiętych pasów będzie działała na ludzi motywująco i sprawi, że będą je zapinać, aby uniknąć mandatu.

Przyczyny wypadków drogowych w Polsce

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych to kolejno:

  • nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu,
  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu,
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu,
  • niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie,
  • korzystanie z telefonu komórkowego podczas jazdy.

Według specjalistów zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego, prawdopodobieństwo śmierci osoby pieszej potrąconej przez auto, które porusza się z prędkością 50 km/h, wynosi 9 proc. Jest ono dziesięć razy większe, niż prawdopodobieństwo spowodowania śmierci przechodnia przy prędkości 30 km/h. Według badań – raportów z miejsc wypadków – w terenie zabudowanym kierowca zauważy pieszego, który może stwarzać zagrożenie, z 35 metrów. Z obliczeń wynika, że jadąc nawet 60 km/h nie bylibyśmy w stanie w takiej sytuacji wyhamować, by zapobiec zderzeniu. Jak określić drogę hamowania samochodu, by uniknąć niebezpiecznych zdarzeń?

Od czego zależy droga zatrzymania samochodu?

Prędkość auta, czas reakcji kierowcy, sprawność układu hamulcowego – to wszystko ma wpływ na długość drogi hamowania. Im większa prędkość samochodu, tym dłużej trwa zatrzymanie auta.

Droga hamowania samochodu osobowego (sucha, równa nawierzchnia asfaltowa)

  • 30 km/h – 4,5–5 m
  • 50 km/h – 9–10 m
  • 70 km/h – 20–21 m
  • 90 km/h – 38–39 m
  • 110 km/h – 55–58 m
  • 130 km/h – 80–82 m
  • 150 km/h – 110–112 m

Doliczając do tych wielkości wspomniane wyżej zmienne, jak czas reakcji kierowcy i działanie hamulców, realna droga zatrzymania samochodu w każdym przypadku wydłuża się od kilku do kilkudziesięciu metrów.

Co jeszcze ma wpływ na drogę hamowania samochodu?

Kluczowy wpływ na drogę hamowania samochodu mają również warunki atmosferyczne. Leżące na drodze opadłe liście, śnieg lub lód potrafią wydłużyć drogę hamowania samochodu od 30 do 100 proc. Wielkości tej nie zniwelują nawet opony zimowe, zaś im bardziej zużyta opona, tym większe ryzyko poślizgu i jeszcze dłuższa droga hamowania auta. Drogę hamowania samochodu może skrócić sprawnie działający system ABS w aucie. Na czym polega jego działanie? Kiedy prowadzimy auto z systemem ABS i jesteśmy zmuszeni gwałtownie zahamować na drodze, wciskamy maksymalnie pedał hamulca i sprzęgło (sprzęgło pozwala utrzymać pracę silnika). Sterowność auta jest wówczas utrzymana, a koła nie zostają zablokowane. ABS ma jeszcze jedną zaletę – stabilizuje pozycję podczas hamowania. W efekcie droga hamowania samochodu jest krótsza, a włączony silnik pozwala na działanie systemów wspierania kierowcy i manewrowanie autem. W samochodach pozbawionych tego systemu maksymalne wciskanie pedału hamulca powoduje blokadę kół i możliwość niebezpiecznego poślizgu. Z kolei hamowanie pulsacyjne może wydłużać drogę hamowania samochodu.

Belka partnera sekcji motoryzacja Skoda

fot. Skoda


Artykuł sponsorowany
Co sądzisz o tym artykule?
52
5
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
27.04.2019
Adzia
Jest bezpieczny od jakiego wieku itp?