Czosnek to bez wątpienia jedna z naszych ulubionych przypraw – każdej potrawie nadaje niezwykłego charakteru, sprawia, że staje się ona nieco bardziej pikantna i wyrazista w smaku. Jednak do czego można go dodać, aby jeszcze bardziej kreatywnie wykorzystać ukochany smak czosnku?

Oprócz wielu walorów smakowych, czosnek ma również mnóstwo wartości odżywczych. Z tego powodu warto każdego dnia dodawać go do przygotowywanych potraw – jednak jak spożywać czosnek? Do czego można go dodawać? W naszym poradniku podpowiadamy, jak wykorzystać czosnek w swojej kuchni!

Czosnek – właściwości

Nie ulega wątpliwości, że czosnek ma mnóstwo właściwości zdrowotnych – w tych niewielkich, aromatycznych ząbkach kryje się olbrzymia moc. Czosnek jest bardzo wartościowym produktem, warto więc spożywać go jak najczęściej. Jakie są najważniejsze właściwości czosnku ? Przede wszystkim jest to naturalny antybiotyk – nie bez powodu nasze babcie podawały nam czosnek , gdy dopadał nas katar, przeziębienie, a nawet grypa. Dzisiaj chętnie sięgamy po antybiotyki, jednak czasem warto poczekać z zastosowaniem takich środków i wybrać mniej radykalny, naturalny sposób – czosnek ! Czosnek działa też antybakteryjnie, dzięki czemu błyskawicznie radzi sobie z atakami szkodliwych drobnoustrojów, tym samym stając się cennym wsparciem dla układu immunologicznego. Ponadto czosnek obniża ciśnienie , można też wykorzystywać czosnek na ból gardła . Czosnek – antybiotyk dostępny w każdym sklepie!

Czosnek ma o wiele więcej właściwości zdrowotnych. Jest cennym źródłem flawonoidów, saponiny, antyoksydantów, witamin A, C, B1, B2, PP, a także potasu, wapnia, magnezu i innych składników mineralnych. Warto spożywać czosnek surowy , ze względu na jego liczne właściwości. Niestety ma on specyficzny zapach, który nie każdemu odpowiada. Jak jeść czosnek , aby cieszyć się jego działaniem i smakiem?

Jak jeść czosnek?

Wiele osób zadaje sobie pytanie, jak jeść czosnek. Najczęściej dodajemy czosnek do potraw. Jest on doskonałym towarzyszem cebuli – jeśli usmażymy je razem, będą stanowiły świetną bazę do dalszych działań kulinarnych. Należy pamiętać, by nie poddawać czosnku zbyt długiej obróbce termicznej, szczególnie w wysokich temperaturach (np. podczas smażenia). Może on stać się gorzki, co zepsuje smak potrawy. Warto dodać czosnek na sam koniec smażenia – nie sprawi to, że jego smak będzie mniej wyczuwalny, a właściwości lecznicze czosnku zostaną zachowane.

Czosnek możemy dodawać do szpinaku, farszu, zdrowych koktajli, zup, a przede wszystkim do sosów – pomidorowych i mięsnych. Czosnek jest zdrowy, postaraj się więc sięgać po niego możliwie jak najczęściej. Co prawda czosnek gotowany nie traci właściwości, jednak w wersji surowej zachowuje pełnię swoich zdrowotnych właściwości. Czosnek doskonale komponuje się z wieloma potrawami – jeśli nie chcesz jeść czosnku surowego, możesz dodać kilka ząbków do warzywnego koktajlu, na przykład takiego ze szpinaku i kiwi – działanie czosnku na organizm zostanie zachowane, a ty nawet nie wyczujesz jego smaku.

Działanie czosnku na organizm jest jeszcze bardziej pozytywne, kiedy spożywamy go na surowo. Warto sięgnąć po surowe ząbki czosnku za każdym razem, kiedy poczujesz się gorzej, np. jeśli masz katar lub ból gardła. Właściwości lecznicze czosnku szybko poradzą sobie z tymi objawami. A czy można jeść czosnek w ciąży albo podawać go dzieciom? W takich sytuacjach lepiej go ograniczyć.

Zobacz film: Naturalnie - czosnek. Źródło: Dzień Dobry TVN

Jaki czosnek wybrać?

Choć w sklepach możemy znaleźć przede wszystkim czosnek pospolity, warto wybrać od czasu do czasu czosnek niedźwiedzi lub czosnek ozdobny – to doskonały sposób na zachowanie właściwości zdrowotnych czosnku i urozmaicenie składników odżywczych, które dostarczamy do naszego organizmu. Czosnek niedźwiedzi jest szczególnie zdrowy – jeśli nie uda Ci się znaleźć go w sklepie, możesz wybrać czosnek niedźwiedzi w formie gotowej przyprawy lub suplementu diety. Syrop z czosnku niedźwiedziego to ciekawe rozwiązanie dla osób, które nie mogą przekonać się do smaku czosnku , a chcą sięgnąć po naturalny antybiotyk!

Podsumowanie – czosnek

Czosnek to doskonały sposób na radzenie sobie z przeziębieniem i z wieloma dolegliwościami. Warto jednak zapobiegać chorobom i sięgać po czosnek, zanim dopadnie Cię katar. Dodawaj czosnek do potraw i ciesz się maksymalną odpornością!

Co sądzisz o tym artykule?
56
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0