Każdy samochód składa się z kilku głównych elementów, które są niezbędne do prawidłowej i bezpiecznej jazdy. Budowa samochodu stanowi jeden z elementów kursu na prawo jazdy. Najczęściej jednak osoby, które zdobędą to uprawnienie, zapominają, jak jest zbudowane auto.
Więcej:
- Pan Jan sprzedaje na aukcji "malucha", by pomóc chorej na białaczkę wnuczce!
- Po jakim czasie przychodzi zdjęcie z fotoradaru?
- Dlaczego warto woskować samochód?
Budowa samochodu osobowego: nadwozie
Jest to właściwie jedyny element samochodu, który widać na pierwszy rzut oka. Nadwozie w samochodzie pełni bardzo istotne funkcje, mimo że nie ma w nim żadnych części mechanicznych. Podstawową funkcją nadwozia jest przełamywanie oporów powietrza w czasie jazdy. Bardzo ważnym zadaniem jest też ochrona pasażerów w razie wypadku. Nadwozie pełni też funkcję reprezentacyjną – dla wielu posiadaczy samochodów jego kształt czy określony kolor lakieru jest jednym z istotniejszych kryteriów wyboru auta. Nadwozie można podzielić na dwa główne typy. Nadwozie ramowe to – jak sama nazwa wskazuje – główna rama, do której przytwierdzone są różne elementy nadwozia. Natomiast nadwozie samonośne charakteryzuje się niezależnym montażem poszczególnych jego części.
Budowa samochodu: elementy napędowe
Jak wygląda budowa samochodu pod maską? Sercem każdego auta jest oczywiście silnik. Najważniejsze jego cechy, na podstawie których klasyfikuje się poszczególne rodzaje, to uzyskiwana moc oraz pojemność. Ciągle najpopularniejszym rodzajem silnika jest silnik tłokowy spalinowy, chociaż coraz częściej można spotkać samochody z silnikiem elektrycznym. Budowa jednostki napędowej jest bardzo skomplikowana, a silnik dzieli się na kolejne układy, takie jak układ zasilania, rozrządu, chłodzenia i smarowania. Praca silnika spalinowego polega na spalaniu mieszanki paliwowej, w wyniku czego powstaje ciśnienie wywierające nacisk na tłok, przez co pracuje on w cylindrze. Powstała w ten sposób energia przenoszona jest dalej na wał korbowy, z którego przekazywana jest do układu napędowego.
W skład układu napędowego wchodzą skrzynia biegów, sprzęgło, wał i most napędowy. Sprzęgło służy do odłączenia silnika od układu napędowego. Tylko w takiej sytuacji możliwa jest zmiana biegu na wyższy lub niższy, w zależności od potrzeby.
Pozostałe układy w budowie samochodu
Układ kierowniczy umożliwia prowadzenie pojazdu. Składa się z kierownicy oraz kolumny kierowniczej. Połączony jest bezpośrednio z układem podwozia, dzięki czemu ruch kierownicą natychmiast wpływa na skręcenie kół. Obecnie większość samochodów ma hydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego, a w nowszych typach jest to wspomaganie elektroniczne.
Bez sprawnie działającego układu hamulcowego nie byłoby możliwe bezpieczne zatrzymanie pojazdu. Jest on bezpośrednio połączony z kołami oraz wyposażony w różnego rodzaju dodatki zwiększające bezpieczeństwo jazdy, takie jak ABS czy kontrola trakcji. Klasyczny hamulec to układ tarczy ruchomej oraz nieruchomej znajdującej się w kole. W momencie wciśnięcia hamulca płyn hamulcowy wypycha tarczę ruchomą, która stykając się z tarczą nieruchomą, powoduje wytracenie prędkości pojazdu.
Ostatnim, ale nie mniej ważnym układem w budowie samochodu jest układ elektryczny. To ten system decyduje o działaniu wszystkich elementów elektrycznych, takich jak światła czy klimatyzacja. Kiedy silnik zostanie uruchomiony, swoją pracę rozpoczyna alternator, który wytwarza prąd do zasilania wszystkich elementów elektrycznych w pojeździe. W nowszych samochodach integralną częścią układu elektrycznego jest komputer, który kontroluje większość procesów zachodzących w trakcie jazdy.
Budowa samochodu elektrycznego
Budowa samochodu elektrycznego w zasadniczych elementach jest bardzo zbliżona do budowy samochodu klasycznego. Jedną z podstawowych różnic jest zastosowanie kontrolera, który przesyła energię z akumulatora do silnika. Jego zadaniem jest ustawienie optymalnego poziomu energii przekazywanej do silnika, aby samochód osiągał jak najlepsze parametry. W tego typu pojazdach znaczenie akumulatora jest dużo większe niż w tradycyjnych samochodach – to on w praktyce decyduje o napędzie pojazdu. W związku z tym akumulatory muszą mieć większą moc, a przez to również większe rozmiary, dlatego umieszczane są w tylnej części samochodu lub pod spodem. Zależy to od liczby użytych akumulatorów oraz modelu pojazdu. Energia pochodząca z akumulatora przesyłana jest do silnika, a stamtąd bezpośrednio przenoszona na koła.
Nieco inną budowę mają samochody hybrydowe . W ich przypadku silnik elektryczny tylko wspiera silnik spalinowy, który stanowi podstawową jednostkę napędową. W niektórych rodzajach hybryd można na samym silniku elektrycznym przejechać kilkanaście kilometrów.
Autor: Filip Yak