Wiadomość
Profilaktyka zdrowia

Napięciowy ból głowy – jak sobie z nim radzić?

Napięciowy ból głowy to najczęstszy rodzaj bólu tej części ciała. Przypuszcza się, że każdy doświadczył go chociaż raz w życiu. Występuje samoistnie i nie jest objawem choroby, jednak należy potraktować go poważnie. To sygnał, że organizm potrzebuje odpoczynku. W studiu Dzień Dobry TVN o przyczynach i sposobach radzenia sobie z napięciowym bólem głowy opowiedział dr Paweł Grzesiowski.

Napięciowy ból głowy jest nieprzyjemną dolegliwością, która zazwyczaj dopada w najmniej oczekiwanym momencie, i potrafi zepsuć cały dzień. Może pojawić się u osób w każdym wieku i występuje równie często u kobiet, jak i u mężczyzn. To niegroźny objaw, który może być leczony bez konsultacji lekarskiej. Szybką ulgę przynoszą domowe sposoby na napięciowe bóle głowy .

Napięciowy ból głowy – co to jest?

Napięciowe bóle głowy należą do grupy samoistnych dolegliwości. Oznacza to, że nie są spowodowane żadną chorobą ani jednym z jej objawów i stanowią samodzielne, odrębne schorzenie. Szacuje się, że odpowiadają za około 80% wszystkich bólów tej części ciała. Szczyt ich występowania przypada między 25 a 35 rokiem życia. Wyróżnia się trzy typy napięciowych bólów głowy :

  • sporadyczne epizodyczne, które pojawiają się mniej niż 12 razy w roku,
  • częste epizodyczne , występujące od 12 do 180 razy w roku,
  • przewlekłe, gdy epizodów bólowych jest więcej niż 180 w całym roku. Kiedy napięciowy ból głowy pojawia się codziennie, wymagana jest konsultacja lekarska i wykonanie szczegółowych badań.

Napięciowy ból głowy – przyczyny

Przyczyny napięciowego bólu głowy nie zostały do końca poznane. Uważa się, że za jego powstawanie odpowiada kilka czynników fizjologicznych, biologicznych, psychologicznych i społecznych. Ich równoczesne działanie i przenikanie się powodują nieprzyjemne dolegliwości. To, co wywołuje ten rodzaj bólu u jednych osób, nie musi być odpowiedzialne za pojawianie się go u innych. Jako źródła bólu głowy typu napięciowego najczęściej wymienia się:

  •  silny lub przewlekły stres,
  •  odwodnienie,
  •  głód,
  •  problemy ze snem,
  •  przemęczenie,
  •  zmianę pogody,
  •  przebywanie w wysokiej temperaturze,
  •  ciężką pracę fizyczną,
  •  długotrwałe napięcie mięśni karku i szyi,
  •  zmiany w stawie skroniowo-żuchwowym,
  •  palenie tytoniu,
  •  spożywanie dużej ilości alkoholu.

Predyspozycje do jego występowania mają osoby ze skłonnościami do szybkiego denerwowania się i nadmiernego przejmowania się, nieodporne na stres, doświadczające lęku lub cierpiące z powodu zaburzeń snu. Z tych powodów często pojawia się napięciowy ból głowy przy nerwicy . Może być on również jednym z maskujących objawów depresji, czyli somatycznym odbiciem stanu emocjonalnego.

Objawy napięciowego ból głowy

Objawy napięciowego bólu głowy nie mają charakteru napadowego i przebiegają zwykle bez charakterystycznych dolegliwości towarzyszących. Jest to tępy, rozpierający lub ściskający (opasujący) ból o umiarkowanym nasileniu. Występuje obustronnie i symetrycznie i obejmuje całą głowę (u nielicznej grupy chorych zajmuje tylko jedną stronę czaszki). Symptomy nie nasilają się podczas pochylania lub wysiłku fizycznego. Czas trwania jest bardzo zróżnicowany: od kilkunastu minut do kilku dni.

Napięciowy ból głowy zwykle przebiega bez nudności, wymiotów i światłowstrętu. Może pojawić się natomiast napięcie emocjonalne, obniżony nastrój, złe samopoczucie lub wzmożone napięcie mięśni kręgosłupa lub karku.

Napięciowy ból głowy – leczenie

Leczenie napięciowego bólu głowy polega na przyjmowaniu przeciwbólowych środków farmakologicznych. Należy jednak pamiętać, że działają one jedynie objawowo i nie leczą przyczyny. Faktyczną ulgę przynosi zmiana stylu życia i wyeliminowanie czynnika, który odpowiada za występowanie i nawracanie dolegliwości.

Aby zmniejszyć napięciowy ból głowy zaleca się także leczenie niefarmakologiczne . Należą do niego trening relaksacyjny, psychoterapia, fizjoterapia, akupunktura lub elektromiografia (EMG biofeedback), która polega na podawaniu sygnałów zwrotnych dotyczących zmian zachodzących w organizmie, co pozwala na nauczenie się kontrolowania napięcia mięśni.

Fizjoterapia i ćwiczenia na napięciowy ból głowy mają na celu rozluźnienie mięśni karku i szyi, zwłaszcza u osób, które przebywają przez dłuższy czas w jednej pozycji.

Domowe sposoby na napięciowy ból głowy

Napięciowy ból głowy jest zazwyczaj sygnałem od organizmu alarmującym o przemęczeniu, odwodnieniu lub zbliżającym się przeziębieniu. Dlatego zalecane jest odczekanie z przyjęciem tabletki i wypróbowanie naturalnych sposobów na radzenie sobie z dolegliwościami i wyeliminowanie przyczyny.

Domowe sposoby na napięciowy ból głowy to:

  • wyciszenie się i uspokojenie
  • 30-minutowa przerwa od wykonywanych czynności,
  • relaksujący masaż skroni (wykonywanie palcami okrężnych ruchów od czoła do skroni lub na samych skroniach),
  • zredukowanie napięcia mięśni karku dzięki ćwiczeniom (najprostsze z nich to kilkukrotne przechylenie głowy w prawo i w lewo),
  • wypicie szklanki wody z cytryną i odrobiną soli,
  • wypicie naparu z ziół (mięty, rumianku lub imbiru).

Zobacz film:Jak radzić sobie z migreną? Źródło: Dzień Dobry TVN

Zobacz też:



Co sądzisz o tym artykule?
5
0
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0