W 2021 r. w Polsce wstrzymano dostawę energii blisko 265 tysięcy razy. W większości przypadków powodem były nieopłacone rachunki, głównie w gospodarstwach domowych. Takie dane przekazał Urząd Regulacji Energetyki (URE).
Drożyzna
Kiedy zakład energetyczny może odciąć prąd?
Wstrzymanie dostawy energii elektrycznej może mieć miejsce w trzech sytuacjach:
- podczas przeprowadzonej kontroli stwierdzono, że odbiorca nielegalnie pobiera paliwa lub energię,
- instalacja znajdująca się u odbiorcy stwarza bezpośrednie zagrożenie życia, zdrowia lub środowiska,
- odbiorca zwleka z zapłatą za świadczone usługi lub za pobrane paliwo gazowe lub energię, a opóźnienie wyniesie co najmniej 30 dni od terminu opłaty.
Kiedy zakład nie może odciąć dostaw prądu/gazu?
Co ważne, nie można wstrzymać dostaw energii w przypadku zaległości w zapłacie odsetek i opłat za nielegalny pobór energii lub opłat za przyłączenie do sieci. Natomiast jeśli problem nieuregulowanego rachunku już wystąpił, przedsiębiorstwo ma obowiązek powiadomić odbiorcę w gospodarstwie domowym o planowanym wstrzymaniu dostaw. Powiadomienie musi mieć formę pisemną.
Nieopłacone rachunki. Jak zapobiec odcięciu prądu lub gazu w tej sytuacji?
Urząd Regulacji Energetyki wyjaśnia, że nieuregulowany rachunek nie zawsze musi wiązać się ze wstrzymaniem dostawy prądu lub gazu i podpowiada, co zrobić, gdy znajdziemy się w takiej sytuacji.
Gdy pojawi się problem ze środkami na opłatę rachunku, można skontaktować się z przedsiębiorstwem energetycznym, wyjaśnić sytuację i wspólnie wypracować sposób wyjścia z niej. Wbrew pozorom, wielu dostawców prowadzi specjalną politykę postępowania w takich okolicznościach, zwłaszcza w obecnych realiach inflacji i drożyzny. Płatności można zwykle rozłożyć na raty lub też odroczyć termin zapłaty. Pozostałe rozwiązania, o które warto zapytać, to:
- instalacja liczników przedpłatowych,
- nienaliczanie lub umorzenie odsetek,
- odstąpienie od windykacji (wyjątkowa sytuacja osobista),
- pismo od sprzedawcy, a w nim rozwiązania alternatywne.
Proponowane przez dostawcę energii rozwiązanie nie może jednak generować dodatkowych kosztów dla odbiorcy w gospodarstwie domowym. Z kolei, aby móc z ewentualnych rozwiązań skorzystać, odbiorca powinien złożyć do przedsiębiorcy odpowiedni wniosek w terminie 14 dni od dnia doręczenia powiadomienia o zamiarze wstrzymania dostaw. Ewentualne spory na linii dostawca-odbiorca energii wyjaśniać może Oddział Terenowy URE.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Dostałeś wiadomość o wypowiedzeniu umowy na gaz? Sprawdź, czy jest się czym martwić
- Jak oszczędzać prąd na domowych sprzętach? Sprawdź porady eksperta
- Kolor spalanego gazu ma znaczenie. Sprawdź, czy przepłacasz
Autor: Diana Ryściuk
Źródło: strefabiznesu.pl
Źródło zdjęcia głównego: Tetra images RF