Co oznaczają strefy czystego transportu
Strefy czystego transportu to obszary, po których będą mogły poruszać się jedynie te pojazdy, które będą spełniały określone normy. W ten sposób zredukowane zostanie zanieczyszczenia powietrza. Jak podaje sctwarszawa.pl: "Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym z napędem benzynowym i dieslowskim". O kształcie oraz normach wjazdu do poszczególnych SCT (stref czystego transportu) decydują gminy.
Strefy te będą oznaczone specjalnymi znakami - D-45 i D-55. Po angielsku nazywane są LEZ - czyli low emmission zone.
W których miastach zaplanowano powstanie stref czystego transportu?
Jak zaplanowano, strefy czystego transportu powstaną w:
- Warszawie,
- Krakowie,
- Wrocławiu.
Specjaliści szacują, że w ślad za tymi dużymi miastami, również pozostałe miasta w Polsce wprowadzą strefy czystego transportu.
Gdzie i od kiedy obowiązywać będą strefy czystego transportu
W Warszawie strefy czystego transportu będą wprowadzane etapami od 2024 do 2032 roku. W Krakowie pierwszy etap będzie miał miejsce w lipcu 2024, a drugi od lipca 2026 roku. We Wrocławiu również odbywać się to będzie stopniowo między 2025 a 2035 rokiem.
Strefy czystego transportu w Warszawie - jakie samochody będą mogły wjechać?
Plan wprowadzania coraz bardziej surowych norm zaplanowano w następujący sposób:
- od 2024 – pierwszy etap dotyczyłby zaledwie 2% samochodów – z silnikami benzynowymi, niespełniającymi normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i silnikami dieslowskimi, niespełniającymi normy Euro 4 (starszych niż 18 lat),
- od 2026 – ograniczenia obejmą 9% pojazdów,
- od 2028 – ograniczenia obejmą 16% pojazdów,
- od 2030 – do SCT nie wjedzie już 23% pojazdów,
- od 2032 – do SCT nie wjedzie 27% pojazdów.
Według projektu SCT od lipca 2024 w Warszawie wprowadzona ma zostać strefa czystego transportu, która obejmie w znacznej części lub całości 7 dzielnic, tj.:
- całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ;
- prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
- prawie całą Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody);
- większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca);
- około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).
Mieszkańcy tych stref będą objęci nowymi zasadami od stycznia 2028 roku. Dotyczy to osób, które kupiły auto przed przyjęciem uchwały. W przypadku kupna pojazdu po tym terminie - będzie musiało ono spełniać nowe zasady. Dla osób mieszkających na obszarze SCT i płacących podatki w Warszawie kluczowym etapem będzie ten w 2028, czyli 3. Od tego momentu pojazdy z silnikiem benzynowym będą objęte wymogiem normy Euro 4 i maksymalnym wiekiem wynoszącym 22 lata. W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla - Euro 6 i maksymalnie 13 lat. Od 2030 roku będzie to odpowiednio Euro 5 i maksymalnie 20 lat oraz Euro 6dT i maksymalnie 11 lat. Od 2032 roku będzie to Euro 6 i maksymalnie 17 lat oraz Euro 6d i maksymalnie 11 lat.
W przypadku przyjezdnych oraz mieszkańców strefy, którzy zakupili auto po przyjęciu uchwały będą następujące zasady wjazdu do SCT:
- Etap - lipiec 2024 - bez limitów
- Etap - 2026 - bez limitów
- Etap - Euro 4 w wieku maksymalnym 22 lata dla pojazdów z silnikiem benzynowym; Euro 6 w wieku maksymalnym 13 lat dla pojazdów z silnikiem Diesla,
- Etap - Euro 5 w wieku maksymalnym 20 lat dla pojazdów z silnikiem benzynowym; Euro 6dT w wieku maksymalnym 11 lat dla pojazdów z silnikiem Diesla,
- Etap - Euro 6 w wieku maksymalnym 17 lat dla pojazdów z silnikiem benzynowym; Euro 6d w wieku maksymalnym 11 lat dla pojazdów z silnikiem Diesla.
Strefy Czystego Transportu nie obejmą:
- osób, które do końca 2023 r. ukończą 70. lat, o ile osoby te były właścicielami samochodów niespełniających norm SCT przed datą przyjęcia uchwały o SCT,
- pojazdów zabytkowych,
- osób mieszkających w obrębie SCT i płacących podatki w Warszawie (obowiązuje tylko do stycznia 2028 r. – od tej daty również tych mieszkańców zaczynają obowiązywać reguły SCT).
Więcej przeczytasz na tvn24.pl
Strefy czystego transportu w Krakowie
Jak podaje ztp.krakow.pl pierwsze SCT zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Pełna wersja wejdzie w życie 1 lipca 2026 roku. Strefa obejmie całe miasto, ale wyjęte spod niej będą: obwodnica autostradowa Krakowa oraz trasy ekspresowe, a także wyznaczone trasy dojazdowe do nich, prowadzące z gmin ościennych. Pełen zakres nie został podany w uchwale ze względu na trwające duże inwestycje drogowe.
- Do SCT będą mogły wjechać samochody nawet około 30-letnie w pierwszym etapie (od 1 lipca 2024 r.) oraz nawet 26-letnie (benzyna) i 18-letnie (diesel) w etapie drugim (od 1 lipca 2026 r.). Samochody kupione po 1 marca 2023 r. muszą od razu spełniać wymogi drugiego etapu - czytamy na stronie ZTP Kraków.
Kluczowe będą normy emisji spalin. Rocznik auta będzie brany pod uwagę jedynie w sytuacji jeśli ta norma jest nieznana, lub jest niższa, niż wynikałoby to z daty produkcji auta.
Dokładne i aktualne wymogi można sprawdzić tutaj.
Wymogami SCT nie będą objęte:
- auta osób niepełnosprawnych (oznaczone imienną kartą parkingową),
- auta seniorów 70+,
- pojazdy warsztatowe,
- kampery,
- pogotowie techniczne,
- pojazdy rolnicze oraz budowlane (z odpowiednim wpisem w Centralnej Ewidencji Pojazdów),
- transport medyczny i sanitarny.
Strefy czystego transportu we Wrocławiu
We Wrocławiu wciąż trwają prace nad wprowadzeniem Stref Czystego Powietrza. Prowadzone są konsultacje społeczne. Strefy Czystego Transportu objąć mają centrum miasta oraz część śródmieścia z zachowaną przedwojenną zabudową - tak wynika z przedstawionej przez Biuro Zrównoważonej Mobilności propozycji.
Od 2025 roku do centrum Wrocławia nie wjadą auta z silnikami Diesla spełniające normę Euro 3. Od 2030 roku zakaz obejmie samochody benzynowe zgodne z Euro 3 oraz diesli spełniające Euro 4. Z kolei od 2035 roku do centrum nie wjadą auta z silnikami Diesla zgodnymi z Euro 5.
– Co istotne, przed nami kolejny etap rozmów z mieszkańcami, już po opublikowaniu projektu uchwały. W ten sposób chcemy ponownie oddać głos wrocławianom, jeszcze przed skierowaniem gotowego dokumentu pod głosowanie Rady Miejskiej. To jednakże, również jak zapowiadano od początku, najwcześniej może się zadziać w nowej kadencji RM. Czyli po wiosennych wyborach samorządowych – wyjaśnia dla wroclaw.pl Jacek Pluta, zastępca dyrektora DSS.
Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.
Zobacz także:
- Nowości motoryzacyjne 2023 – przewodnik po najważniejszych trendach roku
- Nowe uprawnienia straży miejskiej. To ważna informacja dla kierowców rowerów i hulajnóg
- "Większość kierowców jest oślepianych na drodze". Jak prawidłowo ustawić światła w samochodzie?
Autor: Teofila Siewko
Źródło: muratorplus.pl/ztp.krakow.pl/sctwarszawa.pl/tvn24.pl/wroclaw.pl/auto-swiat.pl
Źródło zdjęcia głównego: Scharfsinn86/Getty Images