Strefy czystego transportu. W których miastach i od kiedy będą obowiązywać? Które auta nie będą mogły wjechać?

Strefy czystego transportu. W których miastach i od kiedy będą obowiązywać? Które auta nie będą mogły wjechać?
Źródło: Dzień Dobry TVN
Nowe opłaty za stare samochody
Nowe opłaty za stare samochody
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Ceny samochodów używanych poszły w górę
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Niezwykłe muzeum zabytkowych samochodów
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Ben Collins odkrywa tajemnice samochodu Agenta 007
Zimowe gadżety samochodowe
Zimowe gadżety samochodowe
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Motoryzacyjna pasja Jana Kobuszewskiego
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
Najmłodszy mistrz wyścigowy w Polsce
Strefy czystego transportu wzbudzają wiele kontrowersji. Po ich wprowadzeniu, nie każde auto będzie mogło wjechać w określone przestrzenie w mieście. Ma to na celu obniżenie poziomu zanieczyszczenia w metropoliach. Gdzie i kiedy będą obowiązywać strefy? Sprawdź, które auta nie będą mogły do nich wjechać.

Co oznaczają strefy czystego transportu

Strefy czystego transportu to obszary, po których będą mogły poruszać się jedynie te pojazdy, które będą spełniały określone normy. W ten sposób zredukowane zostanie zanieczyszczenia powietrza. Jak podaje sctwarszawa.pl: "Po SCT mogą więc jeździć swobodnie różne rodzaje pojazdów – w tym z napędem benzynowym i dieslowskim". O kształcie oraz normach wjazdu do poszczególnych SCT (stref czystego transportu) decydują gminy.

Strefy te będą oznaczone specjalnymi znakami - D-45 i D-55. Po angielsku nazywane są LEZ - czyli low emmission zone.

W których miastach zaplanowano powstanie stref czystego transportu?

Jak zaplanowano, strefy czystego transportu powstaną w:

  • Warszawie,
  • Krakowie,
  • Wrocławiu.

Specjaliści szacują, że w ślad za tymi dużymi miastami, również pozostałe miasta w Polsce wprowadzą strefy czystego transportu.

Gdzie i od kiedy obowiązywać będą strefy czystego transportu

W Warszawie strefy czystego transportu będą wprowadzane etapami od 2024 do 2032 roku. W Krakowie pierwszy etap będzie miał miejsce w lipcu 2024, a drugi od lipca 2026 roku. We Wrocławiu również odbywać się to będzie stopniowo między 2025 a 2035 rokiem.

Strefy czystego transportu w Warszawie - jakie samochody będą mogły wjechać?

Plan wprowadzania coraz bardziej surowych norm zaplanowano w następujący sposób:

  • od 2024 – pierwszy etap dotyczyłby zaledwie 2% samochodów – z silnikami benzynowymi, niespełniającymi normy Euro 2 (starszych niż 27 lat) i silnikami dieslowskimi, niespełniającymi normy Euro 4 (starszych niż 18 lat),
  • od 2026 – ograniczenia obejmą 9% pojazdów,
  • od 2028 – ograniczenia obejmą 16% pojazdów,
  • od 2030 – do SCT nie wjedzie już 23% pojazdów,
  • od 2032 – do SCT nie wjedzie 27% pojazdów.

Według projektu SCT od lipca 2024 w Warszawie wprowadzona ma zostać strefa czystego transportu, która obejmie w znacznej części lub całości 7 dzielnic, tj.:

  • całe dzielnice Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ;
  • prawie całą Ochotę (poza SCT pozostanie fragment z CH Reduta i ul. Mszczonowską oraz Dworzec Zachodni),
  • prawie całą Pragę Południe (poza SCT pozostanie Olszynka Grochowska: niezamieszkały obszar PKP i rezerwatu przyrody);
  • większość Mokotowa (poza SCT pozostaną Sadyba, Stegny, Augustówka i część Służewca);
  • około połowę Woli (do al. Prymasa Tysiąclecia).

Mieszkańcy tych stref będą objęci nowymi zasadami od stycznia 2028 roku. Dotyczy to osób, które kupiły auto przed przyjęciem uchwały. W przypadku kupna pojazdu po tym terminie - będzie musiało ono spełniać nowe zasady. Dla osób mieszkających na obszarze SCT i płacących podatki w Warszawie kluczowym etapem będzie ten w 2028, czyli 3. Od tego momentu pojazdy z silnikiem benzynowym będą objęte wymogiem normy Euro 4 i maksymalnym wiekiem wynoszącym 22 lata. W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla - Euro 6 i maksymalnie 13 lat. Od 2030 roku będzie to odpowiednio Euro 5 i maksymalnie 20 lat oraz Euro 6dT i maksymalnie 11 lat. Od 2032 roku będzie to Euro 6 i maksymalnie 17 lat oraz Euro 6d i maksymalnie 11 lat. 

W przypadku przyjezdnych oraz mieszkańców strefy, którzy zakupili auto po przyjęciu uchwały będą następujące zasady wjazdu do SCT:

  1. Etap - lipiec 2024 - bez limitów
  2. Etap - 2026 - bez limitów
  3. Etap - Euro 4 w wieku maksymalnym 22 lata dla pojazdów z silnikiem benzynowym; Euro 6 w wieku maksymalnym 13 lat dla pojazdów z silnikiem Diesla,
  4. Etap - Euro 5 w wieku maksymalnym 20 lat dla pojazdów z silnikiem benzynowym; Euro 6dT w wieku maksymalnym 11 lat dla pojazdów z silnikiem Diesla,
  5. Etap - Euro 6 w wieku maksymalnym 17 lat dla pojazdów z silnikiem benzynowym; Euro 6d w wieku maksymalnym 11 lat dla pojazdów z silnikiem Diesla.

Strefy Czystego Transportu nie obejmą:

  • osób, które do końca 2023 r. ukończą 70. lat, o ile osoby te były właścicielami samochodów niespełniających norm SCT przed datą przyjęcia uchwały o SCT,
  • pojazdów zabytkowych,
  • osób mieszkających w obrębie SCT i płacących podatki w Warszawie (obowiązuje tylko do stycznia 2028 r. – od tej daty również tych mieszkańców zaczynają obowiązywać reguły SCT).

Więcej przeczytasz na tvn24.pl

Strefy czystego transportu w Krakowie

Jak podaje ztp.krakow.pl pierwsze SCT zaczną obowiązywać od 1 lipca 2024 roku. Pełna wersja wejdzie w życie 1 lipca 2026 roku. Strefa obejmie całe miasto, ale wyjęte spod niej będą: obwodnica autostradowa Krakowa oraz trasy ekspresowe, a także wyznaczone trasy dojazdowe do nich, prowadzące z gmin ościennych. Pełen zakres nie został podany w uchwale ze względu na trwające duże inwestycje drogowe.

- Do SCT będą mogły wjechać samochody nawet około 30-letnie w pierwszym etapie (od 1 lipca 2024 r.) oraz nawet 26-letnie (benzyna) i 18-letnie (diesel) w etapie drugim (od 1 lipca 2026 r.). Samochody kupione po 1 marca 2023 r. muszą od razu spełniać wymogi drugiego etapu - czytamy na stronie ZTP Kraków.

Kluczowe będą normy emisji spalin. Rocznik auta będzie brany pod uwagę jedynie w sytuacji jeśli ta norma jest nieznana, lub jest niższa, niż wynikałoby to z daty produkcji auta. 

Dokładne i aktualne wymogi można sprawdzić tutaj.

Wymogami SCT nie będą objęte:

  • auta osób niepełnosprawnych (oznaczone imienną kartą parkingową),
  • auta seniorów 70+,
  • pojazdy warsztatowe,
  • kampery,
  • pogotowie techniczne,
  • pojazdy rolnicze oraz budowlane (z odpowiednim wpisem w Centralnej Ewidencji Pojazdów),
  • transport medyczny i sanitarny.

Strefy czystego transportu we Wrocławiu

We Wrocławiu wciąż trwają prace nad wprowadzeniem Stref Czystego Powietrza. Prowadzone są konsultacje społeczne. Strefy Czystego Transportu objąć mają centrum miasta oraz część śródmieścia z zachowaną przedwojenną zabudową - tak wynika z przedstawionej przez Biuro Zrównoważonej Mobilności propozycji.

Od 2025 roku do centrum Wrocławia nie wjadą auta z silnikami Diesla spełniające normę Euro 3. Od 2030 roku zakaz obejmie samochody benzynowe zgodne z Euro 3 oraz diesli spełniające Euro 4. Z kolei od 2035 roku do centrum nie wjadą auta z silnikami Diesla zgodnymi z Euro 5. 

– Co istotne, przed nami kolejny etap rozmów z mieszkańcami, już po opublikowaniu projektu uchwały. W ten sposób chcemy ponownie oddać głos wrocławianom, jeszcze przed skierowaniem gotowego dokumentu pod głosowanie Rady Miejskiej. To jednakże, również jak zapowiadano od początku, najwcześniej może się zadziać w nowej kadencji RM. Czyli po wiosennych wyborach samorządowych – wyjaśnia dla wroclaw.pl Jacek Pluta, zastępca dyrektora DSS.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości