Dalsza część znajduje się pod materiałem wideo
Motoryzacja
Opony całoroczne – dla kogo?
Opony wielosezonowe zapewniają dobrą przyczepność na powierzchniach, które nie są pokryte grubą warstwą śniegu. W praktyce ich użytkownikami są najczęściej mieszkańcy dużych miast lub mniejszych miejscowości, gdzie drogi są regularnie odśnieżane. Opony całoroczne, w odróżnieniu od typowych zimówek, mają mniej lameli. Z tego powodu na zniszczonych nawierzchniach radzą sobie gorzej.
Produkowane są z gumy, która nie tylko lepiej zachowuje się na drodze latem w porównaniu do opon zimowych, ale również nie traci przyczepności zimą, jak to ma miejsce w przypadku standardowych opon letnich. Dzięki temu, na oponach całorocznych można jeździć przez cały rok. Ponadto, bieżnik opon całorocznych różni się od tego stosowanego w oponach letnich i zimowych. "Wielosezonówki" najlepiej sprawują się w umiarkowanym klimacie, gdy temperatura nie przekracza kilkunastu stopni Celsjusza. Niestety, siarczysty mróz i upał sprawiają, że opony stają się mniej skuteczne. Co więcej, nie są również stworzone dla pojazdów sportowych, mających silniki o dużej mocy.
Opony całoroczne i ich testy – jak wypadają na tle opon sezonowych?
Opony wielosezonowe, wbrew pozorom, wcale nie mają słabszych parametrów niż np. opony letnie. W sieci można znaleźć wiele testów, których autorami są zarówno osoby prywatne, jak i duże firmy. Co ciekawe, opony całoroczne pod względem jakości hamowania wypadają lepiej niż wspomniane opony na sezon letni, ale gorzej, gdy porówna się je pod tym kątem z zimówkami. Mimo że różnica w długości hamowania nie wynosi więcej niż kilka metrów, jest to jednak duża odległość – te kilka metrów może zaważyć na czyimś życiu.
Opony całoroczne 15 lub 16 w testach wypadają słabiej pod względem komfortu. Wzór bieżnika takiej opony przypomina zimówkowy, więc w okresie wiosenno-letnim opona generuje znacznie więcej hałasu i daje się prowadzić mniej precyzyjnie niż opona letnia, szczególnie w koleinach.
Kiedy warto zdecydować się na opony wielosezonowe?
- jeśli poruszamy się przede wszystkim pomieście,
- posiadamy auto o relatywnie niewielkiej mocy,
- nie mamy możliwości przechowywania dwóch kompletów opon,
- jesteśmy spokojnymi kierowcami.
Jakie kupić opony całoroczne z klasy ekonomicznej?
Opony wielosezonowe klasy ekonomicznej nabywają osoby poszukujące oszczędności. Do produkcji tych opon używa się starszych technologii, więc ich cena jest niższa niż w przypadku produktów z serii premium. Produkty tej klasy, mimo że nie są odporne na zużycie i nie gwarantują dużego komfortu jazdy czy wysokiej przyczepności, wciąż są godne polecenia – każda z tych opon jest przecież przetestowana. Zawsze warto jednak samodzielnie zadecydować, czy cenimy sobie bardziej własne (ale też innych) życie i bezpieczeństwo, czy pieniądze.
Osoby zastanawiające się, jakie są najlepsze opony całoroczne tej klasy, mogą śmiało korzystać z produktów oferowanych przez najbardziej znane marki. Ich zakup jest warty polecenia, lecz tylko wtedy, gdy w ciągu roku pokonuje się do 5 tysięcy kilometrów niewielkim wozem o małej mocy.
Opony całoroczne klasy premium – co warto o nich wiedzieć?
Mianem klasy premium określa się najlepsze opony na rynku. Wśród nich można znaleźć różne rozmiary, w tym opony całoroczne 14. Ogumienie cechuje najwyższa jakość wykonania, a jego użytkownikami są kierowcy oczekujący wysokich osiągów i wysokiego komfortu jazdy.
Produkty z klasy premium nie są tanimi oponami całorocznymi. Cena za jedną sztukę może wynieść kilkaset złotych. Jednak w parze z ceną idzie jakość, opona umożliwia bowiem komfortową jazdę i duży poziom przyczepności, nawet podczas wykonywania najtrudniejszych manewrów.
Opony całoroczne 4x4 – do jakich aut warto je założyć?
Pojazdy wyposażone w napęd 4x4 wymagają specjalnych opon. Decydując się na zakup tych całorocznych, właściciel idzie na pewien kompromis. Ogumienie nie zapewni dobrej trakcji w wymagającym terenie, lecz umożliwi bezproblemowe pokonywanie przeszkód o średnim stopniu trudności.
Producenci oferują opony zarówno do aut typu SUV, jak i typowych terenówek. Opony całoroczne do 4x4 najsłabiej radzą sobie na śliskich nawierzchniach, np. na lodzie i grząskim błocie. Niemniej jednak pozwalają sprawnie przejeżdżać przez wydmy i pokonywać wzniesienia.
Jak często wymieniać opony całoroczne?
Opony całoroczne, z uwagi na ich ciągłe użytkowanie, zużywają się szybciej niż opony sezonowe. Przyjmuje się, że opony sezonowe wymienia się co 5-6 lat, jednak częstotliwość ta może różnić się w zależności od intensywności eksploatacji samochodu. W przypadku opon całorocznych, zaleca się ich wymianę co około 50 tysięcy kilometrów lub co 2-3 lata.
Jednakże, nie oznacza to, że opony wielosezonowe są bezobsługowe w tym okresie. Co kilka tysięcy kilometrów powinniśmy skorzystać z usług wulkanizatora w celu wyważenia opon. Zaniedbanie tej czynności może mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo i przyspieszyć zużycie opon.
Zobacz także:
- Jak przygotować samochód do zimy?
- Czy za letnie opony zimą można dostać mandat? Sprawdź, ile i kiedy zapłacisz
- Zimowe gadżety samochodowe. Co powinien mieć każdy kierowca? "Pożyczyłem wazelinę od żony"
Autor: Adrian Adamczyk/Teofila Siewko
Źródło: TVN Turbo
Źródło zdjęcia głównego: Pramote Polyamate/Getty Images