Umiejętności zawodowe możemy podzielić na kompetencje twarde (takie jak dyplom uczelni wyższej, posiadanie prawa jazdy) oraz miękkie (na przykład umiejętność komunikacji, zarządzanie czasem). Wśród umiejętności zawodowych w CV powinny znaleźć się obie grupy tych kompetencji.
Najważniejsze umiejętności zawodowe
Współczesny rynek pracy jest bardzo dynamiczny i elastyczny, podlega również przemianom kulturowo-społecznym i globalizacji. Właśnie dlatego bardzo ważne jest ciągłe doskonalenie i uczenie się nowych rzeczy. Badania prowadzone na pracodawcach wskazują, że szefowie poszukują kilku kluczowych umiejętności zawodowych pracowników. Wśród tych kluczowych zdolności możemy wymienić:
- kompetencje komunikacyjne, zwłaszcza w przypadku pracy z klientem lub pracy w zespole,
- umiejętności analityczne,
- kompetencje techniczne związane z obsługą komputera, kserokopiarki,
- elastyczność, zdolność dostosowywania się do nowych sytuacji,
- umiejętność planowania i zarządzania własnym czasie,
- chęć do pracy w zespole.
W zależności od stanowiska pracy wymagane umiejętności zawodowe mogą się znacząco różnić. Przykładowo, wśród umiejętności zawodowych nauczyciela można wyróżnić zdolności interpersonalne, odporność na stres, kompetencje wychowawcze oraz zdolność do ciągłego rozwoju. Natomiast jeśli chodzi o umiejętności zawodowe sprzedawcy, to możemy wymienić: komunikatywność, nastawienie na klienta, umiejętność pracy ze wskaźnikami sprzedażowymi. Oczywiście istnieją także stanowiska, które wymagają dodatkowych kompetencji lub certyfikatów. Tak się dzieje w przypadku operatora wózka widłowego, psychoterapeuty czy kierownika budowy. Jednak niezależnie od tego, na jakie stanowisko aplikujemy, warto skoncentrować się w swoim CV na umiejętnościach zawodowych, które są najbardziej cenione przez pracodawców i wymagane praktycznie na każdym stanowisku.
Pracownik biurowy – umiejętności zawodowe
Pracownicy biurowi są bardzo szeroką grupą, do której można zakwalifikować zarówno osoby pracujące w dziale finansów czy w dziale kadr, jak i na stanowisku sekretarki lub recepcjonisty. Istnieje pewna grupa umiejętności zawodowych, która jest potrzebna na wszystkich stanowiskach biurowych. Psychologowie i specjaliści do spraw zarządzania wymieniają następujące umiejętności pracowników biurowych:
- obsługa komputera oraz urządzeń peryferyjnych (drukarka, ksero, niszczarka do papieru), a także umiejętności cyfrowe (znajomość systemu SAP, CRM),
- bardzo dobra organizacja pracy własnej, a nawet wielozadaniowość (jednoczesne odbieranie telefonu i odpisywanie na maile staje się czasem codziennością pracownika biurowego),
- komunikatywność, przyjazne nastawienie do klientów, kontrahentów, współpracowników,
- znajomość języków obcych, a przede wszystkim angielskiego (zwykle na poziomie B2 lub C1).
Jak opisywać umiejętności zawodowe w CV?
Tworząc CV, zawsze powinniśmy dostosowywać je do konkretnego stanowiska pracy. W ogłoszeniu o pracę pracodawcy podają zwykle wymagania, w tym także wymagane umiejętności. Dobrze jest również zapoznać się ze stroną firmy, do której aplikujemy, a przede wszystkim z zakładką "kariera". W części "umiejętności" w swoim CV możemy odnieść się do wymagań pracodawców. Swoje kompetencje możemy także opisać w liście motywacyjnym, podając przykłady konkretnych sytuacji, w których dana zdolność była przydatna. W swoim życiorysie możemy też wpisać specjalne umiejętności, które są związane z konkretnym zawodem, na przykład umiejętność obsługi komputera w przypadku sekretarki lub ukończenie kursu kadr i płac na stanowisku w dziale finansowym. Najlepiej jest pisać konkretnie, zwłaszcza w przypadku umiejętności technicznych. Tak więc zamiast pisać "programowanie" napiszmy "umiejętność programowania w języku Java script, C# i Python". Jednocześnie warto pamiętać o tym, że CV nie powinno zajmować więcej niż jedną stronę A4, dlatego nadmierne rozpisywanie się nie jest dobre. Najlepiej pisać więc o tych umiejętnościach, które są potrzebne na danym stanowisku. Przykładowo, w pracy na produkcji prawo jazdy kategorii B raczej nie będzie potrzebne, jednak już na stanowisku przedstawiciela handlowego, prawo jazdy jest zwykle wymagane. Wszystko zależy od konkretnego ogłoszenia i od wymagań podanych na stronie firmy.
Zobacz wideo: Zdobądź serce pracodawcy oryginalnym CV
Zobacz także:
To był trudny rok szkolny. Czy praca nauczycieli jest po nim bardziej doceniania?
Mery Spolsky o debiucie literackim i tęsknocie za mamą. "Praca nad książką przywołała czarne myśli"
Autor: Adrian Adamczyk
Źródło zdjęcia głównego: Pisanie na laptopie