Na czym polega multitasking?

hiperplanowanie
Westend61/Getty Images
Źródło: Westend61
Multitasking, czyli wielozadaniowość, staje się coraz bardziej popularnym i modnym pojęciem. Pracodawcy coraz częściej poszukują pracowników, którzy potrafią robić jak najwięcej i to w jak najkrótszym czasie.

Praca zespołowa, elastyczność, zmieniające się wymagania, równoczesne odbieranie telefonów i odpisywanie na e-maile. To często codzienność wielu pracowników. Psychologowie uważają, że multitasking powoduje spadek efektywności pracowników i może wiązać się z wypaleniem zawodowym.

Co to jest multitasking?

Wielozadaniowość to pojęcie, które wywodzi się z branży informatycznej. Multitasking pojawił się w latach 90. XX wieku i wtedy też został spopularyzowany. Rozwój technologii pod koniec XX wieku wiązał się z elastycznością zadaniową, szybkim podejmowaniem decyzji oraz wykonywaniem kilku rzeczy jednocześnie. Współcześnie praca nie polega już na powtarzaniu tych samych czynności lub na ich odtwarzaniu. Coraz większe znaczenie ma wiedza, uczenie się i rozwijanie swoich umiejętności zawodowych. Co ważne, od pracowników oczekuje się zdobycia całego pakietu kompetencji. Z pojęciem multitaskingu wiąże się nowy sposób pracy, mobilność, telepraca, a także formuła 24–7–365, która polega na tym, że jesteśmy aktywni i dostępni dla pracodawcy przez cały czas. Odbieranie telefonów po godzinach i odpisywanie na maile w nocy to zjawiska coraz częściej występujące w wielu firmach, a zwłaszcza w korporacjach.

Jak odnaleźć się w pracy wielozadaniowej?

Niektórzy pracownicy czują, że robią dużo rzeczy jednocześnie, ale żadnego z zadań nie wykonują porządnie. Stawianie na jakość, a nie na ilość, jest zjawiskiem negatywnym. Można wymienić następujące porady dla osób pracujących wielozadaniowo:

  • dokładne planowanie i organizowanie swojego czasu,
    • tworzenie raportów i weryfikowanie listy zadań,
      • niezwracanie uwagi na "rozpraszacze", na przykład: media społecznościowe, rozmawiających znajomych, telefony,
        • rozmowa z pracodawcą na temat warunków pracy,
          • ocenianie swojej efektywności,
            • znalezienie swojego hobby, zrelaksowanie się po pracy.

              Niektóre formy wielozadaniowości są pomocne, ponieważ w trakcie rozmowy telefonicznej, możemy poszukiwać interesujących nas informacji w Internecie. Z drugiej strony, jednoczesne używanie telefonu i komputera może powodować rozproszenie uwagi i niezdolność do koncentracji na jednym zadaniu. W kulturze biznesowej, multitasking jest promowany i uważany za pomocny w codziennej pracy. Oczywiście, zależy na tym głównie pracodawcom, którzy chcą mieć wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy są elastyczni i otwarci na zmiany. Dlatego też codzienne radzenie sobie z wielozadaniowością, współcześnie może być nie tylko wyzwaniem, ale i koniecznością. Psychologowie i specjaliści do spraw zarządzania uważają, że kierownicy powinni ograniczyć przymus związany z natychmiastowym reagowaniem pracowników na maile lub telefony. W ten sposób podwładni będą mogli stać się bardziej zrelaksowani i odporni na stres. W trakcie ustalania celów nie należy zapominać o elastyczności i o tym, aby nie wyznaczać zbyt krótkich terminów realizacji zadań. Najbardziej efektywni pracownicy to nie ci, którzy działają wielozadaniowo, ale ci, którzy są zadowoleni z pracy, kierownictwa i atmosfery pracy.

              Czy multitasking jest korzystny?

              Nauka nie określa jednoznacznie, czy multitasking jest korzystny i efektywny. Zdaniem Silvermana, psychologa, multitasking pozwala na naukę wielu różnych ról i wiąże się ze zdobywaniem niezbędnych kompetencji. Silverman uważa także, że wielozadaniowcy są bardziej kreatywni i nie marnują czasu. Częsta zmiana zadań może być także uznana za satysfakcjonującą i zmniejsza znużenie. Badania psychologów z Uniwersytetu Stanford wykazały, że wielozadaniowcy, w porównaniu do osób wykonujących jedno zadanie, gorzej radzą sobie w testach na pamięć, na koncentrację oraz na przyswajanie sobie informacji. Wielozadaniowcy łatwiej się rozpraszają i tracą zdolność dużo energii na "przechodzenie" pomiędzy zadaniami. Zdaniem niektórych psychologów, osoby, które chcą zrobić dwie rzeczy na raz, potrzebują na nie dwa razy więcej czasu.

              Ponadto, w sytuacji wielozadaniowości, wzrasta poziom kortyzolu we krwi, czyli hormonu stresu. W konsekwencji nie potrafimy się skoncentrować na zadaniu, odczuwamy szybsze bicie serca i pojawia się uczucie przemęczenia. Warto zaznaczyć, że neurobiolodzy i neuropsychologowie wciąż badają różne rejony ludzkiego mózgu. Zdaniem polskiego psychologa, Santorskiego, wiele funkcji mózgowych jest wciąż niezbadanych, dlatego trudno mówić o konkretnych zaletach i wadach multitaskingu.

              Zobacz wideo: To się nazywa wszechstronność. Żonglowanie, kostka Rubika i monocykl na raz

              Zobacz także:

              Nauka w dobie pandemii. Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało wytyczne na nowy rok szkolny

              Ilona Wrońska i Leszek Lichota stworzyli glamping w Jaśliskach. "Ilona od rana ciężko pracuje fizycznie"

              Powstaje coraz więcej kanałów edukacyjnych w Internecie. "Wiedzę staramy się okraszać ciekawostkami"

              Bibliografia:

              1. Asterski W., Chojnacki W., „Wielozawodowość i wielozadaniowość nowymi wyzwaniami dla kształcenia studentów” [w:] Nowe wyzwania w zarządzaniu w erze społeczeństwa informacyjnego , red. W. Harasim, Wyższa Szkoła Promocji, Mediów i Show Businessu, Warszawa 2016.

              2. Buser, T., Peter, N., Multitasking: productivity effects and gender differences , nr 11-044/3, Tinbergen Institute Discussion Paper, 2011.

              Autor: Adrian Adamczyk

              Źródło zdjęcia głównego: Westend61

              podziel się:

              Pozostałe wiadomości