Na 13 marca 2020 roku Borys Wolszczak miał wykupioną wycieczkę autokarową do Francji, jednak z powodu pandemii koronawirusa postanowił zrezygnować z wyjazdu. O swojej decyzji poinformował biuro podróży, które odpowiedziało, że anuluje rezerwację, ale nie zamierza zwracać pieniędzy, ponieważ wycieczka odbyła się planowo.
Firma zawiadomiła mnie, cytuję: 'W dniu dzisiejszym potwierdziliśmy informację, że wszystko normalnie się odbywa, zarówno ośrodki narciarskie, rezydencje i lokale są otwarte'
- opowiada pan Borys w rozmowie z Dzień Dobry TVN.
Nadzwyczajne okoliczności
Czy - mimo stanowiska biura podróży - należy się zwrot kosztów wycieczki? Zdaniem adwokat Elizy Kuny, tak. Zapewnia to ustawa o imprezach turystycznych oraz powiązanych usługach turystycznych. Zgodnie z nią, można otrzymać zwrot wpłat dokonanych na poczet wycieczki, jeśli "wystąpią nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności, które mogą znacząco wpłynąć na przewóz podróżnych i realizację imprezy turystycznej w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie".
Nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności obejmują m.in. znaczące zagrożenie dla zdrowia ludzkiego, w postaci wybuchu epidemii poważnej choroby w docelowym miejscu podróży.
Odstąpienie od umowy
Osoby, które zdecydują się nie jechać na wycieczkę powinny złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Można to zrobić drogą mailową lub listownie.
W oświadczeniu należy wykazać:
- że występują nieuniknione i nadzwyczajne okoliczności w miejscu docelowym lub jego najbliższym sąsiedztwie
- okoliczności te mają znaczący wpływ na realizację imprezy turystycznej lub
- mają znaczący wpływ na przewóz podróżnych do miejsca docelowego.
Biuro podróży powinno zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni
- wyjaśnia prawniczka Eliza Kuna w studiu Dzień Dobry TVN.
>>> Zobacz także:
- Polska badaczka o koronawirusie: "Prawdopodobnie będzie to jedno z sezonowych zachorowań"
- Wszystko, co musisz wiedzieć o koronawirusie i sytuacji w Polsce
- Festiwal Filmowy Cannes 2020 przełożony. Kiedy się odbędzie? "Bierzemy pod uwagę kilka scenariuszy"
Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.
Autor: Iza Dorf