Twoje dziecko ma gorączkę. Czy przychodnia może odmówić przyjęcia?

Chore dziecko dostaje syrop na kaszel na łyżeczce
grinvalds/Getty Images
Źródło: iStockphoto
Sezon grypowy trwa w najlepsze, w szkołach choruje coraz więcej dzieci, a lekarze przepełnieni są pracą. Co robić, gdy nasza pociecha gorączkuje, a przychodnia odmawia wizyty. Czy jest to zgodne z prawem pacjenta?

Chore dziecko – przychodnia odmówiła wizyty

Już przed świętami grypa dała o sobie znać, a dzieci w szkołach i przedszkolach lawinowo zaczęły chorować. Okres przeziębień wciąż trwa, a rodzice, w obawie o zdrowie maluchów, dzwonią do przychodni i szukają pomocy. Jedna z matek usłyszała, że pomimo wysokiej gorączki u dziecka, lekarz nie przyjmuje go na wizytę, gdyż brakuje miejsc. Dodatkowo mały pacjent z pogarszającym się stanem zdrowia został skierowany do placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Oburzona pacjentka nie zostawiła sprawy bez reakcji. Sytuację tę zgłosiła do Rzecznika Praw Pacjenta. Jak się okazało, miała całkowitą rację, bowiem doszło do naruszenia prawa. Zgodnie z obowiązkami lekarz powinien udzielić dziecku natychmiastowej pomocy.

Prawo pacjenta – wizyta dziecka u lekarza

Zgodnie z polskim prawem, jakie przysługuje pacjentom, przychodnia musi przyjąć gorączkujące dziecko jeszcze tego samego dnia, w którym zgłosi się o pomoc. Maluchy powinny być przebadane nawet jeśli w placówkach brakuje miejsc.

Jak do sytuacji sprzed kilku tygodni odnosi się Rzecznik Praw Pacjenta?

- Działanie przychodni było nieprawidłowe. Przychodnia powinna poinformować matkę o zasadach rejestracji, ocenić stan zdrowia dziecka i umożliwić rejestrację dziecka na wizytę. Przychodnia nie może również odesłać pacjenta, by skorzystał z nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej.

Co więcej, rzecznik zalecił przychodni, by opracowała odpowiednie procedury, a także zmiany w regulaminie organizacyjnym. Ponadto zwrócił uwagę na to, że personel powinien być przeszkolony, tak aby w przypadku przepełnienia placówki opracować sprawiedliwy system kolejności przyjęć. Pracownicy rejestracji nie powinni więc decydować o dostępie do lekarza, lecz rzetelnie wykonywać swoje obowiązki. Placówki POZ są czynne w dni robocze od 8.00 do 18.00. Jeżeli pacjent zgłosi się w tych godzinach do przychodzi, lekarz powinien sam ocenić stan zdrowia dziecka i podjąć decyzje, co dalej.

Jesteśmy serwisem kobiecym i tworzymy dla Was treści związane ze stylem życia. Pamiętamy jednak o sytuacji w Ukrainie. Chcesz pomóc? Sprawdź, co możesz zrobić. Pomoc. Informacje. Porady.

Zobacz także:

podziel się:

Pozostałe wiadomości