Sytuacje, kiedy nie należy korzystać z telefonu
Telefon komórkowy jest z nami niemal bez przerwy, są jednak sytuacje, kiedy po prostu nie wypada go odebrać. Pamiętajmy, by zawsze wyciszać go w teatrze, kinie i operze. Podobnie postępujemy w restauracji - nie należy kłaść telefonu na stole i używać go w czasie posiłku. Ta sama zasada dotyczy sytuacji, kiedy mamy w domu gościa. Jeśli telefon natrętnie dzwoni, lepiej poprosić jednego z domowników, aby go odebrał.
Odbieranie telefonu
Zdaniem dr Ireny Kamińskiej Radomskiej, telefon należy odebrać maksymalnie po trzech sygnałach. Witając dzwoniącego, wystarczy powiedzieć "słucham". W przypadku rozmowy biznesowej warto też dodać swoje imię i nazwisko.
>>> Zobacz także:
- Savoir vivre w biznesie – zasady etykiety biznesowej
- Jak z klasą poderwać kobietę?
- Nieproszony gość. Jak się go pozbyć?
Jeśli podczas rozmowy telefonicznej, zadzwoni drugi telefon, to nie zrzucamy tego połączenia, ponieważ dzwoniący poczuje się zignorowany. Zamiast tego, lepszym rozwiązaniem jest przeprosić osobę, z którą rozmawiamy, odebrać drugi telefon i poinformować, że oddzwonimy.
Jeśli w danym momencie nie możemy odebrać telefonu, to starajmy się oddzwonić.
Z osobami, które nie są naszymi krewnymi i przyjaciółmi należy rozmawiać maksymalnie krótko, tylko, aby załatwić sprawę. Jeśli chcemy dłużej porozmawiać, możemy umówić się na spotkanie.
Dzwonienie
Gdy dzwonimy do kogoś, to zawsze się witamy i przedstawiamy. Nie należy dzwonić do kogoś wcześniej niż o 9.00 rano i później niż o 22.00 wieczorem. Wyjątkiem są sytuacje kryzysowe lub gdy nasza rozmowa telefoniczna wyraźnie leży w interesie osoby, do której dzwonimy.
Inne zasady telefonicznego savoir vivre
- Gdy znajdujemy się w miejscu publicznym, np. w autobusie, nie powinniśmy prowadzić długich i głośnych rozmów, zwłaszcza na intymne tematy.
- Rozmowę kończy ten, kto zadzwonił. Jeżeli chce ją skończyć osoba, która odebrała telefon, to powinna przeprosić i podać powód zakończenia rozmowy.
- Nietaktem jest jedzenie podczas rozmowy telefonicznej.
- Jeżeli rozmowa zostanie przerwana, to dzwoni ta osoba, która ją zainicjowała.
- Gdy ktoś w naszym otoczeniu rozmawia przez telefon, to nie zadajemy mu w tym samym momencie pytań i nie hałasujemy.
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN