Telefoniczny savoir vivre. Co robić, aby nie popełnić gafy?

Podczas rozmowy przez telefon łatwo popełnić gafę. Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy dr Irenę Kamińską Radomską, aby opowiedziała o zasadach telefonicznego savoir vivre.

Sytuacje, kiedy nie należy korzystać z telefonu

Telefon komórkowy jest z nami niemal bez przerwy, są jednak sytuacje, kiedy po prostu nie wypada go odebrać. Pamiętajmy, by zawsze wyciszać go w teatrze, kinie i operze. Podobnie postępujemy w restauracji - nie należy kłaść telefonu na stole i używać go w czasie posiłku. Ta sama zasada dotyczy sytuacji, kiedy mamy w domu gościa. Jeśli telefon natrętnie dzwoni, lepiej poprosić jednego z domowników, aby go odebrał.

Odbieranie telefonu

Zdaniem dr Ireny Kamińskiej Radomskiej, telefon należy odebrać maksymalnie po trzech sygnałach. Witając dzwoniącego, wystarczy powiedzieć "słucham". W przypadku rozmowy biznesowej warto też dodać swoje imię i nazwisko.

>>> Zobacz także:

Jeśli podczas rozmowy telefonicznej, zadzwoni drugi telefon, to nie zrzucamy tego połączenia, ponieważ dzwoniący poczuje się zignorowany. Zamiast tego, lepszym rozwiązaniem jest przeprosić osobę, z którą rozmawiamy, odebrać drugi telefon i poinformować, że oddzwonimy.

Jeśli w danym momencie nie możemy odebrać telefonu, to starajmy się oddzwonić.

Z osobami, które nie są naszymi krewnymi i przyjaciółmi należy rozmawiać maksymalnie krótko, tylko, aby załatwić sprawę. Jeśli chcemy dłużej porozmawiać, możemy umówić się na spotkanie.

Dzwonienie

Gdy dzwonimy do kogoś, to zawsze się witamy i przedstawiamy. Nie należy dzwonić do kogoś wcześniej niż o 9.00 rano i później niż o 22.00 wieczorem. Wyjątkiem są sytuacje kryzysowe lub gdy nasza rozmowa telefoniczna wyraźnie leży w interesie osoby, do której dzwonimy.

Inne zasady telefonicznego savoir vivre

  • Gdy znajdujemy się w miejscu publicznym, np. w autobusie, nie powinniśmy prowadzić długich i głośnych rozmów, zwłaszcza na intymne tematy.
  • Rozmowę kończy ten, kto zadzwonił. Jeżeli chce ją skończyć osoba, która odebrała telefon, to powinna przeprosić i podać powód zakończenia rozmowy.
  • Nietaktem jest jedzenie podczas rozmowy telefonicznej.
  • Jeżeli rozmowa zostanie przerwana, to dzwoni ta osoba, która ją zainicjowała.
  • Gdy ktoś w naszym otoczeniu rozmawia przez telefon, to nie zadajemy mu w tym samym momencie pytań i nie hałasujemy.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości