Porady

Telefoniczny savoir vivre. Co robić, aby nie popełnić gafy?

Porady

Telefoniczny savoir vivre. Co robić, aby nie popełnić gafy?

Podczas rozmowy przez telefon łatwo popełnić gafę. Do Dzień Dobry TVN zaprosiliśmy dr Irenę Kamińską Radomską, aby opowiedziała o zasadach telefonicznego savoir vivre.

Sytuacje, kiedy nie należy korzystać z telefonu

Telefon komórkowy jest z nami niemal bez przerwy, są jednak sytuacje, kiedy po prostu nie wypada go odebrać. Pamiętajmy, by zawsze wyciszać go w teatrze, kinie i operze. Podobnie postępujemy w restauracji - nie należy kłaść telefonu na stole i używać go w czasie posiłku. Ta sama zasada dotyczy sytuacji, kiedy mamy w domu gościa. Jeśli telefon natrętnie dzwoni, lepiej poprosić jednego z domowników, aby go odebrał.

Odbieranie telefonu

Zdaniem dr Ireny Kamińskiej Radomskiej, telefon należy odebrać maksymalnie po trzech sygnałach. Witając dzwoniącego, wystarczy powiedzieć "słucham". W przypadku rozmowy biznesowej warto też dodać swoje imię i nazwisko.

>>> Zobacz także:

Jeśli podczas rozmowy telefonicznej, zadzwoni drugi telefon, to nie zrzucamy tego połączenia, ponieważ dzwoniący poczuje się zignorowany. Zamiast tego, lepszym rozwiązaniem jest przeprosić osobę, z którą rozmawiamy, odebrać drugi telefon i poinformować, że oddzwonimy.

Jeśli w danym momencie nie możemy odebrać telefonu, to starajmy się oddzwonić.

Z osobami, które nie są naszymi krewnymi i przyjaciółmi należy rozmawiać maksymalnie krótko, tylko, aby załatwić sprawę. Jeśli chcemy dłużej porozmawiać, możemy umówić się na spotkanie.

Dzwonienie

Gdy dzwonimy do kogoś, to zawsze się witamy i przedstawiamy. Nie należy dzwonić do kogoś wcześniej niż o 9.00 rano i później niż o 22.00 wieczorem. Wyjątkiem są sytuacje kryzysowe lub gdy nasza rozmowa telefoniczna wyraźnie leży w interesie osoby, do której dzwonimy.

Inne zasady telefonicznego savoir vivre

  • Gdy znajdujemy się w miejscu publicznym, np. w autobusie, nie powinniśmy prowadzić długich i głośnych rozmów, zwłaszcza na intymne tematy.
  • Rozmowę kończy ten, kto zadzwonił. Jeżeli chce ją skończyć osoba, która odebrała telefon, to powinna przeprosić i podać powód zakończenia rozmowy.
  • Nietaktem jest jedzenie podczas rozmowy telefonicznej.
  • Jeżeli rozmowa zostanie przerwana, to dzwoni ta osoba, która ją zainicjowała.
  • Gdy ktoś w naszym otoczeniu rozmawia przez telefon, to nie zadajemy mu w tym samym momencie pytań i nie hałasujemy.

Co sądzisz o tym artykule?
66
8
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0