Savoir vivre w pracy – normy i zasady postępowania w biurze

Dobre maniery są bardzo potrzebne na wielu płaszczyznach życia człowieka. Dają wskazówki, jak okazywać szacunek i pomagają w komunikacji. Dzięki przestrzeganiu pewnych zasad można pokazać się z dobrej strony. Savoir vivre w pracy również jest niezwykle ważny. W końcu ze współpracownikami spędza się często większą część życia. Jakie są zasady savoir vivre w pracy? I jak radzić sobie z kimś, kto jest nieuczciwy i niekoleżeński? W studiu Dzień Dobry TVN gościliśmy psycholog biznesu Iwonę Golonko.

Wiele osób myli pojęcia takie jak etyka pracy z kulturą osobistą w miejscu pracy. Pierwszy termin, czyli „etyka pracy” odnosi się do działań związanych merytorycznie z samą pracą i pewnymi normami moralnymi, które w niej obowiązują – np. lekarz nie może umyślnie szkodzić pacjentowi, ponieważ jest to nieetyczne (niemoralne) i całkowicie sprzeczne z istotą jego zawodu. Kultura pracy przedstawia zbiór zasad i norm dobrego wychowania. Codzienne relacje służbowe opierają się na dobrych manierach i respektowaniu potrzeb innych osób.

>>> Zobacz też: Jak wygląda polski rynek pracy i kogo wspiera polityka rynku pracy?

Zasady savoir-vivre w pracy

Istnieją określone zasady, jak zachowywać się w pracy. Dotyczą one niemal wszystkich zawodów i są dość uniwersalne. Miejscem, gdzie savoir-vivre w pracy lub jego brak najbardziej daje o sobie znać, jest biuro. To właśnie na jego przykładzie najlepiej opisać dobre wychowanie w pracy, oraz to, co robić można a czego nie wypada.

>>> Zobacz też: Jak zostać milionerem? "Pochodzę z biednej rodziny, a osiągnąłem sukces!"

Kultura pracy – relacje z innymi pracownikami

Istnieje szereg zasad savoir-vivre w pracy, które odnoszą się do relacji ze współpracownikami i ogólnego zachowania w biurze, oto kilka z nich:

>>> Zobacz też: Jak być szczęśliwym w pracy?

  • Sprawy prywatne – nie rozmawiamy na ich temat w biurze, o tyle, o ile nikt nie zacznie takiego tematu i nie zapyta o zdanie w podobnej kwestii. Należy pamiętać, że wyciąganie prywatnych szczegółów życia może wprawić innych ludzi w zakłopotanie (np.seks, poważne choroby, śmierć bliskich osób itp.). W przypadku, kiedy członek zespołu ciężko zachoruje lub umrze ktoś bliski, nie należy pouczać, krytykować i oceniać, a jedynie okazać współczucie i zaoferować pomoc.
  • Częste uśmiechy – pomogą rozładować napięcie i okazać innym osobom swoje przyjazne zamiary.
  • Higiena osobista etykieta w pracy nie pozwala na zaniedbania higieniczne. Zapach potu, nieświeży oddech lub tłuste włosy sprawiają, że inne osoby zaczną postrzegać pracownika jako uciążliwego i kłopotliwego. Wobec zaniedbań higienicznych nawet największy profesjonalizm zaczyna blednąć. Przed pójściem do pracy należy wziąć prysznic, użyć dezodorantu i umyć włosy, jeśli są brudne.
  • Dyskrecja – nie wolno czytać tego, co ktoś ma na monitorze, notatek leżących na biurku itp. Zasady i normy zachowania w miejscu pracy mówią również, że w przypadku podsłuchania prywatnej rozmowy telefonicznej bądź odbytej z innym pracownikiem, należy zachować w tajemnicy to, co się usłyszało.
  • Choroba – gdy jest się przeziębionym lub poważnie chorym, należy pozostać w domu - nie można zarażać innych. Poza tym nasza wydajność w czasie chorowania jest o wiele niższa. Warto więc iść na krótkie L4 i pozostać w domu, zamiast narażać inne osoby.
  • Szacunek – należy go okazywać innym osobom. Zwracając się do współpracowników nie używać zgrubień. Nie mówić do innych i o innych po nazwisku.
  • Obgadywanie innych – absolutnie zabronione! Świadczy o braku kultury i profesjonalizmu, psuje relacje w pracy.
  • Spóźnienia – do pracy nie wolno się spóźniać. Jednak jeśli ma to się już zdarzyć, zasady zachowania w pracy mówią, że należy zadzwonić do przełożonego, przeprosić i krótko się wytłumaczyć.

>>> Zobacz też: Jak praca w korporacji wpływa na nasze zdrowie?

Telefon prywatny w biurze – zasady korzystania

Nie ma nic nadzwyczajnego w tym, że pracownik przynosi do pracy telefon prywatny. Najlepiej jest jednak w ogóle z niego nie korzystać. Niestety nie zawsze jest to możliwe, szczególnie w przypadku, kiedy pracownik ma dzieci. Po przyjściu do pracy należy telefon wyciszyć i pozostawić wyłącznie wibracje. Nagły dzwonek w telefonie może przestraszyć inne osoby lub wywoływać ich irytację. Głośny sygnał skutecznie wybija współpracowników ze skupienia i drażni. Bardzo niepożądane zachowanie w pracy to również rozmawianie przez telefon na prywatne tematy przy innych. Gdy pracownik chce odebrać telefon w biurze, powinien wyjść i przeprowadzić krótką rozmowę w miejscu, w którym nikomu nie będzie przeszkadzał.

Porządek na biurku i wokół niego

Uporządkowane i czyste biurko świadczy dobrze o pracowniku, który przy nim pracuje. Według korporacyjnego savoir vivre’u porządek na biurku jest bardzo ważny. Bałagan, porozrzucane dokumenty, brudne kubki po kawie lub gruba warstwa kurzu na laptopie mogą przeszkadzać innym pracownikom. Porządek na stanowisku służbowym to jedna z zasad współżycia społecznego w pracy. Jest bardzo ważna w przypadku, kiedy przy biurku bywają klienci lub petenci – musi być czyste, a rzeczy na nim estetycznie ułożone.

Słuchanie muzyki

W niektórych miejscach muzyka jest akceptowana. Niezbyt głośne radio czasem nawet pozwala lepiej się skupić. Czasem pracownicy umawiają się również, że jedna z osób w biurze puszcza określoną muzykę, która jest przez wszystkich lubiana. Najgorsze są te przypadki, kiedy przy ogólnej ciszy jeden z pracowników włącza sobie muzykę i nie ma słuchawek. Ulubiona dla kogoś muzyka, innych może drażnić, rozpraszać i ogólnie zakłócać pracę. Savoir-vivre w pracy każe w takich przypadkach zakładać słuchawki, o tyle, o ile można to zrobić ze względu na charakter pracy.

Jedzenie w miejscu pracy

Etykieta w pracy wymaga spożywania posiłków jedynie w miejscach do tego przeznaczonych, czyli pomieszczeniach socjalnych lub kantynach pracowniczych. Niektórym osobom może przeszkadzać zapach jedzenia. Najlepiej już na początku pracy w danym miejscu zapytać, czy dozwolone jest spożywanie posiłków przy biurku. W niektórych miejscach panuje mniej formalna atmosfera i ogół pracowników akceptuje spożywanie posiłków przy biurku. Elementem dobrych manier w pracy jest również nie spożywanie posiłków w obecności klientów lub wyższej kadry kierowniczej – chyba, że spotka się ją w właśnie w pokoju socjalnym, gdzie można wspólnie zjeść posiłek.

Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN

podziel się:

Pozostałe wiadomości