Przygotowując potrawy, nierzadko pojawia się pytanie: na czym najlepiej smażyć? Tłuszcz powinien być dostosowany przede wszystkim do czasu trwania i sposobu przyrządzania posiłku. Zdrowy olej do smażenia to m.in. rafinowany olej rzepakowy.

Smażenie należy do jednych z najpopularniejszych metod przyrządzania posiłków. Warto zatem dokładnie przemyśleć, jaki olej wybrać, aby potrawy były zdrowsze i wartościowe. W codziennej praktyce kulinarnej zaleca się stosować tłuszcze pochodzenia roślinnego, np. olej rzepakowy, oliwę z oliwek.

Więcej:

Na jakim oleju smażyć?

Smażenie jest rodzajem obróbki termicznej produktów żywnościowych, bardzo często wykorzystywanym w praktyce kulinarnej. Jego podstawę stanowi użycie tłuszczu pochodzenia zwierzęcego bądź roślinnego. W trosce o zdrowie do przyrządzania posiłków zaleca się stosować ten drugi typ. Oleje te są mniej szkodliwe dla organizmu w porównaniu do zwierzęcych, jak np. smalec, słonina, łój.

Tłuszcz należy dobrać odpowiednio do sposobu oraz czasu obróbki potraw, gdyż jedne z nich znajdują zastosowanie do krótkiego smażenia, inne przeznaczone są do długiej obróbki. Najlepszy olej to ten o wysokiej odporności na działanie wysokich temperatur oraz na zachodzące w nich procesy. Powinien zawierać głównie nasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Ważne jest, aby został poddany rafinacji oraz odznaczał się wysoką temperaturą dymienia (minimum 180°C), rozumianą jako moment rozpoczęcia rozpadu tłuszczu na szkodliwe dla zdrowia związki, czemu towarzyszy utrata wartości odżywczych.

Olej rzepakowy do smażenia

Olej rzepakowy do smażenia to popularny rodzaj tłuszczu pochodzenia roślinnego. Jest bogatym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, które wykazują dobroczynny wpływ na zdrowie. Dodatkowo cechuje się wysokim punktem dymienia. Zawiera on jednak dużą ilość wielonienasyconych tłuszczów podatnych na degradację (rozpad) w wyniku działania wysokich temperatur. Na rynku można znaleźć dwa typy oleju rzepakowego: tłoczony na zimno i rafinowany. Pierwszy z nich zaleca się wykorzystywać wyłącznie do krótkiego podsmażania, natomiast ten drugi – do dłuższego smażenia potraw, np. ryb, mięsa, warzyw.

Czy można smażyć na oliwie z oliwek?

Oliwa z oliwek jest uznawana za jeden ze zdrowszych tłuszczów, który zdobył szczególnie dużą popularność w kuchni śródziemnomorskiej. W swoim składzie zawiera związki o udowodnionych właściwościach antyoksydacyjnych, które działają przeciwzapalnie i opóźniają procesy starzenia się skóry. Występujące w niej jednonienasycone kwasy tłuszczowe obniżają poziom tzw. złego cholesterolu, przeciwdziałają rozwojowi miażdżycy oraz usprawniają pracę serca i mózgu. Produkt ten znajduje szerokie zastosowanie w kulinariach. Czy jednak oliwa z oliwek nadaje się do smażenia? Ten rodzaj tłuszczu można wykorzystywać tylko w niewielkiej ilości. Nie nadaje się do obróbki żywności w głębokim tłuszczu. Doskonale sprawdza się jednak jako dodatek na surowo do rozmaitych potraw, sałatek i sosów, wzbogacając nie tylko ich smak, ale również dodając im wartości odżywczych.

Olej kokosowy rafinowany do smażenia

Olej kokosowy nadaje się do smażenia, nawet długotrwałego, pod warunkiem, że został poddany procesom rafinacji. Uważa się, że ten rodzaj tłuszczu nie prowadzi do szkodliwego dla zdrowia wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, odpowiedzialnego za wywoływanie miażdżycy. Olej kokosowy rafinowany doskonale sprawdza się w przygotowywaniu zarówno słodkich, jak i wytrawnych potraw, np. ryb, warzyw, naleśników, placków i racuchów.

Zobacz film: Chałka ze smażoną wołowiną. Źródło: Dzień Dobry TVN

Czy można stosować masło do smażenia?

Smażenie na maśle jest możliwe, jednak należy przestrzegać kilku podstawowych zasad. Tłuszcz ten nadaje się wyłącznie do szybkiego, krótkotrwałego smażenia, najlepiej w niskiej temperaturze – wówczas nie jest szkodliwy dla zdrowia. W innym przypadku dochodzi do jego palenia się, co skutkuje powstaniem rakotwórczych substancji. Zalecanym produktem jest masło klarowane – oczyszczone z białek oraz zawierające nasycone i jednonienasycone kwasy tłuszczowe. Dodatkowo ma ono wysoką temperaturę dymienia. Dzięki temu może być bezpiecznie stosowane do dłuższego smażenia.

Smażenie różnych potraw – wskazówki

Do smażenia poszczególnych rodzajów potraw stosuje się odpowiednie tłuszcze.

  • Frytki należy smażyć w głębokim tłuszczu. W tym celu najlepiej sprawdzą się te rafinowane: olej rzepakowy bądź słonecznikowy.
  • Łososia zaleca się smażyć na maśle klarowanym bądź oleju roślinnym – rzepakowym lub kokosowym.
  • W przypadku kotletów sprawdzi się smażenie na smalcu. Zalecane jest również wykorzystanie masła klarowanego bądź dowolnego rafinowanego oleju roślinnego.

Co sądzisz o tym artykule?
63
7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0