Profilaktyka zdrowia

Jak zacząć morsować? Zobaczcie, jak robi to Ferenstein-Kraśko

Morsowanie to praktyka medycyny naturalnej polegająca na zanurzaniu się w bardzo zimnej wodzie. Takie zimowe kąpiele niosą zaskakująco wiele korzyści dla organizmu człowieka, poprawiając zdrowie i odporność. Jak przygotować się do morsowania? Jakie są jego zalety, a jakie przeciwskazania?

  • Jak przygotować się do morsowania?
  • Morsowanie, zalety – co daje morsowanie?
  • Morsowanie – przeciwwskazania. Kiedy lepiej zrezygnować z morsowania?
  • Morsowanie dla początkujących – jak zacząć morsować?


Zobacz też: Piramida długowieczności - czyli jak żyć 120 lat?


Na czym właściwie polega morsowanie ? Jest to krótkotrwałe zanurzanie swojego ciała w lodowatej wodzie jeziora, morza lub innego zbiornika wodnego. Ma to na celu pobudzenie organizmu do reakcji obronnej na bardzo niską temperaturę, co prowadzi do polepszenia krążenia krwi oraz zwiększenia odporności. Wiele osób uważa, że takie kąpiele wpływają korzystnie nie tylko na ciało, ale i umysł, pomagając np. przełamywać strach. Zazwyczaj „Morsy”, czyli osobą praktykujące morsowanie, organizują wspólne, grupowe wchodzenie do wody. Kąpiele te nie są więc jedynie elementem dbania o zdrowie, ale i rozrywką czy rodzajem hobby. By zacząć, wystarczą jedynie odpowiednie akcesoria do morsowania , czyli buty, czapka i rękawiczki.

Jak przygotować się do morsowania?

Patrząc na grupę zmarzniętych osób, wchodzących w zimie do zbiornika lodowatej wody, nasuwa się jedno pytanie: „ czy morsowanie jest zdrowe? ” Kąpiele w zimnej wodzie niosą ze sobą szereg korzyści dla zdrowia, jednak by morsowanie rzeczywiście spełniało swoją rolę, należy przestrzegać kilku ważnych zasad. Do wody można tylko wejść nie na dłużej niż kilka minut, a długość pobytu w zbiorniku zależy od stopnia zaawansowania „Morsa”. Najlepiej stosować się do zasady mówiącej, że kąpiel powinna trwać tyle minut, ile stopni ma woda. Jeśli więc temperatura wody wynosi około 1 stopnia, można przebywać w niej minutę, jeżeli 5 stopni – nie dłużej niż 5 minut itd. Morsowanie pierwszy raz może sprawić bowiem nie lada wyzwanie. Jak często można morsować? Częstotliwość kąpieli zależy również od zaawansowania kąpiącego się oraz od temperatury wody. Na początku przygody z morsowaniem nie należy kąpać się częściej niż raz w tygodniu, a w najzimniejszych miesiącach nie częściej niż 2 razy w miesiącu. Bardzo ważna jest również odpowiednia rozgrzewka przed morsowaniem – 20-minutowa gimnastyka lub bieg pomogą wzmocnić mechanizm termoregulacji i dotlenić organizm.

Morsowanie, zalety – co daje morsowanie?

Kąpiele w zimnej wodzie, jako walka z wieloma chorobami, były stosowane już w średniowieczu. Współcześni lekarze porównują je do krioterapii, czyli leczenia zimnem. Zanurzenie się w lodowatej wodzie, w wyniku skurczu naczyń krwionośnych, znacznie poprawia krążenie krwi, co korzystnie wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Lista pozytywnych efektów, jakie niesie ze sobą morsowanie, jest bardzo długa. Przede wszystkim zwiększa się odporność człowieka, poprawia się wydolność jego układu sercowo-naczyniowego oraz polepsza ukrwienie skóry. Kąpiele w zimnej wodzie stanowią również pomoc w walce z różnorodnymi chorobami dermatologicznymi i alergicznymi. Morsowanie przyśpiesza również pracę serca, co powoduje lepsze ukrwienie tkanek, a tym samym organizm szybciej pozbywa się nadmiaru tkanki tłuszczowej, co ułatwia zrzucenie zbędnych kilogramów. Ponadto poprawia ono wygląd skóry – wygładza ją i ujędrnia.

Morsowanie – przeciwwskazania. Kiedy lepiej zrezygnować z morsowania?

Morsowanie nazywane jest „naturalną szczepionką”, bo pomaga w walce z wieloma chorobami. Istnieją jednak także różne przeciwwskazania do jego praktykowania. Przed decyzją o zimowych kąpielach najlepiej skontaktować się z lekarzem rodzinnym, który jest w stanie przewidzieć wywołane przez morsowanie negatywne skutki . Zimnych kąpieli unikać powinny osoby, które cierpią na problemy kardiologiczne, choroby układu krążenia, epilepsję, nadciśnienie czy takie schorzenia, jak borelioza. Co więcej, wiele osób stosuje morsowanie na przeziębienie. Jak wygląda zależność: morsowanie a stawy ? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Niska temperatury wody rzeczywiście może wpłynąć niekorzystnie na połączenia kości, jednak krótkotrwałe kąpiele poprzedzone rozgrzewką nie powinny im zaszkodzić. Kontrowersyjne jest również morsowanie dzieci . Wielu lekarzy uważa, że organizm dziecka ma zbyt niską odporność, by narażać go na tak inwazyjny „zabieg”. Nie powinno się więc poddawać lodowatym kąpielom dzieci poniżej 6. roku życia, a najlepiej poczekać z tym do wieku nastoletniego.

Morsowanie dla początkujących – jak zacząć morsować?

Morsować może każdy, dlatego liczba pasjonatów tej praktyki z roku na rok się rozrasta. Jak zacząć? Przede wszystkim należy skompletować odpowiedni ubiór. Podstawą są buty do morsowania . Najlepiej, aby wykonane były z mocnego tworzywa, które ochroni stopy przed skaleczeniem na ostrych kamieniach dna rzeki czy jeziora. Niektóre „morsy” zamiast butów wybierają specjalne, wykonane z neoprenu skarpety do morsowania. Zwiększają one komfort oraz swobodę ruchu pod wodą. Choć niektóre „Morsy” uważają, że podczas zimnych kąpieli dobrze jest mieć na sobie jak najmniej ubrań, to większość z nich dba o docieplenie głowy i dłoni. Niezbędne do tego będą ciepła czapka i rękawiczki do morsowania. Panie założyć mogą jedno- bądź dwuczęściowy strój kąpielowy, a dla panów najlepszym wyborem będą docieplające, neoprenowe spodenki do morsowania.

autor: Redakcja Dzień Dobry TVN
Co sądzisz o tym artykule?
15
9
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
1
11.02.2019
Mors
Neopreny i Neopreny jest to zupełnie niepotrzebne. Jeżeli ktoś rabie przerembel to ok ale samo wejscie do wody powinno odbywać się tylko w stroju typu kąpielówki.