ŠKODA Auto Lab – wiedza dla wszystkich
Bezpieczeństwo i technologia
Przed wyruszeniem na tor przechodzimy do Interaktywnego Centrum Bezpieczeństwa (Auto Lab). Z jego usług mogą korzystać wszyscy, którzy są zainteresowani podniesieniem świadomości w zakresie bezpieczeństwa na drodze, także osoby, które nie posiadają prawa jady.
Zobacz też: Na czym polega leasing on-line? >>>
Wystawa pozwala także niezmotoryzowanym uczestnikom ruchu drogowego: dzieciom, rowerzystom i pieszym dowiedzieć się np. ile metrów potrzebuje samochód, aby się zatrzymać, czy też, jak prędkość wpływa na moment zderzenia.
Centrum podzielone jest na 5 stref. W strefie „Bezpieczeństwo” możemy skorzystać z symulatora dachowania i symulatora zderzenia. Podczas kontrolowanego dachowania, na własnej skórze doświadczamy tego, co się dzieje z naszym ciałem podczas kilku obrotów auta. Możemy zaobserwować jak zachowują się przedmioty, które leżą niezabezpieczone w kabinie. Sprawdzamy, jak działają pasy bezpieczeństwa i jak je prawidłowo zapinać - tylko prawidłowo zapięte będą skutecznie nas chronić.
Zobacz też: Eksploatacja samochodu – ile kosztuje i co trzeba wymieniać? >>>
W strefie „Technologia” dowiadujemy się co to jest strefa zgniotu, jak działają poduszki powietrzne i nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w które wyposażone są samochody.
W strefie „Eko” poznajemy sposoby na to, jak jeździć ekonomicznie. Sprawdzamy się w symulatorze eko-jazdy, oraz dowiadujemy się na czym polega odzyskiwanie energii z hamowania. Zdobywamy wiedzę na temat nowoczesnych rozwiązań, którymi producenci samochodów wspierają kierowców w byciu eko.
W strefie „Bezpieczna podróż” – poznajemy triki pozwalające na zwiększenie przestrzeni bagażowej oraz zasady bezpiecznego pakowania.
Piąta strefa „Kino” przewidziana jest dla kinomaniaków – tu można chwilę odpocząć, zobaczyć filmy związane z tematyką bezpiecznej jazdy.
Zobacz też:
Czy opłaca się brać kredyt samochodowy?
Na początek o zasadach obowiązujących na torze
Kursy doszkalające w poznańskim ŠKODA Autodrom prowadzone są przez trenerów, którzy przeszli szkolenia z zakresu techniki jazdy i posiadają certyfikaty niemieckiego automobilklubu ADAC.
Na początku szkolenia dedykowany trener wyjaśnia nam podstawowe zasady bezpieczeństwa obowiązujące na torze. W szkoleniach za kierownicą mogą wziąć udział tylko osoby posiadające już prawo jazdy. Przed rozpoczęciem kursu popisujemy umowę, która precyzuje zasady obowiązujące na szkoleniu.
Mamy do dyspozycji kilka nowych modeli aut (mają nie więcej niż 8 miesięcy). Do wyboru są samochody z silnikami o różnych mocach, napędem na dwa lub cztery koła oraz z manualną lub automatyczną skrzynią biegów. Każdy kierowca komunikuje się z instruktorem za pomocą krótkofalówki, przez którą otrzymuje polecenia i cenne wskazówki dotyczące zadań wykonywanych na torze.
Zobacz też: Jakie są kategorie prawa jazdy? >>>
Tor jazdy ekstremalnej
Po wstępie teoretycznym oraz po dachowaniu w symulatorze, wyruszamy na tor poznańskiego autodromu. Przed nami kilka zadań - każde jest poprzedzone krótkim instruktażem. Podczas ich wykonywania, trener przypomina przez krótkofalówkę o najważniejszych zasadach, podpowiada, z jaką prędkością wykonujemy zadanie, kieruje nas na odpowiedni tor. Po kilku seriach zjeżdżamy na przerwę, podczas której omawiamy nasze zachowanie za kierownicą i dowiadujemy się jakie popełniliśmy błędy. Z tą wiedzą wracamy na tor, aby dopracować technikę i jak najlepiej wykonać manewr. Gdy uzyskamy zadowalające wyniki, przechodzimy do kolejnego zadania.
Podczas szkolenia I stopnia Safe Driving ćwiczymy poprawne zachowania podczas: hamowania awaryjnego, jazdy slalomem, prawidłowego omijania przeszkody i jazdy po okręgu. Omawiane szkolenie jest podstawowym z oferty i jednym z wielu z bogatego pakietu SKODA AUTO SZKOŁA. Siedmiogodzinny kurs można rozłożyć w czasie - podzielić na trzy krótsze treningi z oferty Mini, a po ukończeniu I stopnia bezpiecznej jazdy - pogłębiać umiejętności na kolejnych poziomach.
Hamowanie awaryjne – jak poprawnie je wykonać
Na początek nauka hamowania awaryjnego. Poznajemy tajniki prawidłowego wykonania tego, bardzo ważnego, manewru. Dowiadujemy się, jak zachowuje się auto podczas gwałtownego wciśnięcia pedału hamulca, jak działa system ABS w zależności od nawierzchni oraz, jaki wpływ na drogę hamowania ma prędkość. Testujemy hamowanie rozpędzając auto do różnych prędkości. Szybkość z jaką jedziemy jest niezwykle ważna. Dowiadujemy się, że przy prędkości 30 km/h droga hamowania wyniesie około 15 m, podwoi się ona już przy prędkości 50 km/h, przy 70 km/h wydłuży się do ponad 50 m, a przy 90 km/h wyniesie aż 80 m!
Slalom – najważniejsze zasady podczas pokonywania zakrętów
Kolejnym etapem szkolenia jest slalom. Tu uczymy się prawidłowo przejechać serię zakrętów i dowiadujemy się, jak ważne jest prawidłowe ułożenie rąk na kierownicy. Zdobywamy też ważne informacje na temat tego, na co zwracać uwagę na drodze i jak bezpiecznie pokonywać zakręty.
Omijanie przeszkody – jak zrobić to bezpiecznie i wyjść z poślizgu
Przy tym zadaniu łączymy wiedzę z wcześniejszych ćwiczeń - hamowania awaryjnego i jazdy slalomem. Naszym celem jest ominąć przeszkodę, którą jest kurtyna wodna. Zadanie wykonujemy przy różnych prędkościach. Dla utrudnienia, za pomocą tzw. szarpaka, zostajemy wprowadzeni w poślizg nadsterowny. Szarpak to specjalne urządzenie, przypominające platformę wbudowaną w pas jezdni, które automatycznie wprowadza auto w poślizg. Zadaniem kierowcy jest opanowanie samochodu i bezpieczne wyprowadzenie auta z trudnej sytuacji.
Okrąg – jazda po niekończącym się zakręcie
Okrąg to jazda po „niekończącym się zakręcie”. Uczymy się tu radzić sobie np. z utratą przyczepności osi przedniej lub tylnej. Dzięki matom imitującym śliskie podłoże, doświadczamy jazdy w trudnych warunkach.
Dzięki szkoleniu dowiadujemy się jak auto zachowuje się w różnych warunkach drogowych, na suchej i śliskiej nawierzchni. Testujemy, jak samochód reaguje przy różnej dynamice jazdy, zmiennej sile i szybkości wciskania hamulca. Zdobywamy też cenne informacje na temat wychodzenia z poślizgu, jazdy „na sprzęgle”, czy wydłużania się długości hamowania wraz ze wzrostem prędkości jazdy. Koszty szkolenia z zakresu bezpiecznej jazdy zaczynają się od 299 zł. Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa mogą uzyskać dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Bonifikata, w wysokości ponad 80 procent od ceny wyjściowej, jest przewidziana dla przedsiębiorców i pracowników firm z wyłączeniem tych, które są zarejestrowane w województwie mazowieckim i pomorskim. Wiedza i umiejętności zdobyte podczas kilkugodzinnego szkolenia są jednak bezcenne, bo przecież nie sposób wycenić bezpieczeństwa.
fot. Skoda
Autor: Redakcja Dzień Dobry TVN