Psychologia

Jak znieść rozłąkę z bliskimi? Psycholog: "Tęsknota nie jest deficytem, który można od razu uzupełnić"

Psychologia

Jak znieść rozłąkę z bliskimi? Psycholog: "Tęsknota nie jest deficytem, który można od razu uzupełnić"

Anna Skura zakaziła się koronawirusem. Blogerka zdecydowała się na izolację i rozłąkę z mężem oraz dwuletnią córką. Jak radzić sobie z tęsknotą? O tym mówił Szymon Kukanow, psycholog i psychotraumatolog, wykładowca Uczelni Łazarskiego.

Anna Skura ma koronawirusa

Anna Skura, prowadząca blog What Anna Wears, otrzymała pozytywny wynik testu na Covid-19. Straciła smak i węch, boli ją głowa, nie ma natomiast kaszlu i gorączki. Test zrobiła na początku ubiegłego tygodnia w punkcie Drive-Thru. Do tej pory nikt z Sanepidu się z nią nie kontaktował.  

Postanowiła, że bezpieczniej będzie, jak mąż razem z dwuletnią córką Melody wyjadą.

Na swoją odpowiedzialność tę izolację odbyłam 

- mówi Anna Skura.

Jak przyznała, nie spodziewała się, że tak mocno przeżyję tę izolację. Wprawdzie często wyjeżdża w podróże bez córki, ale tym razem jest inaczej. 

Co innego podróżować po świecie, widzieć nowe rzeczy niż oglądać puste łóżeczko mojej córeczki, której ciągle nie ma. To jest bardzo trudne, więc pierwsze dni były ciężkie dla mnie

- opowiada blogerka w rozmowie z Dzień Dobry TVN.

Jak znieść rozłąkę z bliskimi?

Tęsknota jest złożonym uczuciem. 

Ostatnie lata nauczyły nas, że odczuwany deficyt możemy od razu uzupełnić. Tęsknota nie jest takim deficytem. Jest to przejaw związku z osobą, miejscem, sytuacją. Tym uczuciom towarzyszy często smutek i niepokój

- wyjaśnia Szymon Kukanow, psycholog i psychotraumatolog, wykładowca Uczelni Łazarskiego.

Pierwszą rzeczą przydatną w walce z rozłąką jest zauważenie tego, co się dzieje i powiedzenie po prostu "tak, tęsknię". Bardzo ważne jest dostrzeżenie i nazwanie rzeczywistości.

To, co pomaga, to fakt, że to zjawisko można określić w czasie. Izolacja czy kwarantanna ma ramy czasu. Nie jesteśmy skazani na rozłąkę na "wieczne nigdy". Mówiąc o pandemii mamy pewność, że to musi się skończyć.

Po trzecie warto zwrócić się ku technologii. Dzięki niej możemy łączyć się z bliskimi, widzieć z nimi i rozmawiać. Mówmy bliskim, że za nimi tęsknimy. Takie słowa pozwolą drugiej stronie też się otworzyć.

Samą tęsknotę proponowałbym przeanalizować, zobaczyć, co z tego wynika dla nas i akceptować 

- radzi ekspert.

Jak Covid-19 wpłynął na nasze zdrowie psychiczne

Zdaniem wielu naukowców, Covid jest dla społeczeństwa lekcją uważności. Wreszcie dostrzeżemy to, co jest wokół nas i na czym warto się skupić.

Od kwietnia do lipca nasz gość przeprowadził badania na 6 tys. osób. Sprawdzał, czy poziom lęku wzrósł i jak się objawia. Analizował 4 obszary: relacje, ciało, reakcje społeczne i zachowania.

Okazało się, że kontakt z bliskimi jest najsilniejszym środkiem zaradczym, jest to najlepsze lekarstwo dla nas 

 - podkreśla Szymon Kukanow w Dzień Dobry TVN.

Wyraźnie wzmógł się tzw. lęk uogólniony. Ludzie odczuwają wiele trudności emocjonalnych związanych np. z zamartwianiem się prowadzącym do bezsilności i smutku. To powoduje objawy somatyczne: bóle brzucha, bóle w klatce i problemy z oddychaniem - czyli objawy charakterystyczne dla osób zakażonych Covid-19. Ten stres dotyczył aż 20 proc. badanych.

Kolejną rzeczą, jaką wyraźnie pokazały badania, to strach przed drugim człowiekiem, nawet na łączach internetowych. 

Zobacz też:

Nerwica w pandemii. "Każdy ma swój próg stresu". Jak pomóc sobie i innym w potrzebie?

Jak się zachować, gdy pojawią się objawy COVID-19? GIS odpowiada

Masz pytanie dotyczące koronawirusa i pandemii? Zadaj je naszym ekspertom

Nie oglądałeś Dzień Dobry TVN na antenie? Pełne odcinki znajdziesz w serwisie Player.pl

Co sądzisz o tym artykule?
70
6
Wybrane dla Ciebie
Komentarze
0